Värma jäs-kyl: Fläkt eller kabel?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Värma jäs-kyl: Fläkt eller kabel?

Inlägg av seasteel »

Hejsan,

Har sökt på forumet och läst massor av trådar och tror att jag närmar mig en lösning. Men är ändå osäker.

Jag har skaffat mig en jäskyl för att slippa "slumpen" och Moder naturs vädernycker när jag jäser. Det betyder också att jag kan brygga Lager under sommaren till frugans stora glädje vilket är bra för husfriden då det ger legalitet till alla prylar jag skaffar för att brygga. :)

Dilemmat är att den måste stå i garaget. Det är ett varmgarage men temperaturen varierar mellan +20 en varm sommardag till ca +5 en kall vinter. Att det är varmt i garaget är ju inga problem eftersom det trots allt är ett kylskåp, men just kylan på vintern är ett dilemma.

Jag vill kunna jäsa både pilsner och Ale så ett temp-område mellan +9 +19 är ju önskvärt. Jag har en STC1000 som ligger oanvänd som nog kommer till användning.
Frågan är dock vad jag ska använda som värmekälla? Jag har funderat på frostvakt, värmefläkt och värmekabel. Jag lutar nog åt en värmekabel från Ebay eller liknande då jag får känslan att de ger mer "mjuka" värmesvängningar än tex en kupefläkt.

Frågan som då uppstår är vilken effekt eller längd som behövs? I extremfallet så ska ju skåpet värmas från +5 till +19. Det är ett fullhöjds-kylskåp med glasdörr så isoleringen är nog inte den bästa i dörren. Det är visserligen lätt att åtgärda med liggunderlag eller annan isolering.

Skulle uppskatta om ni har en rekommendation om vad jag borde använda. Gärna med länkar eftersom jag är dålig på det där med googling.

Tack på förhand!
Ahwen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Värma jäs-kyl: Fläkt eller kabel?

Inlägg av Ahwen »

Jag har ett kylskåp för jäsning stående på balkongen som jag styr med craftbeerPi. För tillfället har jag av uppenbara skäl enbart behov av värme i det och kör med en liten frostvakt vilket fungerar bra för mig. Jag har inte så mycket att jämföra med, men det är inga snabba spetsiga kurvor man ser på diagrammen, är det kring noll ute värmer den en liten stund en gång i timmen ca. Givaren har jag nerstucken i en tom Lindahls yoghurt som jag fyllt med sand.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jag har en tubeheater i min
http://www.ebay.co.uk/bhp/tube-heater
// Jonas
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Falkens skrev:Jag har en tubeheater i min
http://www.ebay.co.uk/bhp/tube-heater

De verkar vara med UK stickkontakt. Är det bara att byta till svensk version? (Är osäker på Volt i UK...)
Hur många Watt värme-effekt skulle vara lämpligt? 50W?

/lasse
Stenstugan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Stenstugan »

Jag kör nu med 5 m värmekabel från ebay lindad runt ett kylskåpsgaller stående bakom jäskärlet, den är inte på så många watt, men funkat bra i vinter trots några minusgrader ute i bland, då jag har kylarna i ett oisolerat uteförråd, själ ju knapp ingen plats heller i kylskåpet.

Med vänlig hälsning, Kent
t955
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av t955 »

Jaghar en sådan här:
http://m.ebay.com/itm/25-50-75-100W-Pet ... nav=SEARCH
På 50 vatt i en gammal lampskärm längst ner i kylskåpet och har inga problem att få 20° i 60 liter vört trots att det kan bi neråt 0° i mitt kallgarage. Styr den med en stc1000 ock tempgivaren innstucken bakom en bit liggunderlag tejpad på jäskärlet.
/Claes
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

[quote="seasteel"

De verkar vara med UK stickkontakt. Är det bara att byta till svensk version? (Är osäker på Volt i UK...)
Hur många Watt värme-effekt skulle vara lämpligt? 50W?

/lasse[/quote]

Jäpp, bara att byta. Vi har samma spänning. Jag har en tube heater på 40 watt och det funkar kanon. Har provat värmelampa och frostvakt men tycker det här är mycket bättre. Dessutom innehåller rörvärmaren ett överhettningsskydd till skillnad mot en värmelampa.Har du ett dåligt isolerat skåp så kanske en värmare på 50-60 watt är bättre men jag har inget problem att få upp min kyl i 30 grader fast den står i ett rum som är ca 15 grader kallare.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Jag kör med tube heater oxå, men det finns ett par issues runt dom att ta hänsyn till.

Dom orkar inte riktigt om du har kall omgivning runt, sätt stickgök så du kan boosta med en frostvakt under kallare perioder.
Passar bäst i fullhöjdsstora skåp, placeras lämpligen där grönsakslådan stått.

I tvådelade skår så tycker jag den tar för stor plats, svårt att få in flera fat tex, fick vrida upp den så att den sitter lodrätt i
bakre väggen. Skulle vart bättre med en kabel i det skåpet tror jag.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Är det någon som testat "heat mats" som tex http://www.ebay.com/itm/28x28cm-14W-Rep ... 30rl2LxHNA

Är ju rätt så billiga. Om man sätter en på varje vägg så kanske det skulle kunna funka?

/lasse
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag har inte *provat*, men jag har provköpt en sån.
Insåg direkt att det inte fanns på kartan att plugga in den. Rent skräp, så den åkte i sopen direkt.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Suck. Antar att det finns en korrelation pris vs kvalitet även i detta fallet.

Får återgå till att titta på kablar och rör igen då. :)
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

bryggapa skrev:Jag har inte *provat*, men jag har provköpt en sån.
Insåg direkt att det inte fanns på kartan att plugga in den. Rent skräp, så den åkte i sopen direkt.

Vad var det för fel? Vet du om det är vanligt att man får skräp när man beställer på eBay?
Swedeman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Swedeman »

seasteel skrev:Är det någon som testat "heat mats" som tex http://www.ebay.com/itm/28x28cm-14W-Rep ... 30rl2LxHNA

Är ju rätt så billiga. Om man sätter en på varje vägg så kanske det skulle kunna funka?

/lasse

Jag har en 20W, fungerar hur bra som helst. Har dock en datafläkt som blåser på den för bättre cirkulation i skåpet.
FredrikS
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av FredrikS »

Jag drog in en vanlig lamputtag i min jäskyl. Köpte sen en terrarielampa (rätt dyr iofs) och skruvade i. Funkar riktigt bra.
Bor längst upp i Sverige och de är inte ovanligt att de kryper ner mot -40. Aldrig haft problem även fast jäskylen står ute i mitt kallgarage.
Rekommenderas!
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

skyking skrev:Vad var det för fel? Vet du om det är vanligt att man får skräp när man beställer på eBay?

Värmaren är som ett laminat och den jag fick var inte helt försluten, utan hade öppnat i ett hörn. Även om den varit hel hade jag bingat den, för den andades inte kvalitet direkt.

Vanligt och vanligt... Det finns mycket som är väldigt prisvärt. Sen finns det en hel del skräp också. Man lär sig efter ett tag vad man kan förvänta sig.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Skriv svar