Har sökt på forumet och läst massor av trådar och tror att jag närmar mig en lösning. Men är ändå osäker.
Jag har skaffat mig en jäskyl för att slippa "slumpen" och Moder naturs vädernycker när jag jäser. Det betyder också att jag kan brygga Lager under sommaren till frugans stora glädje vilket är bra för husfriden då det ger legalitet till alla prylar jag skaffar för att brygga.
Dilemmat är att den måste stå i garaget. Det är ett varmgarage men temperaturen varierar mellan +20 en varm sommardag till ca +5 en kall vinter. Att det är varmt i garaget är ju inga problem eftersom det trots allt är ett kylskåp, men just kylan på vintern är ett dilemma.
Jag vill kunna jäsa både pilsner och Ale så ett temp-område mellan +9 +19 är ju önskvärt. Jag har en STC1000 som ligger oanvänd som nog kommer till användning.
Frågan är dock vad jag ska använda som värmekälla? Jag har funderat på frostvakt, värmefläkt och värmekabel. Jag lutar nog åt en värmekabel från Ebay eller liknande då jag får känslan att de ger mer "mjuka" värmesvängningar än tex en kupefläkt.
Frågan som då uppstår är vilken effekt eller längd som behövs? I extremfallet så ska ju skåpet värmas från +5 till +19. Det är ett fullhöjds-kylskåp med glasdörr så isoleringen är nog inte den bästa i dörren. Det är visserligen lätt att åtgärda med liggunderlag eller annan isolering.
Skulle uppskatta om ni har en rekommendation om vad jag borde använda. Gärna med länkar eftersom jag är dålig på det där med googling.
Tack på förhand!