snabbkoppling för kolsyreslang
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: snabbkoppling för kolsyreslang
Du kommer behöva mer tryck för sytråd, vilket ger ökad kolsyrenivå om du har för långa längder. Tror det finns ett excelark som någon satt ihop där man kan beräkna fattryck och olika slang uppsättningar..
Bee skrev:Du kommer behöva mer tryck för sytråd, vilket ger ökad kolsyrenivå om du har för långa längder. Tror det finns ett excelark som någon satt ihop där man kan beräkna fattryck och olika slang uppsättningar..
Du får gärna utveckla vad du menar. Slangens diameter påverkar väl bara flödet för hur snabbt koldioxiden kommer ut till fatet? Det borde ju inte vara en avgörande faktor för oss hembryggare. Kanske i större skala?
Jag kör själv med sytråd av just den anledningen att det är smidigare att hantera i ett trångt kylskåp. Så om jag får konsekvent fel kolsyra skulle jag gärna vilja veta det
Högre tryck = högre flöde.
Du får ett tryckfall i slangen som är beroende på diametern.
Edit: Motstånd kanske är ett bättre ord än tryckfall...
Jag läste för fort och inser nu att det är CO2, inte öl, som diskuteras.
Ignorera mig. [emoji16]
Ignorera mig. [emoji16]
Bee skrev:Högre tryck = högre flöde.
Ignorera mig. [emoji16]
Bee, vi ignorerar aldrig dig
// Jonas
Falkens skrev:Bee, vi ignorerar aldrig dig
Ni kanske borde...
Smart med sytråd som gasslang istället, det är faktiskt lite bökigt att hantera den där tjocka PE-slangen.
Kom på en annan lösning som kanske är ännu bättre i mitt fall. Man skulle ju kunna montera en corney-plug på gasfördelaren istället. Jag menar, själva gaskopplingen är ju redan en typ av snabbkoppling. Den här och den här borde väl fungera.
Kom på en annan lösning som kanske är ännu bättre i mitt fall. Man skulle ju kunna montera en corney-plug på gasfördelaren istället. Jag menar, själva gaskopplingen är ju redan en typ av snabbkoppling. Den här och den här borde väl fungera.