Det är med kylskåp i skåp.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Det är med kylskåp i skåp.

Inlägg av Falkens »

Jag ska uppgradera altanen lite och där med fått igenom hemma att få upp 1-3 tappkranar.

Tanken är att det ska vara låga skåp modell IKEA längs väggen men jag vill ju ha en kyla i den delen som faten står i.
Nä, ett kylskåp är inte aktuellt utan det ska smälta in så att säga. Jag vet att peltier kylare kostar mer än det smakar men vad finns det för alternativ? De ska vara ekonomiskt fördelaktigt, det är är det som är det viktigaste... billigt att köpa! Billigt att ha igång.... osv.

Förslag?
// Jonas
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Det är med kylskåp i skåp.

Inlägg av Bee »

Oj, verkligen svårt! Jag tänkte först på någon typ av hembyggd avdunstningskylare, men då blir det inte kallt, i bästa fall källarsvalt.
Ska du ha ölet där hela tiden eller bara under ett dygn? (Antar hela tiden.)
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Bee skrev:Oj, verkligen svårt! Jag tänkte först på någon typ av hembyggd avdunstningskylare, men då blir det inte kallt, i bästa fall källarsvalt.
Tanken är att de ska stå där tills de är slut :-)
Jag skulle nog säga att 8-10 grader är OK. Jag gillar inte svinkalla öl och vill jag ha de så har jag nog en burk av den typen i kylen (en enkel köpe-lager) men för svar på frågan, ja tanken är att de ska stå där hela tiden med en rimlig kylnivå och minimalt med läckage. Vill inte att driftkostnaden ska skena i väg :-)
// Jonas
Fredrik Bergkvist
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Fredrik Bergkvist »

Hej

Vad är billigt då? Tänker på de kylskåp som har luckfront.???

Skickat från min D6603 via Tapatalk
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

När det gäller kylelementet så tror jag det blir en avvägningsfråga mellan driftkostnad och inköpskostnad. Kompressorkylare kostar mer i inköp, men å andra sidan är verkningsgraden på dessa bra mycket bättre än för peltierelement. Ser du till att isolera bra så diskvalificerar ingen av alternativen sig.

En annan nackdel med kompressorkylare är att det kan vara svårt att få att smälta in. Du måste ju placera kompressorn någonstans utanför själva kylutrymmet helt enkel, men det finns kanske plats för både kompressor och kylutrymme i det där skåpet. Ett peltierelement fäller man in i själva isoleringen så att säga.

Det som slår mig är att det kanske är lite klent tilltaget med utrymme i det där skåpet. Oavsett val av kylelement så vill du nog ha bra värmeisolering på skåpet. I mitt kylbygge (för 5 1/2 fat) så använde jag 10cm frigolit som isolering. Du kanske inte behöver lika tjock isolering, men jag har svårt att se att du med isolering får in mer än två fat i det där skåpet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Bee skrev:Oj, verkligen svårt! Jag tänkte först på någon typ av hembyggd avdunstningskylare, men då blir det inte kallt, i bästa fall källarsvalt.
Läste för ett antal år sedan någon som byggde en kyl av gasolflaska och jetmotor som "funkade": gasolflaskan blev kall och kylde ölen som kom väl till pass eftersom jetmotorn gjorde det så varmt i garaget :P
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Skulle lika gärna kunna vara det här skåpet men det jag vill åt är lite slimmad variant då det ska vara på altanen dvs. inte ett kök.
Ja, det är klart att det behöver vara isolerat för att på så vis spara kylan. Tolkar det som att det är ett stort ingrepp eller något med stor kostnad.

Vart skaffar man bra peltier element?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Hittade denna men då blir det fan en dyr kyl de ligger ju kring 4000:- :? Men det kanske är så det blir när man ska bygga en egen men å andra sidan så har man ju en kyl sen.
Behöver bara hitta en bra funktion vad gäller dörrtätning men det är ju steg 2 :-D om man går vidare

Isotherm Compact Classic 2006
// Jonas
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Falkens skrev:Hittade denna men då blir det fan en dyr kyl de ligger ju kring 4000:- :? Men det kanske är så det blir när man ska bygga en egen men å andra sidan så har man ju en kyl sen.
Behöver bara hitta en bra funktion vad gäller dörrtätning men det är ju steg 2 :-D om man går vidare

Isotherm Compact Classic 2006
Jag använde Isotherm Compact Classic 2001, jag har för mig att jag hittade den billigare innan. Som sagt peltierelement är ju billigare i inköp, men de lider av lägre effektivitet - vilket betyder att man får högre strömförbrukning för att skapa motsvarande kyla. Vad jag har läst om peltierelement så kan man bättra på verkningsgraden genom att stacka dem.

Lösningen med dörrtätning jag har är att jag lastar uppifrån. På det sättet tänker jag mig att det inte är lika kritiskt att ha en tät dörr eftersom kall luft tenderar att vilja neråt. Även med ett skåp kanske det går att lösa för själva kylområdet.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Falkens skrev: Vart skaffar man bra peltier element?
Ebay eller Ali, typ denna https://m.aliexpress.com/s/item/783236157.html
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Tack Ceder, jag har avfärdat den formen då det är "More bucks for the bang" så at tsäga
// Jonas
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Vill du veta vad du köper så skulle jag nog rekommendera en försäljare som tillhandahåller vettiga specar. T.ex ELFA eller digikey eller liknande.

Länken till Ali verkar inte ha någon som helst specifikation på elementet, det är då svårt att veta vad det är man köper. Till och med enklare ställen som elektrokit, kjell&co mfl har ju mer information om sina peltierelement än detta. Jag skulle nog inte betala de summorna med så bristfällig information.
cagidlund
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av cagidlund »

Jag köpte ett kylskåp för inbyggnad på blocket. Satt dit ordinarie kökslucka, borrade genom bänkskiva och kyl samt isolerade genomföringen. Funkar kanon.Bild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Hur många fat får du plats med?
// Jonas
Skriv svar