Verkar hopplöst svårt att finna info om vad viken micron man skall ha...eller ens vad det är....( fattat att det är måttet på nätet)
Åt vilket håll går skalan ?
Är 400 tätare än 800 ?
MM och Humle.se har 800
Sett att en del har 200, 300, 400 och 800.
Vad är lämpligt för bryggverk ( i mitt fall Brewcraferter, 35)
Anders ( som känner sig korkad)
Hopspider MICRON
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- assistredo
- Maltrostare

Re: Hopspider MICRON
En micron eller mikrometer är en miljondels meter eller en tusendels millimeter. 400 micron är alltså mindre maskor i nätet än 800.
Björn Petersson
Det beror på vad du är ute efter...
Fördelen med 800 micron är att man får bättre effektivitet i humleutvinning alltså bättre vörtflöde genom filtret på bekostnad av lite fler partiklar i vörten. Hur stora skillnaderna sedan är har jag ingen närmre kunskap om. Personligen känner jag mer för 800 micron då jag tycker bra humleeffektivitet övervinner lite ökad mängd bös som jag sedan kan kallkrascha bort!
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Fördelen med 800 micron är att man får bättre effektivitet i humleutvinning alltså bättre vörtflöde genom filtret på bekostnad av lite fler partiklar i vörten. Hur stora skillnaderna sedan är har jag ingen närmre kunskap om. Personligen känner jag mer för 800 micron då jag tycker bra humleeffektivitet övervinner lite ökad mängd bös som jag sedan kan kallkrascha bort!
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Samtidigt får du mer humlepartiklar med ner i jäshinken och det i förhållande till humleeffektivitet är ett lätt val för mig.