Känner mig som besatt efter att ha gjort min första brygd. Jag följde detta enkla recept (http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbr ... ggverk.pdf )men det väckte såklart en del frågor som jag hoppas på att kunna få svar på här.
Det står i receptet att man ska meska med 4 liter och sedan laka med sex liter vilket jag gjorde men fick då inte ut tio liter så jag fick slå på ganska mycket mer vatten innan jag hade tio liter vört. Gjorde jag fel eller ska man hälla på tills man har avsedd vörtmängd?
Det känns som om det kokade bort ett par liter vatten under dom 90minuterna. Kan det stämma och ska man kompensera det på något sätt (laka ut extra eller tillföra vatten) så att man fortsatt har 10 liter efter koket?
När jag kokade vörten var det som om det for runt en del vita avlagringar i vörten. När den var avkyld och jag med hävert förde över den till jäskärlet så fick jag lämna dryga litern för att inte få med detta gegg och humlerester. Vad är det vita gegget? Protein?
Jag fick sedan bara ut ca sju liter att jäsa. Tillsatte en påse torr alejäst och redan efter två intensiva jäsningsdagar har det slutat bubbla nästan helt. Har den jäst klart och kan sättas på flaska för kolsyrejäsning redan efter säg en vecka i så fall?
Tacksam för svar och jag planerar redan nästa sats : )
Frågor efter första bryggningen...
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Frågor efter första bryggningen...
Malten absorberar vätska (cirka 1 liter per kilo brukar man räkna) så man får tillsätta lite mer för att kompensera för det. Du får anpassa det efter vilken volym och vörtstyrka du siktar på. Man brukar laka tills man fått ut avsedd vörtmängd. I början kan det vara svårt att träffa rätt OG innan du lärt dig hur effektivt ditt system är men det är ingen kris, brukar bli bra öl ändåUrskog skrev: Det står i receptet att man ska meska med 4 liter och sedan laka med sex liter vilket jag gjorde men fick då inte ut tio liter så jag fick slå på ganska mycket mer vatten innan jag hade tio liter vört. Gjorde jag fel eller ska man hälla på tills man har avsedd vörtmängd?
En tumregel brukar vara att 10% / timme ska koka bort för att undvika vissa felsmaker. Så länge det rör sig i vörten (rullande kok) är det tillräckligt. Jag kokar aldrig längre än 60min och det fungerar fint oavsett ölsort medans andra alltid kokar 90min . Vill du ha 10 liter efter kok måste du börja med 12-14 liter beroende på vilket bortkok och övriga förluster du får i ditt system. Det smidigaste är väl att laka tills du har 13 liter eftersom du kokade bort 3 liter första satsen.Urskog skrev: Det känns som om det kokade bort ett par liter vatten under dom 90minuterna. Kan det stämma och ska man kompensera det på något sätt (laka ut extra eller tillföra vatten) så att man fortsatt har 10 liter efter koket?
Yes det är proteiner som koagulerar. Kallas hot break och cold break. Vissa kämpar hårt för att inte få med något av detta i jäshinken medans andra (jag) inte lägger jättestor vikt vid det. Jag dumpar inte allt i jäshinken men bryr mig inte om lite följer med heller.Urskog skrev: När jag kokade vörten var det som om det for runt en del vita avlagringar i vörten. När den var avkyld och jag med hävert förde över den till jäskärlet så fick jag lämna dryga litern för att inte få med detta gegg och humlerester. Vad är det vita gegget? Protein?
Normalt tar det bara 2-3 dagar för jästen att käka upp huvuddelen av sockret i vörten men jag rekommenderar ändå att du väntar 2 veckor innan du flaskar. Jästen fortsätter att städa upp efter sig och flaskar du för tidigt kan ölen bli överkolsyrad och i värsta fall riskerar du att få flaskbomber. Titta inte så mycket på om det bubblar i jäslåset utan mät med hydrometer. Har inte värdet ändrat sig på 2-3 dagar och du är ungefär vid förväntat FG så kan du flaska.Urskog skrev: Jag fick sedan bara ut ca sju liter att jäsa. Tillsatte en påse torr alejäst och redan efter två intensiva jäsningsdagar har det slutat bubbla nästan helt. Har den jäst klart och kan sättas på flaska för kolsyrejäsning redan efter säg en vecka i så fall?
Hoppas detta hjälper dig lite och bara fråga på om något va otydligt.
Re: Frågor efter första bryggningen...
Som simse skrev så är det lite som absorberas i dravet (det som är kvar när man har lakat ur). Man kan räkna med att det är ungefär 1L/kg som blir kvar där.
När det gäller hur du skall få avsedd mängd sötvört (det som du har innan du kokat med humle) finns det två olika tekniker. Antingen så gör man som du gjorde och lakar tills man fått önskad mängd sötvört. Detta har dock nackdelen att om man lakar för mycket så kan man laka ur garvämnen som ger en kärv smak. Andra lösningen är att man lakar tills man riskerar få ut garvämnena och om man då inte fått önskad mängd sötvört så häller man helt enkelt i vatten i den (den sista vörten du får ut är tämligen tunn så du spär ju ut vörten ändå). Det finns olika tumregler för hur man undviker garvämnena, en tumregel är att man inte mäskar och lakar med mer än 6L vatten per kg malt (vilket kan vara den som dina instruktioner baserade sig på).
Sen är det så att endel kokar bort när man kokar vörten. Man räknar som sagt med att 10% av volymen försvinner här. Det är bara vatten och annat oönskat som försvinner och alltså egentligen inget att oroa sig för - vörten blir inte bara mindre i volym, den blir tyngre också.
Böset som fäller ut är protein, humlerester och allmänt gojs, det är normalt. Bryggare anstränger sig i olika grad att undvika att få med detta i jäskärlet, endel mer och andra mindre. Oavsett vad du gör så är det en viss mängd vört/öl som förloras i böset, förr eller senare kommer du att lämna kvar det - det du får med i jäskärlet kommer ju lägga sig på bottnen under eller i jästkakan som bildas, detta lämnar du kvar när du tappar upp ölet (du tappar alltså lite i volym där också).
Sammantaget betyder detta att man måste ha lite marginaler för att få önskad mängd öl i slutändan. Det är enklast att korrigera för detta innan du kokar vörten eftersom du annars måste vara väldigt försiktig så du inte får med oönskade mikroorganismer. Man kan lätt tappa 30% i volym från sötvört till färdig öl, men den exakta siffran skiljer sig från bryggare till bryggare och du får själv hitta en siffra som stämmer med din bryggning. När du väl har siffrorna som gäller för dig så kan du med hyffsad god precision pricka både rätt mängd och styrka på stamvörten (det du har efter du kokat) eller öl för den delen.
När det gäller hur du skall få avsedd mängd sötvört (det som du har innan du kokat med humle) finns det två olika tekniker. Antingen så gör man som du gjorde och lakar tills man fått önskad mängd sötvört. Detta har dock nackdelen att om man lakar för mycket så kan man laka ur garvämnen som ger en kärv smak. Andra lösningen är att man lakar tills man riskerar få ut garvämnena och om man då inte fått önskad mängd sötvört så häller man helt enkelt i vatten i den (den sista vörten du får ut är tämligen tunn så du spär ju ut vörten ändå). Det finns olika tumregler för hur man undviker garvämnena, en tumregel är att man inte mäskar och lakar med mer än 6L vatten per kg malt (vilket kan vara den som dina instruktioner baserade sig på).
Sen är det så att endel kokar bort när man kokar vörten. Man räknar som sagt med att 10% av volymen försvinner här. Det är bara vatten och annat oönskat som försvinner och alltså egentligen inget att oroa sig för - vörten blir inte bara mindre i volym, den blir tyngre också.
Böset som fäller ut är protein, humlerester och allmänt gojs, det är normalt. Bryggare anstränger sig i olika grad att undvika att få med detta i jäskärlet, endel mer och andra mindre. Oavsett vad du gör så är det en viss mängd vört/öl som förloras i böset, förr eller senare kommer du att lämna kvar det - det du får med i jäskärlet kommer ju lägga sig på bottnen under eller i jästkakan som bildas, detta lämnar du kvar när du tappar upp ölet (du tappar alltså lite i volym där också).
Sammantaget betyder detta att man måste ha lite marginaler för att få önskad mängd öl i slutändan. Det är enklast att korrigera för detta innan du kokar vörten eftersom du annars måste vara väldigt försiktig så du inte får med oönskade mikroorganismer. Man kan lätt tappa 30% i volym från sötvört till färdig öl, men den exakta siffran skiljer sig från bryggare till bryggare och du får själv hitta en siffra som stämmer med din bryggning. När du väl har siffrorna som gäller för dig så kan du med hyffsad god precision pricka både rätt mängd och styrka på stamvörten (det du har efter du kokat) eller öl för den delen.
Re: Frågor efter första bryggningen...
Tack för utförliga informativa svar. Låter hoppingivande allt. Är bara det där med garvsyror att hålla koll på och läsa på om... 
Re: Frågor efter första bryggningen...
Inga problem.Urskog skrev:Tack för utförliga informativa svar. Låter hoppingivande allt. Är bara det där med garvsyror att hålla koll på och läsa på om...
Se till att du avbryter lakningen när SG på vörten sjunkit till ~1.010, det är ölbryggning, inte avancerad kemi. (Iallafall inte på hembryggarnivå.)
Re: Frågor efter första bryggningen...
Är du säker? Med tanke på många inlägg på sista tiden så vettefan?Bee skrev: det är ölbryggning, inte avancerad kemi. (Iallafall inte på hembryggarnivå.)
Re: Frågor efter första bryggningen...
Tack för tipset 
