snabbkoppling för kolsyreslang

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

snabbkoppling för kolsyreslang

Inlägg av Dagge »

Kollat på en massa ställen (humlegården, biltema, jula etc) efter någon form av snabbkoppling (med nipplar i båda ändar) för gasslang men hittar inte något som verkar funka. Någon som har tips (länk) till pasande snabbkoppling. Jag vill alltså ha en hon och en hane - båda med nippel för slanganslutningen.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: snabbkoppling för kolsyreslang

Inlägg av Pilsnerkokaren »

viewtopic.php?f=6&t=9653&start=285

På sista sidan visar jag snabbkopplingar som har backventil i både hane och hona.

Skicka ett PM så ska vi nog komma överens.
Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Dagge »

Tack för tipset men jag drog iväg till Biltema i morse efter jobbet (jobbar natt) och hittade vad jag ville ha. Bra mycket lättare när man får se och känna på grejerna. Nu har jag skruvat ihop ich testat. Resultatet var gott och jag glider runt och småmyser... men nu ska jag sova.
Nu har jag koplingar så jag enkelt kan skifta mellan ingenting, mottrycksfyllare eller pistolmunstycke så man kan spruta kolsyra i lite vad som helst :-)
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Vilka blev det hos Biltema? Jag tror jag med ska sikta på den modellen :-)
// Jonas
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Fördelen med Pilsnerkokarens förslag är nog att man kan skifta med trycket på (det han menar med backventil). De är nog också i rostfritt.

Ej läckande kopplingar isärtagna med tryck ("backventil") finns nog inte hos Biltema tror jag.
Björn Petersson
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jag behöver inte kunna ta bort med tryck trots att det skulle vara trevligt (inget krav) men de får gärna vara smidiga :-)
// Jonas
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Vad är det för artnr. på biltema? Är så förbaskat trött på att JG-kopplingarna går sönder så fort man tar isär dom så jag ska med nöje byta till dessa.

Min sida: http://alnemar.com
Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Dagge »

Jag köpte två styck 17356. Den ena dumpade jag slangen på och använde bara kopplingarna. Den andra behöll jag som den var bara för att ha en slang med pistol 17341 att ta till vid behov. Tätt håller de - i alla fall än så länge - men jag kanske hade tur - kan tänka mig att kvaliten och tätheten varierar från exemplar till exemplar.
Först tänkte jag köpa lösa kopplingar 15589 och 17244 men det kändes lite tyngre och klumpigare än de som satt monterade på de färdiga slangarna...
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

eric skrev:Vad är det för artnr. på biltema? Är så förbaskat trött på att JG-kopplingarna går sönder så fort man tar isär dom så jag ska med nöje byta till dessa.

Fattar inte det där med att JG inte ska hålla för att tas isär. Du måste ha fått en felaktig batch eller nåt. Annars finns det ju JG av metall också, har aldrig haft någon sådan som gått sönder.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Drake skrev:Fattar inte det där med att JG inte ska hålla för att tas isär. Du måste ha fått en felaktig batch eller nåt. Annars finns det ju JG av metall också, har aldrig haft någon sådan som gått sönder.
I så fall måste jag haft en väldig otur med felaktiga batcher i nästan två års tid. Så fort dom är kalla och ska tas isär är det precis som kvalitén är skörare än glas. Hur som, jag ska testa tryckluftskopplingar på de mest utsatta delarna nu, fattar inte att jag inte tänkt på det innan!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Dom här har funkat bra för mig. http://www.swedol.se/t-skarv.html
Fast ozon klarar dom inte, det bränner hål rakt igenom dom.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Drake skrev:Dom här har funkat bra för mig. http://www.swedol.se/t-skarv.html
Fast ozon klarar dom inte, det bränner hål rakt igenom dom.
Tack för tips! Vad har du kört för storlek då, 10mm? Jag kör med 3/8" PE slang på gassidan vilket ungefär motsvarar 9,5 mm yd. Tänkte ifall det läcker..
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Har bara använt dom i dammen och där kör jag mest med 8 mm. Tyvärr finns dom inte i tum på Swedol men det borde väl gå att beställa.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Bild Hade Jula närmare så det blev nått liknande. Nippeln på snabbkopplingen var 6 mm invändigt och inte 1/4" (6,7 mm) vilket var lite för litet egentligen, körde lite gängtejp och slangklämma så var det tätt. Den fristående nippeln var dock helt ok storlek, även fast den, något förvirrande, både specificerade 1/4" OCH 6 mm i beskrivningen.
Art nr. 021071
Art nr. 021077
Art nr. 753031

Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Funderade på en sak när jag såg bilden, jag tycker de tjocka slangarna är bökiga att jobba med och finner "sytråden" betydligt lättare att jobba med.
Blir det sämre flöde i den storleken att man bör undvika "sytråd" för tillförsel av CO2 till sina fat eller funkar det också?
// Jonas
Skriv svar