Kallkrasha NEIPA?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kallkrasha NEIPA?
Hej,
jag vill bara höra mer er som är vana NEIPA bryggare, går det/bör man/brukar ni kallkrasha ?
Eller riskerar man att tappa disigheten?
Jag har en som ska börja torrhumlas nu och gissar det kommer bli rätt mycket skräp som man inte vill ha med vid tappning.
Har en nylonpåse jag tänkte använda men bör jag kallkrasha oxå, eller undvika?
/Maxter
jag vill bara höra mer er som är vana NEIPA bryggare, går det/bör man/brukar ni kallkrasha ?
Eller riskerar man att tappa disigheten?
Jag har en som ska börja torrhumlas nu och gissar det kommer bli rätt mycket skräp som man inte vill ha med vid tappning.
Har en nylonpåse jag tänkte använda men bör jag kallkrasha oxå, eller undvika?
/Maxter
Re: Kallkrasha NEIPA?
Jag har aldrigt bryggt neipa och kommer inte att göra det heller då jag vill ha beska i mina ipor, men dessa brukar ändå bli ganska grumliga så jag kanske kan uttala mig ändå.
Jag torrhumlar mina ipor med pellets rätt i, och ställer efter 3-4 dagar hinken i kylskåpet i c:a två dagar för att humleböset ska sjunka till botten. Detta ger alltså ändå en tydlig grumlighet (via polyfenoler från humlen förmodligen eftersom mina ej välhumlade öl inte blir särskilt grumliga).
Ser ingen anledning till att ovanstående procedur inte skulle funka för en neipa.
Jag torrhumlar mina ipor med pellets rätt i, och ställer efter 3-4 dagar hinken i kylskåpet i c:a två dagar för att humleböset ska sjunka till botten. Detta ger alltså ändå en tydlig grumlighet (via polyfenoler från humlen förmodligen eftersom mina ej välhumlade öl inte blir särskilt grumliga).
Ser ingen anledning till att ovanstående procedur inte skulle funka för en neipa.
Tycker den här artikeln är bra http://brulosophy.com/2017/01/23/biotra ... t-results/. Att om man torrhumlar medan jästen fortfarande är aktiv så blir ölen grumligare. Själv gillar jag blanka öl och tycker det är lättare att få till en blank öl som har torrhumlats när jästen flockat ur ölen, än när jag torrhumlat när jästen fortfarande är aktiv. Detta svarar förstås inte på din fråga, men beroende på när torrhumlingen har skett så kan det va större/mindre risk för att ölen blir blank om du kallkrashar.
Tacksam för er återkoppling,
Men frågan handlade inte om torrhumlingen utan disigheten som just
En neipa ger genom den stora havre och omältade vetenotan.
Om vi bortse från just torrhumlingen, kommer disigheten att bevars vid en ev kallkrash (då det är mitt mål)?
Om vi bortse från just torrhumlingen, kommer disigheten att bevars vid en ev kallkrash (då det är mitt mål)?
- Weinkeller
- Maltrostare

Ja, det tar lång tid innan disigheten från havre, vete och överdriven torrhumling lägger sig. Tanken är väl att ölen skall konsumeras inom några månader?maxter skrev:Tacksam för er återkoppling,
Njae, Brülosophy har en massa roliga tester och ofta stämmer dom med mina erfarenheter men jag vet inte om jag håller med i det här fallet. Tror det är många fler faktorer som spelar in. Jag har provat båda varianterna ett antal gånger och ibland stämmer det han påstår om torrhumlingen, ibland inte.oscni skrev:Tycker den här artikeln är bra http://brulosophy.com/2017/01/23/biotra ... t-results/. Att om man torrhumlar medan jästen fortfarande är aktiv så blir ölen grumligare. Själv gillar jag blanka öl och tycker det är lättare att få till en blank öl som har torrhumlats när jästen flockat ur ölen, än när jag torrhumlat när jästen fortfarande är aktiv. Detta svarar förstås inte på din fråga, men beroende på när torrhumlingen har skett så kan det va större/mindre risk för att ölen blir blank om du kallkrashar.
Vid en kortare kallkrasch som jag beskrev så ja.maxter skrev:Tacksam för er återkoppling,