Hur mäskar ni in

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hur mäskar ni in? Vatten eller skrot först?

Vatten först, häller skroten i vattnet.
22
85%
Skrot först, häller vatten på skroten.
3
12%
Annat? Förlkara gärna.
1
4%

Antal röster: 26

skyking
Maltrostare
Maltrostare

Hur mäskar ni in

Inlägg av skyking »

Jag har funderat lite på vad som är bäst. Ja kanske är det personligt jag ser nog för och nackdelar med bägge metoder.

Givet här är iaf att jag antar att det bästa är att blanda skroten med varmt vatten så att man prickar första rasten direkt. Det är iaf så det ser ut i min uppställning, jag har dedikerat mäskkärl med falskbotten. Jag antar att för andra så kanske det är mer praktiskt att mäska in kallt och därefter höja temperaturen till första rasten.

En fördel med att börja med vatten och hälla i skrotet där är att jag upplever att det blir lättare att blanda eftersom man kan röra ner skrotet alteftersom man häller i det. Å andra sidan är det kanske inte så lätt att få jämn temperatur kanske, jag upptäckte sist att jag hade betydligt högre temperatur längst ner vilket kan förklaras av att vattnet under falskbotten inte kylts av skroten. En annan tanke är ju att första skroten ju kommer att värmas upp till högre temperatur än första, det gör kanske inte så mycket eftersom det rör sig om så kort tid, men det bryter ju lite mot principen att man under mäskning bara skall öka temperaturen och inte kan gå tillbaks till lägre temperatur.

Med skroten först så blir det lite knöligare att få det att blanda sig utan att det blir "torrbollar" i mäsken - det går givetvis att blanda det, men det kräver mer jobb. Kanske när man tänker efter så lider även denna metoden av bristande jämnhet i temperatur eftersom kanske vattnet under falskbotten då blir kallare än mäsken i genomsnitt. En annan potentiell nackdel är kanske att man stänger in luft under mäsken som bubblar upp senare. Om man lider av HSA-fobi kanske är det ju ett problem.

Ett tänkbart alternativ som jag inte testat är en hybrid där man fyller under falskbotten först och sedan fyller på med skrot som man sen häller vattnet över. Kanske kan man gå längre och fylla upp med lite vatten som man kan blanda ner skrotet i för att sedan fylla på med ytterligare vatten?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Hur mäskar ni in

Inlägg av bryggapa »

Jag kör på sista alternativet. Fyller MLT underifrån och vevar i malten under tiden.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

"Skrot"?

Vilsen vokabulär....
Onödigt fånigt uttryck.

Jag använder malt från olika sädesslag, inte skrot från tippen....
Senast redigerad av Rotsac den söndag 2017-02-26 17:29, redigerad totalt 1 gång.
thompan
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av thompan »

Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

thompan skrev:ja , det låter konstigt,men..
https://www.systembolaget.se/fakta-och- ... /maskning/
+1
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Om man googlar "maltskrot" så kan man se att även större bryggerier använder termen, så det kanske inte är en så konstig vokabulär som ni tycker.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Många bryggeritekniska termer har hämtats från tyskan och försvenskats. Det tyska substantivet "Schrot" kan betyda skrot men också krossad säd (det som kan kallas "gröpe" på svenska när det används som djurfoder). Det tyska verbet "schroten" betyder skrota, krossa etc.
Senast redigerad av assistredo den måndag 2017-02-27 12:00, redigerad totalt 1 gång.
Björn Petersson
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Kan vi inte bara kalla det... malt?
// Jonas
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Falkens skrev:Kan vi inte bara kalla det... malt?
För att det inte behöver vara bara malt. Skrot omfattar även de delar av skrotet som inte är malt.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Ok, som du vill...
// Jonas
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Rotsac skrev: Jag använder malt från olika sädesslag
"Malt" är väl föga rätt isåfall. Många extraktgivare är omältade och bör så inte kallas malt.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Okej, jag (och säkert många med mig) har lärt mig något nytt. Skrot. Och det tackar jag för.
Men det kanske är dags att börja styra tillbaka tråden mot ämnet?
Det finns mycket som är intressant på ämnet. Jag undrar t.ex. är det någon som provat någon metod att mäska in utan omrörning, utan att få degbollar och dåligt utbyte? Läste en tråd om det på HBT för nåt år sedan, men kommer inte om det var nån som hade något riktigt resultat...
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Såg något Amerikanskt bryggverk a la biab där man lägger i en färdig fylld korg med malt. Inte testat något liknande själv. Är väldigt noggran med att röra om. Hatar när man slänger i för mycket och torrbollarna uppstår..
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Judgecc skrev:Såg något Amerikanskt bryggverk a la biab där man lägger i en färdig fylld korg med malt.
http://www.brew-boss.com/
Björn Petersson
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

@assistredo, där ja.
Skriv svar