Jag har bryggt ett antal gånger nu men sitter och funderar över det här med egna recept. Jag har bryggt två egna recept tidigare som blivit helt ok, en blev däremot lite sådär pga mycket karamellmalt.
Utöver karamellmalten vad finns det för "oskrivna regler" som man bör tänka på när man sätter ihop ett recept? Jag tänker framförallt på ingredienserna, så man vågar experimentera lite
Jag använder beersmith som oftast blir till lite hjälp.
/Mvh Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker.
Håll dig någorlunda inom ölstilarna de första gångerna, shbfs ölstiltypdefinition går att lägga till som plugin i Beersmith. Det fonns en anledning till att de uppkommit och att det ganska sällan tillkommer nya. Man får mycket vägledning av typdeffarna med beska mot alkohol-nivåer etc. Utrymme för experiment finns där ändå.
Max 5% karamellmalt är bra som sagt.
För att hitta bra vägledning är Brewing Classic Styles en bra bok just för receptformulering.
Håll det enkelt, 7 maltsorter är inte bättre än 5 och 3-4 stycken är bra riktvärde. Likaså humle, över tre humlesorter så börjar det smaka "bara humle" istället för enskilda nyanser från respektive sort.
Börja med vanlig malt, humle, jäst och vatten. Det är "basen". När det känns som det sitter kan man börja lägga till en omältad ingrediens eller frukt i taget.
Ändra bara en sak i taget när du justerar recept. 1+1 blir snabbt 3 när man justerar styrka, beska och färg.
Det finns vad jag vet inget direkt 'regelverk'. Din öl, dina regler. Om du ska tävla, så är det ju bra om den passar in i en definerad öltyp https://shbf.se/oeltypsdefinitioner.
Annars är mitt tips att börja med något som du vet/tror är ett bra recept i närheten av det du tänkt dig och gör mindre ändringar. Brewing classic styles tycker jag är en bra bok, men det finns många bra recept ute på nätet också.
Jämför med matlagning. Om jag ska laga lasagne, så kikar jag upp ett recept som jag tycker ser ok ut och sen på med typ dubbelt så mycket ost... Du kanske gillar soltorkade tomater istället, så du trycker i lite sånt. Kommer antagligen att bli en skaplig lasagne oavsett. Att börja med att sitta och gissa "Vad kan man tänka sig ska vara i en lasagne och i vilka mängder?", kommer antagligen inte bli helt lysande. Har du sen lagat lasagne massvis med gånger, tja då kanske du har upparbetat en känsla för hur man bygger en bra lasagne och kan göra det 'från hjärtat', men det är svårt att börja där.
Lindh skrev:Håll dig någorlunda inom ölstilarna de första gångerna, shbfs ölstiltypdefinition går att lägga till som plugin i Beersmith. Det fonns en anledning till att de uppkommit och att det ganska sällan tillkommer nya. Man får mycket vägledning av typdeffarna med beska mot alkohol-nivåer etc. Utrymme för experiment finns där ändå.
Max 5% karamellmalt är bra som sagt.
För att hitta bra vägledning är Brewing Classic Styles en bra bok just för receptformulering.
Håll det enkelt, 7 maltsorter är inte bättre än 5 och 3-4 stycken är bra riktvärde. Likaså humle, över tre humlesorter så börjar det smaka "bara humle" istället för enskilda nyanser från respektive sort.
Börja med vanlig malt, humle, jäst och vatten. Det är "basen". När det känns som det sitter kan man börja lägga till en omältad ingrediens eller frukt i taget.
Ändra bara en sak i taget när du justerar recept. 1+1 blir snabbt 3 när man justerar styrka, beska och färg.
Ölprofilerna brukar jag försöka följa på beersmith, skönt att det är ett bra riktmärke för olika ölstilar. Nästa steg är kanske att testa torrhumling, lägga till nån till humlesort osv. Tack för hjälpen!
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker.
bryggapa skrev:Det finns vad jag vet inget direkt 'regelverk'. Din öl, dina regler. Om du ska tävla, så är det ju bra om den passar in i en definerad öltyp https://shbf.se/oeltypsdefinitioner.
Annars är mitt tips att börja med något som du vet/tror är ett bra recept i närheten av det du tänkt dig och gör mindre ändringar. Brewing classic styles tycker jag är en bra bok, men det finns många bra recept ute på nätet också.
Jämför med matlagning. Om jag ska laga lasagne, så kikar jag upp ett recept som jag tycker ser ok ut och sen på med typ dubbelt så mycket ost... Du kanske gillar soltorkade tomater istället, så du trycker i lite sånt. Kommer antagligen att bli en skaplig lasagne oavsett. Att börja med att sitta och gissa "Vad kan man tänka sig ska vara i en lasagne och i vilka mängder?", kommer antagligen inte bli helt lysande. Har du sen lagat lasagne massvis med gånger, tja då kanske du har upparbetat en känsla för hur man bygger en bra lasagne och kan göra det 'från hjärtat', men det är svårt att börja där.
Perfekt! det känns logiskt. Jag har beställt 2 böcker nu från humlegården som förhoppningsvis ger mig lite inspiration
tack för hjälpen!
Håller helt med Lindh förutom det där med typdeffarna. Dessa tycker jag snarare är att betrakta som riktmärken som man kan utgå ifrån, men som man ofta med fördel kan gå utanför (exempelvis färgvärden på ipor m.m.). Det är ju inte så att kommersiella öl alltid eller ens ofta följer SHBF:s eller BJCP:s typdeffar direkt. Och angående karamellmalt så är det inte ovanligt med 10 % i kända kommersiella öl (Fuller's m.fl.).