Beergun färgar ölet mörkt??

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Beergun färgar ölet mörkt??

Inlägg av ekstedt »

Rennstam skrev:Ok Ekstedt, jag uttryckte mig aningen oprecist. Vid flaskjäsning finns det en del socker kvar som jästen kan konsumera. Detta fenomen föreligger inte vid flaskning från fat, och därför reduceras rimligen inte risken för oxidering på samma sätt. Flaskjäsning torde därför vara en bättre metod - allt annat lika - just när det gäller minimering av oxideringsrisken.
Visst, men min poäng kvarstår. Får du i för mycket syre i ölet vid paketering så spelar det ingen roll. Ölet blir snabbt förstört hursom.

Men har du bra metoder i övrigt kan eventuellt kolsyrejäsning förlänga hållbarheten något.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Beergun färgar ölet mörkt??

Inlägg av Rennstam »

Hursomhelst. Ni har säkert rätt i att det är någonting med min beergun-setup som gör att luft kommer in. Det är väl egentligen bara två sätt som syre kan komma in:
1) Hål/spricka i slangen
2) Otäta kopplingar

Eller?
Användarens profilbild
kamelryttarn
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 64
Blev medlem: lördag 2014-08-23 15:57

Re: Beergun färgar ölet mörkt??

Inlägg av kamelryttarn »

Kan någon förklara för mig hur ett system (fat och slang precis fram till beergun eller liknande) som har ett tryck på sannolikt minst 0,5 bar kan suga in luft utifrån?? I min värld är det en omöjlighet. Är det o-tätt kommer det pysa ut inte suga in.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Beergun färgar ölet mörkt??

Inlägg av Rennstam »

Hm, det låter ju som en rimlig invändning:). Kanske är hela oxideringshypotesen fel?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Beergun färgar ölet mörkt??

Inlägg av Bee »

kamelryttarn skrev:Kan någon förklara för mig hur ett system (fat och slang precis fram till beergun eller liknande) som har ett tryck på sannolikt minst 0,5 bar kan suga in luft utifrån?? I min värld är det en omöjlighet. Är det o-tätt kommer det pysa ut inte suga in.
Det kallas ejektorverkan och är samma fenomen man använder för att göra vakuum med tryckluft. Det är inte trycket i slangen utan flödet, som gör att det suger in luft i otäta kopplingar.
kiwawa
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 2015-11-06 16:31

Re: Beergun färgar ölet mörkt??

Inlägg av kiwawa »

Min senaste, flaskade sats, oxiderade.
Jag tror att detta berodde på för hög jästemp de sista dagarna. Kanske tempen blev lite högre än önskat vid flaskningen med beergunern?
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Beergun färgar ölet mörkt??

Inlägg av Rennstam »

Bee: Då skulle alltså för högt tryck kunna vara boven i dramat? (lägre tryck => lägre flöde)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Beergun färgar ölet mörkt??

Inlägg av Bee »

Rennstam skrev:Bee: Då skulle alltså för högt tryck kunna vara boven i dramat? (lägre tryck => lägre flöde)
Nej, läckande kopplingar är boven isåfall. Ejektorverkan är kvar.

Se till att ha oetiker/slangklämma på nippelkopplingar och att snitten är raka på JG kopplingar.
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Beergun färgar ölet mörkt??

Inlägg av ekstedt »

kiwawa skrev:Min senaste, flaskade sats, oxiderade.
Jag tror att detta berodde på för hög jästemp de sista dagarna
Nej. Det berodde på för mycket syre.
Dawe
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 6
Blev medlem: torsdag 2012-11-22 15:25

Re: Beergun färgar ölet mörkt??

Inlägg av Dawe »

Kan faktiskt vara så att der blir mer syre/luft i flaskan med beergun än att tappa från kran. När man använder beergun så skall man väl enligt tillverkaren fylla flaskan till topp för att få rätt mängd kvar när man drar ur "röret". Då puttas all kolsyra som pumpades i från början ur och man suger ner luft i flaskan. Tappar man från kranen så stannar man innan flaskan är full och således kan kvarvarande kolsyra i ölen "skumma ur" och putta ur luften och fylla tomrummet i flaskans topp. Skillnaden är att plaskandet sker i kolsyra med beergun och initialt i luft med tappkranen. Sen vilken påverkan det har lämnar jag osagt.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Att beställa en stor stark i en bar är som att beställa en tallrik mat på en restaurang.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Beergun färgar ölet mörkt??

Inlägg av Bee »

Nu börjar det gripas efter halmstrån här. Den lilla mängden syre som skulle dras in i flaskan är nästan obefintlig, om vi dessutom bortser från att ölet avger CO2 och att man kan spruta CO2 med beergun.
Dawe
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 6
Blev medlem: torsdag 2012-11-22 15:25

Re: Beergun färgar ölet mörkt??

Inlägg av Dawe »

Bee skrev:Nu börjar det gripas efter halmstrån här. Den lilla mängden syre som skulle dras in i flaskan är nästan obefintlig, om vi dessutom bortser från att ölet avger CO2 och att man kan spruta CO2 med beergun.
Nja det håller jag inte med om. Det blir ju hela luftfickan i flaskan, visserligen med luft och inte endast syre. Sen är ju hela grejen med beergun att det inte ska skumma och ölen ska hållas så kyld som möjligt för att inte avge kolsyra och därmed skumma. Men plaskandet sker som sagt syrefritt. Med resonemang att ölen släpper tillräckligt med kolsyra i sig själv så är ju vitsen med att kunna spruta i kolsyra med beergun onödig, vilket den kanske också är.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Att beställa en stor stark i en bar är som att beställa en tallrik mat på en restaurang.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Beergun färgar ölet mörkt??

Inlägg av Rennstam »

Bee: Ok, ja kopplingarna är nog det viktigaste. Jag har bara tryckt på ölslangen på beergun, och på kulkopplingen på fatet, utan slangklämma. Jag tror det var så det stod i bruksanvisningen. Men det kan nog vara boven.

När det gäller trycket tänkte jag att ökat tryck ökar ju flödeshastigheten, och ökad flödeshastighet ökar "suget" (ejektorverkan, som det tydligen heter), vilket i sin tur ökar vikten av att ha klämmor på kopplingarna ... Yes?
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56

Re: Beergun färgar ölet mörkt??

Inlägg av skogass »

Jag är inte helt övertygad när det kommer till att tappa upp långsamt på flaskan, så att inget skum bildas, skummet borde driva ut syret. Det jag har sätt ifån olika bryggerier så är det en hiskelig fart på tappningen och dom förlitar sig på 'cap on foam' men jag vet inte om dom använder co2 som en ridå runt flaskorna.
När jag flaskar med picnic kranen så kan det skumma en del och dom verkar inte oxidera super snabbt.
Tappar du upp flera flaskor innan du kapsylerar?
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Beergun färgar ölet mörkt??

Inlägg av Rennstam »

Skum brukar det bli både med beergun och picnic-kran. Jag brukar tappa upp fyra flaskor i taget, sen kapsylera. Men jag har som sagt fått betydligt mindre oxidering med picnic-kranen ...
Skriv svar