Vanilj i suröl?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Prollin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Vanilj i suröl?

Inlägg av Prollin »

Hade tänkt att brygga en lacto surad öl med smak av vanilj och hallon. Någon som har erfarenhet kring vanilj i öl? Vad är best att använda? Pulver eller vaniljstång hur mycket? Samt när ska man tillsätta? Jag vill ha en ganska mild smak av vaniljen man ska känna att den finns med inte att den tar över:)
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Vanilj i suröl?

Inlägg av Humlegatan »

Prollin skrev:Hade tänkt att brygga en lacto surad öl med smak av vanilj och hallon. Någon som har erfarenhet kring vanilj i öl? Vad är best att använda? Pulver eller vaniljstång hur mycket? Samt när ska man tillsätta? Jag vill ha en ganska mild smak av vaniljen man ska känna att den finns med inte att den tar över:)
Jag har kört på 2 vaniljstänger som jag delade på mitten, skrapade ur och la allt (inklusive stängerna) i lite vodka i en vecka. Tillsatte sedan till jäskärlet efter att jag nådde FG. Detta var till 11L brown ale med ett OG på 1.065. För en mild smak var detta lagom. Smaken avtar dock ganska snabbt, vilken bör beaktas med tanke på surölen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar