Ventilation: Avleda ånga
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

Ventilation: Avleda ånga
Hej!
Jag har knåpat ihop en ventilations lösning, (testar fortfarande lite) för att min fru skall slippa all malt doft som inte riktigt går hem då hon inte gillar öl.
Har hittat en lampskärm från Ikea som passar perfekt till min 50 ltiers kastrull, och har där på kopplat en kanalfläkt som leder ut ånga.
Dock har jag ett problem, det blir troligt såpass kallt snabbt att det bildas super mycker kondens som lägger sig i fäkten även om jag har denna placerad på en högta punkt.
Jag undrar om det finns något filter att ansluta eller hur andra har löst detta? Gör jag det för jobbigt, räcker det med självdrag?
Att jag gör detta är att det är ett undertryck på första plan vilket för att källareluften dras dit, såldes vet jag inte hur självdrag skulle fungera .
Jag har knåpat ihop en ventilations lösning, (testar fortfarande lite) för att min fru skall slippa all malt doft som inte riktigt går hem då hon inte gillar öl.
Har hittat en lampskärm från Ikea som passar perfekt till min 50 ltiers kastrull, och har där på kopplat en kanalfläkt som leder ut ånga.
Dock har jag ett problem, det blir troligt såpass kallt snabbt att det bildas super mycker kondens som lägger sig i fäkten även om jag har denna placerad på en högta punkt.
Jag undrar om det finns något filter att ansluta eller hur andra har löst detta? Gör jag det för jobbigt, räcker det med självdrag?
Att jag gör detta är att det är ett undertryck på första plan vilket för att källareluften dras dit, såldes vet jag inte hur självdrag skulle fungera .
Re: Ventilation: Avleda ånga
Hallojsan
Du kan pröva att göra en kondensfälla mellan grytan och fläkten. Gör ett 'U' på slangen, glöm inte att du kommer att behöva tömma denna fälla. Kondensen som bildats kan inne hålla DMS så du kanske inte vill att den runner tillbaka ner i grytan.
Du kan pröva att göra en kondensfälla mellan grytan och fläkten. Gör ett 'U' på slangen, glöm inte att du kommer att behöva tömma denna fälla. Kondensen som bildats kan inne hålla DMS så du kanske inte vill att den runner tillbaka ner i grytan.
Jag skulle nog se till att ha en kondensfälla i vilket fall som helst. Det som kommer hända med kondensen är ju att den letar sig ner till lägsta punkten vilket inte bör vara kokkärlet.skogass skrev:Hallojsan
För att slippa glömma tömma kan man ju helt enkelt koppla en öppen slang ner i avloppet så att tömningen sker automatisk. För att undvika att få ut ånga i tömslangen så ser man till att fläkten ser till att skapa lagom undertryck i utsugslangen.
En sak att ha i åtanke är att lagens långa arm kan få för dig att du byggt en hembränningsapparat då (ifall de får nys om anläggningen)...
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

skyking skrev:
Jag skulle nog se till att ha en kondensfälla i vilket fall som helst. Det som kommer hända med kondensen är ju att den letar sig ner till lägsta punkten vilket inte bör vara kokkärlet.
För att slippa glömma tömma kan man ju helt enkelt koppla en öppen slang ner i avloppet så att tömningen sker automatisk. För att undvika att få ut ånga i tömslangen så ser man till att fläkten ser till att skapa lagom undertryck i utsugslangen.
En sak att ha i åtanke är att lagens långa arm kan få för dig att du byggt en hembränningsapparat då (ifall de får nys om anläggningen)...
Krävs det inte lite mer för att bygga en hembränningsapparat?? Känns ju helt sjukt annars.. Lampkåpen är min fläkt, passar perfekt ovanpå kastrullen så att den sluter tätt och ingen ånga eller framförallt doft kommer ut.
En kastrull och en fläktkåpa!! Sprit intresserar mig inte, men öl gör!
Men ett u skall jag försöka mig på! En bekant som snacka om att jag även kund proppa en ände full med sånt disk stålbollar som fångar ångan!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad heter lampkåpan ?
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Ser ut som Fota från Ikea. En sån har jag. Mellanmodellen passar perfekt på en Patina 36-liters.Bönan skrev:Vad heter lampkåpan ?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

Kommer inte ihåg. Köpte den på fyndavdelningen för 100:-, kan varit utgående. Var en mäktig bukla på den men det bryr jag mig inte om.Bönan skrev:Vad heter lampkåpan ?
Min är 50cm i diameter vilket gör att den passar allt upp till 100 liters grytor vilket kan vara intressant om man expanderar. (men då har jag säkert inte kvar detta sketna systemet)
//A
Njae, en destillationsapparat är ju i princip en anordning där man kokar och sedan kondenserar ångan och fångar upp kondensatet. Med en kondensfälla så är det det du i princip gör.Anders_Adler skrev: Krävs det inte lite mer för att bygga en hembränningsapparat?? Känns ju helt sjukt annars..
Jag anklagar dig givetvis inte för att bränna hemma och tror på att du bara är intresserad av att brygga öl. Jag ville bara göra dig uppmärksam på den här eventualiteten. Vilken tolkning lagens långa arm gör av din anläggning vill du kanske därför inte ta reda på. Skulle de mot förmodan få nys om den kan man förhoppningsvis hitta argument till varför det inte är att betrakta som destillationsapparat. Jag har inte hört talas om någon som ertappats med olaglig destillationsapparat (avsedd för ändamålet) med mindre än att de haft andra oegentligheter för sig (har man inga alls torde risken vara minimal).
Nu är inte jag någon expert på dest apparater men jag tror ett kontruktionen på bilder är den absolut sämsta som är möjligt om man vill göra sprit.
Du ser ut att ha gott om plats med hårda rör får du bra sug i röret och lätt att montera en avrinningsslang
Du ser ut att ha gott om plats med hårda rör får du bra sug i röret och lätt att montera en avrinningsslang
Fast det är ju inte olagligt att inneha en "hembränningsapparat" kan du påvisa att du tex måste destillera vatten av någon anledning är den fullt laglig att ha. Då bör det även gå att påvisa att man brygger öl och inte bränner sprit...
Det där stämmer nog inte längre... Har för mig att dom täppt det hålet nu. Kanske någon polis här som kan bekräfta. Annars får jag ringa min kompis som är polis.one__hand skrev:Fast det är ju inte olagligt att inneha en "hembränningsapparat" kan du påvisa att du tex måste destillera vatten av någon anledning är den fullt laglig att ha. Då bör det även gå att påvisa att man brygger öl och inte bränner sprit...
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

Inte polis men olagligt sedan 1 jan 1995! Kollar man dock på bild hur en hembränningsapparat ser ut tycker jag du är långt ute och cyklar hur en ventilation skulle kunna uppfattas som detta! Men rörböjar skall investeras i och testa för att se om jag slipper vatten i fläkten!
Har sett folk som satt ett litet dräneringsrör i botten på kanalfläkten. Kräver ju iofs att det är där man samlar kondensen!
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
-
Fredrik Bergkvist
- Torrhumlare

Hej
Vill rekommendera dig att gå på den linjen med spirorör. Placera fläktmotorn i högt läge eller på det stående röret. Sätt kallrasskydd i slutet av röret. Isolera rören. Unvik slangar i allra största mån. Speciellt före en fläkt. Gissar att du märkt hur den vill dra ihop sig? Normalt sätter man bara en slangbit mellan spisfläkten och ventilationsrören för att den ska brinna av om olyckan är framme. Lär ju inte brinna i koket iofs!? Isolering med hönsnät (kondensisolering) hittar du på byggvaruhusen. Lika så spirorör, kallrasskydd och passbitar.
Lycka till, Mvh Fredrik
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Vill rekommendera dig att gå på den linjen med spirorör. Placera fläktmotorn i högt läge eller på det stående röret. Sätt kallrasskydd i slutet av röret. Isolera rören. Unvik slangar i allra största mån. Speciellt före en fläkt. Gissar att du märkt hur den vill dra ihop sig? Normalt sätter man bara en slangbit mellan spisfläkten och ventilationsrören för att den ska brinna av om olyckan är framme. Lär ju inte brinna i koket iofs!? Isolering med hönsnät (kondensisolering) hittar du på byggvaruhusen. Lika så spirorör, kallrasskydd och passbitar.
Lycka till, Mvh Fredrik
Skickat från min D6603 via Tapatalk
- assistredo
- Maltrostare

En nackdel med att koppla en sugfläkt direkt till en huv på kokkärlet skulle kunna vara att man suger in damm i kokkärlet. Någon form av reglering av sugkraften ex. med ett dragavbrott kanske skulle kunna råda bot på ett sådant problem.
Björn Petersson