Bryggde mitt första Alkoholfria öl!

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

kyosho
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 11:06

Bryggde mitt första Alkoholfria öl!

Inlägg av kyosho »

Gjorde mitt första alkoholfria öl, har inte ännu smaka på det när det ännu ska få kolsyra.
Får se hur det blir!
Gjorde video på försöket :D
https://youtu.be/xW9PJQWKOrg
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Bryggde mitt första Alkoholfria öl!

Inlägg av ecmik »

Hur gjorde du den alkoholfri om man får fråga?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bryggde mitt första Alkoholfria öl!

Inlägg av Bee »

Han kokar den, men det blir inte riktigt alkoholfritt om man googlar lite. Typ 35-40% av originalstyrkan. Se Wikipedia
skyking
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Bryggde mitt första Alkoholfria öl!

Inlägg av skyking »

Notera att det räknas som alkoholfritt (i lagens mening) ifall det är mindre än 0.5% alkohol. I ordets rätta bemärkelse (helt fritt från alkohol) är det nog inte realistiskt att framställa, isht inte i hemmet.

Bortsett från att koka ölet efteråt så kan man ju alltid se till att stamvörtstyrkan är låg nog för att ge låg alkoholhalt. Man kan också sänka styrkan efteråt genom att spä ut ölen. Även om man kokar den efteråt så måste man ju utgå från en ganska svag öl (ändå) eftersom man enligt wikipedia inte får bort all alkohol sålänge man inte kokar väldigt länge.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Bryggde mitt första Alkoholfria öl!

Inlägg av ecmik »

Kanske skulle ha kollat på videon... [emoji1]
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bryggde mitt första Alkoholfria öl!

Inlägg av Bee »

Jo, det är ju lättare att få veta då. :-)
Gillar att du använder bastun för att hålla temperaturen i mäsken @kyosho
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Bryggde mitt första Alkoholfria öl!

Inlägg av Jonas Johnsson »

Fin video! Väldigt smart med bastun, men jag hoppas ni passade på att basta när du mäskat klart, för annars är det en dyr mäskning ;)
kyosho
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 11:06

Re: Bryggde mitt första Alkoholfria öl!

Inlägg av kyosho »

Jag bastar nästan alltid med ölen :D den tål värmen bättre än jag! :lol:

Gjorde en smak provnings video på ölen också

https://youtu.be/Ud8-QukN6u8

Kunde ha varit lite mindre mais i ölet, typ 600 gram
Skriv svar