Gjorde mitt första alkoholfria öl, har inte ännu smaka på det när det ännu ska få kolsyra.
Får se hur det blir!
Gjorde video på försöket https://youtu.be/xW9PJQWKOrg
Notera att det räknas som alkoholfritt (i lagens mening) ifall det är mindre än 0.5% alkohol. I ordets rätta bemärkelse (helt fritt från alkohol) är det nog inte realistiskt att framställa, isht inte i hemmet.
Bortsett från att koka ölet efteråt så kan man ju alltid se till att stamvörtstyrkan är låg nog för att ge låg alkoholhalt. Man kan också sänka styrkan efteråt genom att spä ut ölen. Även om man kokar den efteråt så måste man ju utgå från en ganska svag öl (ändå) eftersom man enligt wikipedia inte får bort all alkohol sålänge man inte kokar väldigt länge.