Diastatisk kraft hos viking malt

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

skyking
Maltrostare
Maltrostare

Diastatisk kraft hos viking malt

Inlägg av skyking »

Jag har planer på att brygga mexikansk ljus öl med en "massa" majs och funderar därför på om diastatiska kraften hos vanlig malt räcker. Min tanke är att använda 30% majs (eller det kanske är helt för mycket?).

Eftersom viking malt är så billig så är det ju första val, men när jag går in på deras maltspecifikation blir min reaktion lite WTF?!! Där står att det är >250WK och omräknat blir det 73L enligt en formel jag hittade och dessutom hittade jag rekommendationer på att man skall ligga på minst 70L i snitt för mäsken. Specen sa detsamma för enzymmalten. WTF? De garanterar att enzymmalten räcker för att konvertera sig själv, kanske det räcker för att konvertera tillsatser, men det verkar inte specifikationen lova.

Har jag missat något här? Eller är viking malt inte något att förlita sig på när man skall brygga med tillsatser?

Jag kollade för övrigt Briess Pilsen Malt och den är specad på 140L vilket gör att man kan använda hälften malt och hälften majs (om man nu skulle vilja ha så mycket majs).

Tillägg: Märkte att jag tydligen läst på fel malt, det var pilsnermalten jag läste på som var >250WK. Enzymmalten var specad på >620WK vilket verkar mer rimligt. Slutsatsen blir att iaf pilsnermalten inte garanteras kunna konvertera nämnvärda mängder tillsatser (utan det krävs att man tillsätter enzymmalt för att vara på säkra sidan).
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Diastatisk kraft hos viking malt

Inlägg av Weinkeller »

Vikings pilsnermalt klarar garanterat att konvertera 1/3 omältat särskilt med en utdragen försockningsrast. Det har jag gjort många gånger. Förkokar du polentan eller vad du nu tänkt använda så blir utbytet ofta bättre. Visst vill du vara 100% säker så kan du ju ta i 10% enzymmalt också.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Weinkeller skrev:Vikings pilsnermalt klarar garanterat att konvertera 1/3 omältat särskilt med en utdragen försockningsrast. Det har jag gjort många gånger. Förkokar du polentan eller vad du nu tänkt använda så blir utbytet ofta bättre. Visst vill du vara 100% säker så kan du ju ta i 10% enzymmalt också.
Jag tänkte använda torkade majsflingor. Jag antar att man inte behöver förkoka dessa då de redan kokats. Vad menar du med utdragen försockringsrast? (Och vad menar du med normal försockringsrast?)
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Jag menar 90 min mäskning istället för tex 60 min som är mer vanligt.
Skriv svar