Kina-STC

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Kina-STC

Inlägg av Morgan »

Jag håller helt med Drake här.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mike85 »

Ang den frostvaktenp Jula så hade den en steglös termostat, den borde inte ge så mycket effekt på lägsta inställningen men de hade inte specat det. Men det kanske får bli det där ebay-röret då :)
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Drake skrev:Jo, tyvärr så gör den nog det. Det kan bli ordentligt varmt i kylen med en värmeeffekt på flera hundra watt innan givaren ger utslag och naturligtvis så kommer en del vört att värmas upp över den temperatur man önskar. Sedan tar det en bra stund innan kylaggregatet fått ner tempen igen, nästan omöjligt att programmera bort.
Om det gör någon skillnad på slutprodukten vet jag inte men eftersom det är så lätt att komma bort från det problemet så förstår jag inte varför man helt enkelt inte går ner i effekt.
Om man tar frostvakten från Biltema så är den på 200W. Jag har svårt att se att den kommer att få temperaturen på vörten att ändras nämnvärt. Visst kommer temperaturen inte att vara konstant men om den pendlar mellan säg 18,5°C och 19,2°C tror jag inte spelar så stor roll.
Fredrik Bergkvist
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Fredrik Bergkvist »

Köp en stc 1000+ deluxe så slipper du bry dig på problemet att kylan och värmen "strider" mot varandra. Går att programmera bort med den. Dock finns den nog bara i sverige. Vi kör på den ihop med en kyl och 500w värme som cirkuleras från topp till botten. Fungerar ypperligt!

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

mike85 skrev:Ang den frostvaktenp Jula så hade den en steglös termostat, den borde inte ge så mycket effekt på lägsta inställningen men de hade inte specat det. Men det kanske får bli det där ebay-röret då :)
Den ger lika mycket på lägsta som på högsta inställningen.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

niklas_n skrev: Om man tar frostvakten från Biltema så är den på 200W. Jag har svårt att se att den kommer att få temperaturen på vörten att ändras nämnvärt. Visst kommer temperaturen inte att vara konstant men om den pendlar mellan säg 18,5°C och 19,2°C tror jag inte spelar så stor roll.
Jag hade en frostvakt på 200 watt och det var fanimej omöjligt att få bort överslängarna på flera grader hur jag än programmerade min STC-1000+.
Med en "tube heater" på 40 watt så ligger tempen i princip helt konstant.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Fredrik Bergkvist skrev:Köp en stc 1000+ deluxe så slipper du bry dig på problemet att kylan och värmen "strider" mot varandra. Går att programmera bort med den. Dock finns den nog bara i sverige. Vi kör på den ihop med en kyl och 500w värme som cirkuleras från topp till botten. Fungerar ypperligt!

Väldigt nyfiken på era inställningar, jag lyckades inte ens med 200 watt.
Fredrik Bergkvist
Torrhumlare
Torrhumlare

Har du stc + delux (heter så på storagrytor)

Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Nope, en vanlig + med en givare monterad på utsidan av jäshinken med isolering utanpå. Vet att du mäter inne i hinken också och där är det nog konstant temperatur. Men vilken temp har du i skåpet och hur ofta slår värmeelementet på och av? Och kanske viktigast av allt är hur ofta kylen behöver gå på. Alla på och avslag sliter tydligen på kompressorn. Vore även intressant att se era delay-tider och vilken hysteres ni kör på.
Kan tillägga att jag också har en fläkt som vispar runt rätt ordentligt i skåpet.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Fredrik Bergkvist skrev:Köp en stc 1000+ deluxe så slipper du bry dig på problemet att kylan och värmen "strider" mot varandra. Dock finns den nog bara i sverige.
Nja, den verkar vara rätt spridd. Eller rättare sagt, mjukvaran finns nog även utanför Sverige. STC:n är samma oavsett version, med eller utan + och Brew och allt vad det heter. Nästan i alla fall, behövs lätt handpåläggning med lödkolven i vissa fall, som för Deluxens andra givare har jag för mig. Men grunden är densamma.
Fredrik Bergkvist
Torrhumlare
Torrhumlare

Drake skrev:
Fredrik Bergkvist skrev:Köp en stc 1000+ deluxe så slipper du bry dig på problemet att kylan och värmen "strider" mot varandra. Dock finns den nog bara i sverige.
Nja, den verkar vara rätt spridd. Eller rättare sagt, mjukvaran finns nog även utanför Sverige. STC:n är samma oavsett version, med eller utan + och Brew och allt vad det heter. Nästan i alla fall, behövs lätt handpåläggning med lödkolven i vissa fall, som för Deluxens andra givare har jag för mig. Men grunden är densamma.
Ok. Fick för mig att det var en på detta forum som hade tagit fram mjukvaran. Iofs är det ju engelsk manual, så det är ju kanske inte så konstigt om den finns utanför våra gränser [emoji16]

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Vad sägs om en värmedyna eller ett "Brew belt"? Varför värma luften när man kan värma kärlet?

Jag håller fast vid min käpphäst. Lägre effekt = exaktare reglering = mindre fluktuationer.

Kläm inte in en in massiv effekt i onödan! Det är inte musklerna som spelar roll om man ska trä tråd i en nål.
Min första värmare var två 20w halogenlampor i en burk inlindad i folie. De klarade av att hålla 20l vört vid 25°C utan problem.
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Andreashaggstrom »

Ni med tube heaters (t.ex Drake). Hur varmt har ni i utrymmet kylen står i? Mitt förråd är som kallas +6c. Räcker 40w att värma upp från 6c till 20-21c?
Ärlans hembryggeri
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

@Bee, @Drake och de andra 'rävarna' har rätt. Använd i möjligaste mån rätt verktyg för jobbet.
Det finns flera skäl att inte använda frostvakt, kupévärmare, hårtorkar, glödlampor och allsköns andra förslag som dyker upp... Brandrisk är en orsak. Suboptimal reglering är en annan.
Det man vill ha är så låg effekt som möjligt, men som uppnår önskat resultat. Samt en låg yteffekt (dvs mycket yta), om värmaren blir varm nog att man kan bränna sig på den, är den för kraftig/har för hög yteffekt. det finns inga fördelar i att snabbt nå 'setpoint' det stressar bara jästen. Lugnt och fint ska det vara :)
Önskvärt är även att det finns överhettningsskydd (i de fall det finns möjlighet/risk för överhettning) och lämplig avsäkring (notera då att värmaren ska ha en egen säkring).
Tube heater eller värmekabel är det jag själv skulle välja, men det finns säkert andra alternativ också.
Jag har fått en del skit för all 'predikande' jag har gjort förut om det här (och dessutom är det få som verkar vilja lyssna). "Jag har minsann kör frostvakt/glödlampor/whatever sen Jesus föddes och det funkar hur bra som helst". Fine. Man gör som man själv vill. Och DIY är en stor del av hembryggandet.
MEN, det är en stor skillnad på ett sno ihop ett egenbyggt bryggverk med egen eldragning osv. Vid bryggning ÄR du där. Går en säkring eller nåt börjar ryka, då märker du det.
Att stoppa in en värmare i ett välisolerat skåp, byggt till stor del av plast och polyuretanskum, och sen lägga sig och sova eller gå till jobbet, är en annan sak... Om man kan minska risken (om det så är från 0.01% till 0.001%) genom att välja en värmare med lägre effekt, eller stoppa dit en extra säkring för 5 spänn, varför då inte göra det? Det är mina 5 ören.

@Fredrik Bergkvist:
Med tvåprobsvarianten av STC-1000+ kan man mycket riktigt begränsa över(och under)svängingar (t.ex. feldimensionerad värmare/eller kylare), men det lindrar bara symptomen och är IMHO fel sätt att lösa problemet.

@Andreashaggstrom:
Det är svårt att säga. Om skåpet är skapligt tätt och välisolerat bör 40W räcka långt, men du måste nästan prova dig fram efter dina förutsättningar.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Kan bara hålla med @bryggapa och lägga till vet du inte till 100% vad du pysslar med så låt bli. I ölbryggning är mantrat "sanitation, sanitation, sanitation". I DIY är det "säkerhet, säkerhet, säkerhet". Det är sjukt lätt att underskatta hur farligt värme, tryck och el kan vara. Det vi använder dagligdags blir farligt när vi kör det i hembryggarsammanhang.
Skriv svar