Jag har ett platsbyggt städskåp som skall få bli kyl åt 2 st 9 liters fat.
För att få plats med två fat i utrymmet som är 510x580x2000 mm så krävs det att jag går ned i ganska tunn isolering.
Kylrummet kommer nog inte vara mer än 430x392x490 mm invändigt så det blir ca 80 liter.
Höjden på ett 9 liter fat är 340 mm räcker 150 mm fritt ovanför för att få plats med på gas och ölkoppling med slang eller går det att minska ännu mer?
Jag har ett gammalt absorptions kylskåp (sånt som drivs på ammoniak) som brukar sitta i husvagnar. Jag har rivit själva skåpet och bara har kvar ryggen med kylflänsar isolering och baksida med kondensor osv.
Ventilation kommer ske i framkant underst i skåpet och ledas bak i ryggen och släppas ut i framkant höst upp i skåpet för att ventilera bort värmen. Det kommer att vara temperaturstyrda fläktar för att öka flödet ifall temperaturer ökar samt ha en övre maxgräns där jag bryter spänningen till skåpet ifall temperaturer blir kritisk.
I dagsläget ser det ut som att jag bara kan ha 40 mm isolering på sidorna för att få plats med 2 st fat.
Jag står och velar mellan fyra olika metoder för isolering.
Metod 1.
Golv och tak i 70 mm cellplast 40 mm i väggar, cellplasten "limmas" med fogskum. Insidan kläs med folie och innerhörnen tejpas med folietejp.
Cellpasten S80 har ett lamda på 0,038 w/mk.
Metod 2.
Bygga en inre form av 3mm oljehärdad board och fylla hålrummet med ca 37mm fogskum oklar lamda men ca 0,025 - 0,035 w/mk enlig produktbladet på fogskummen.
Insidan kläs med folie och innerhörnen tejpas med folietejp. Fördelen är att det i teorin saknar köldbryggor då det blir i ett stycke och har ett lägre lamda än cellplast.
Metod 3.
40mm PIR-isolering med tejpade innerhörn. lamda på 0,023 w/mk
http://www.kingspaninsulation.se/Pro...ring/TW50.aspx
Metod 4 (hybrid mellan metod 1 och 2)
Golvet blir i 70 mm cellplast på det ställs en form där de fyra väggarna gjuts i fogskum. På det läggs ett lock på 70 mm cellplast med tätningslist fungerar som dörren in i kylrummet.
Kubens isoleringstjocklek blir då 60 bakåt 70 uppåt och nedåt 40 åt höger vänster samt rakt fram.
Frågan är hur goda kylegenskaper jag behöver och vad som är enklast rent byggtekniskt.
Det kommer vara ganska hög termisk massa då faten är fyllda.
Samtidigt är kylens COP faktor negativt vilket gör att det går år en vänligt massa energi för att kyla ölen.
Bygga kylrum val av isolering
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Bygga kylrum val av isolering
Jag tror du räknat fel på innermåtten. Visserligen får jag det till att man får plats med faten, men det blir med onödig marginal. Utöver detta så tycker jag man får onödigt stor omkrets och därmed onödig yta att isolera. Man bör inte stirra sig blind på att man behöver samma tjocklek på alla sidor.
Om du räknar med att faten behöver 240mm i diameter så bör det räcka med ett innermått på 480x240x490mm. Då kan du förvisso bara ha 50mm isolering på den smalare sidan, men kan i gengäld ha hela 135mm isolering på den längre sidan. Ovansidan och undersidan finns det i praktiken inga gränser för. Hur du kom fram till 40mm isolering ser jag inte riktigt, du kanske räknade lite mer diameter på faten?
Jag har nyligen byggt en kyl och jag använde cellplast av den enkla anledningen att alternativen är förhållandevis dyra (pris per isolering). Å andra sidan om du väljer att använda fogskum så kan man ju till och med använda faten som form och helt enkelt ställa ner dem ovanifrån (om inte det är besvärligt med avseende på eventuell annan använding av skåpet).
Vad som behövs beror ju dels på hur pass kraftigt du kan kyla och då är det inte enbart COP-faktorn som är intressant utan även vilken effekt du kan tillföra, men uppskattningsvis bör det inte läcka mer än några watt.
Å andra sidan att bygga den så att det finns extra utrymme kan ha fördelen att man kan hjälpa till kylningen genom att ställa in is i kylen när du skall kyla ölen (och låta aktiva kylningen endast användas till att hålla ölen kall).
Om du räknar med att faten behöver 240mm i diameter så bör det räcka med ett innermått på 480x240x490mm. Då kan du förvisso bara ha 50mm isolering på den smalare sidan, men kan i gengäld ha hela 135mm isolering på den längre sidan. Ovansidan och undersidan finns det i praktiken inga gränser för. Hur du kom fram till 40mm isolering ser jag inte riktigt, du kanske räknade lite mer diameter på faten?
Jag har nyligen byggt en kyl och jag använde cellplast av den enkla anledningen att alternativen är förhållandevis dyra (pris per isolering). Å andra sidan om du väljer att använda fogskum så kan man ju till och med använda faten som form och helt enkelt ställa ner dem ovanifrån (om inte det är besvärligt med avseende på eventuell annan använding av skåpet).
Vad som behövs beror ju dels på hur pass kraftigt du kan kyla och då är det inte enbart COP-faktorn som är intressant utan även vilken effekt du kan tillföra, men uppskattningsvis bör det inte läcka mer än några watt.
Å andra sidan att bygga den så att det finns extra utrymme kan ha fördelen att man kan hjälpa till kylningen genom att ställa in is i kylen när du skall kyla ölen (och låta aktiva kylningen endast användas till att hålla ölen kall).
Har räknat på 230 mm i diameter på faten.
Behöver ca 50 mm i bakkant fritt föra att få plats med kylflänsar som sprider kylan som uppstår i rören som ligger inbäddade i PU-skummet.
I det utrymmet till vänster som har mera djup tänkte jag montera kylfäns+fläkt för att sprida kylan bättre.
Övrigt djup i skåpet behövs för ventilation och kylskåpets varma delar. Tanken är att det som blir kvar av skåpet ovanför skall användas för städprylar, dammsugare osv.
Det hade varit enklare att bara köpa en liten kyl men det har för låg WAF faktor.
EDIT: lägger in en bättre skiss och en 3D modell.
Behöver ca 50 mm i bakkant fritt föra att få plats med kylflänsar som sprider kylan som uppstår i rören som ligger inbäddade i PU-skummet.
I det utrymmet till vänster som har mera djup tänkte jag montera kylfäns+fläkt för att sprida kylan bättre.
Övrigt djup i skåpet behövs för ventilation och kylskåpets varma delar. Tanken är att det som blir kvar av skåpet ovanför skall användas för städprylar, dammsugare osv.
Det hade varit enklare att bara köpa en liten kyl men det har för låg WAF faktor.
EDIT: lägger in en bättre skiss och en 3D modell.
Länken för metod 3 funkar inte (i alla fall inte för mig) men jag antar att PIR är det som kallades SPU tidigare? Om så skulle jag absolut rekommenderar den varianten, har använt den själv när jag byggde ett kylrum.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Valet kanske beror på vad du har för kylelement (och dess prestanda), eventuellt andra begränsningar du har. Om det valet ger tillräcklig kyleffekt så blir ju valet av isolering mindre kritiskt. Även vilken temperaturskillnad du behöver uppnå är av betydelse. Gissningsvis så är du inom gränserna om du nöjer dig med normal serveringstemperatur (ner till 8C) oavsett vilken isolering du väljer.
Värt att överväga är att prestandan är beroende på vilken temperatur du kan ha på varma respektive kalla sidan av kylelementet. Speciellt om du har dålig verkningsgrad så blir det endel värme på varma sidan som bör transporteras bort. Jag ser att du verkar lägga en luftspalt under kylen vilket hjälper.
Det ser ut som att du väljer topmatad vilket förvisso har sina fördelar. I ditt fall bör du vara medveten om att det blir endel extra jobb när du skall sätta i/ta ur fat eftersom du har massa "skräp" ovanpå kylen som måste flyttas (men det är ju inget du gör så ofta antar jag).
Värt att överväga är att prestandan är beroende på vilken temperatur du kan ha på varma respektive kalla sidan av kylelementet. Speciellt om du har dålig verkningsgrad så blir det endel värme på varma sidan som bör transporteras bort. Jag ser att du verkar lägga en luftspalt under kylen vilket hjälper.
Det ser ut som att du väljer topmatad vilket förvisso har sina fördelar. I ditt fall bör du vara medveten om att det blir endel extra jobb när du skall sätta i/ta ur fat eftersom du har massa "skräp" ovanpå kylen som måste flyttas (men det är ju inget du gör så ofta antar jag).