Partyfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Partyfat

Inlägg av Joelowe »

Två frågor runt fat!
Jag använder partyfat som jag tvångskolsyrar.
Fråga 1: Hur skall man göra med trycket? Om jag t ex vill ha 1.2 bar för kolsyresättning, men vill bara använda typ 0.5 bar vid tappning. Känns omständigt och slöseri med gas att tappa ur trycket i fatet till 0.5 och sen höja tillbaka till 1.2 efter tappning.
Fråga 2: Jag har senaste tiden fått mycket skum vid upptappning. Jag kör sytråd och testat att ställa ut fatet nu när det har varit kallt till ca -1 grad, men skummar ändå. Har dessutom lite kolsyra i ölen. Hur gör djur?

Kommer detta bli bättre och enklare med cornyfat? Känns som det är svårt att få till bra kolsyra med partyfaten

// Jonas
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Partyfat

Inlägg av knox »

Jag brukar kolsyra till rätt nivå och sedan sänka trycket lite, känner jag att kolsyran gått ner trycker jag i lite extra
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Jag tror inte att det blir lättare med Cornyfat.
Mängden koldioxid/liter öl som ska i för att nå önskad jämvikt är densamma oavsett fatstorlek. Min erfarenhet är att det tar tid att få bra kolsyra utan att skaka och rulla fatet.

Att det skummar kan bero på läckage innan kranen, inte att det läcker ut utan suger in och ger ett tryckfall. Se över koppling och slanganslutningar så hittar du kanske var det läcker.
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Pilsnerkokaren skrev:Jag tror inte att det blir lättare med Cornyfat.
Mängden koldioxid/liter öl som ska i för att nå önskad jämvikt är densamma oavsett fatstorlek. Min erfarenhet är att det tar tid att få bra kolsyra utan att skaka och rulla fatet.

Att det skummar kan bero på läckage innan kranen, inte att det läcker ut utan suger in och ger ett tryckfall. Se över koppling och slanganslutningar så hittar du kanske var det läcker.
Tack för tips. Kan vara det efter som det har börjar skumma nu på senare tid
Skriv svar