Desinfektionsmedel i bryggkit

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Har ni någon erfarenhet av desinfektionsmedlet som Hembryggeriet skickar med sina bryggkit? Det verkar vara rengöring och desinfektion i samma vätska vilket känns lite konstigt för en som alltid kör PBW och Starsan..

Anledningen till att jag frågar är att en kompis fick en sånt kit i julklapp och bryggde för ett tag sedan. Nu skummar det ur flaskorna och smakar dåligt. Risken är ju stor att han gjort nåt misstag generellt självklart, men kan man säga att det är svårare att få helt rent med såna här kombinations-rengörare? Eller kan han köra med den vätskan även nästa gång när han ska "ta revansch"?

Tänker att såna här kit innehåller prylar för att göra det så LÄTT som möjligt, inte kanske alltid så BRA som möjligt tyvärr.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Re: Desinfektionsmedel i bryggkit

Inlägg av skyking »

Nu vet jag iofs inte exakt vad det är de skickar med (men det bör ju stå på förpackningen - man bör ju ha den informationen ifall ungarna får för sig att smaka på det och man behöver ringa giftinformationen). Det finns dock ingen motsägelse mellan rengöring och desinficering, iaf inte ifall det är någorlunda rent till att börja med: jag körde förr med maskindiskmedel och varmt vatten både för rengöring och desinficering utan problem. En sak med den lösningen är dock att man behöver skölja efter - det kanske behövs även för det medlet som hembryggeriet skickar med, det är normalt inga problem med att skölja desinficerad utrustning med kranvatten, iaf inte kallvattnet.

Som det ser ut på bilderna så rör det sig om kit för helmaltsbryggning. Man köper alltså ett ölbryggningskit första gången där all utrustning som behövs ingår och efter det så köper man receptkit för de satser man vill brygga framgent.

Jag noterar att även maltmagnus säljer motsvarande receptkit (kallas för ölkit där). Dock saknas endel i MMs ölkit: där ingår inga flaskor eller kapsyler och ej heller rengörings eller desinficeringsmedel (hembryggeriets receptkit verkar heller inte innehålla mer rengöring+desinficeringsmedel). I MMs fall förväntas man köpa detta separat vilket kan vara en fördel ifall man tänker använda annat än det som (inte) följer med.

Ett tips med tanke på att du brygger (right?) är att vara med som handledare när han brygger. Det är nog rätt lätt att man som nybörjare missar något viktigt som erfarna bryggare finner så självklart att de glömmer berätta det (kanske kan du ha med dig lite av PWB & starsan så ni får rätt på rengöring/desinficering). Jag tycker inte man behöver vara jätteexpert för att handleda en nybörjare, det räcker med att man (normalt) lyckas själv med att brygga öl som man kan vara nöjd med. Även själva tappningen kan du vara med på - där är det dessutom praktiskt att vara två då en kan fylla och den andra kan kapsylera.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Kan ju vara en bra idé att va med! I instruktionen står det inte något om ursköljning, men man ska späda ut med kallvatten i jäshinken för volym och tempsänkning från 35c, så det lär väl vara saksamma rent bakteriemässigt.

Får suga lite på det där med Starsan och PBW, det känns ju kanske inte lika simpelt, men bättre och mer robust helt klart.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

ecmik skrev:Kan ju vara en bra idé att va med! I instruktionen står det inte något om ursköljning, men man ska späda ut med kallvatten i jäshinken för volym och tempsänkning från 35c, så det lär väl vara saksamma rent bakteriemässigt.

Får suga lite på det där med Starsan och PBW, det känns ju kanske inte lika simpelt, men bättre och mer robust helt klart.
När man väl är igång med loopen (brew-drink-repeat) så tycker jag det blir enklare med starsan och PBW. Man rengör kärl när man tömt dem och saniterar dem precis innan man fyller dem igen, iaf gör jag så. Då blir det naturligt att man har dedikerat medel för rengöring och sanitering.

I vilket fall tycker jag att det borde framgå någon slags innehållsförteckning på medlet så man kan luska ut vad det är för något. Det känns ju lite olustigt att hantera noname-kemikalier som är potentiellt hälsofarliga.
Elofson
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Elofson »

ecmik skrev:Har ni någon erfarenhet av desinfektionsmedlet som Hembryggeriet skickar med sina bryggkit? Det verkar vara rengöring och desinfektion i samma vätska vilket känns lite konstigt för en som alltid kör PBW och Starsan..

Anledningen till att jag frågar är att en kompis fick en sånt kit i julklapp och bryggde för ett tag sedan. Nu skummar det ur flaskorna och smakar dåligt. Risken är ju stor att han gjort nåt misstag generellt självklart, men kan man säga att det är svårare att få helt rent med såna här kombinations-rengörare? Eller kan han köra med den vätskan även nästa gång när han ska "ta revansch"?

Tänker att såna här kit innehåller prylar för att göra det så LÄTT som möjligt, inte kanske alltid så BRA som möjligt tyvärr.
Det är Chemipro-Oxi dom skickar med. Miljövänligt och behöver inte eftersköljas. Nu har jag visserligen bara använt den en gång men jag fick inga problem, andra batchen står och jäser nu.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Det lutar alltså mot att det är något annat som har gått snett. Jag tror fortfarande på teorin att han har missat något så "självklart" att erfarna bryggare glömmer att berätta.

Det effektivaste sättet att råda bot på sådana misstag tror jag fortfarande är att brygga tillsammans med någon mer erfaren första gången. Då kommer man göra rätt även på de punkter som är för "självklara" för att berätta.

Fördelen med kombinerat rengörings- och desinficeringsmedel tycker jag fortfarande främst gäller första gången man brygger (iaf om man gör som jag).

Värt att notera är att om du hjälper till nästa bryggning och ni väljer att använda PBW+starsan istället och får bra resultat så betyder det inte att det är den punkten som gjort skillnaden. Det finns även andra punkter som ni antagligen kommer göra annorlunda som kunnat påverka resultatet.

Det gör ont i mitt bryggarhjärta varje gång jag hör någon misslyckas med sin(a) första bryggd(er) med risk för att nybörjaren ger upp pga det. Jag hoppas verkligen att det blir bättre resultat nästa gång.
Elofson
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Elofson »

ecmik skrev:Har ni någon erfarenhet av desinfektionsmedlet som Hembryggeriet skickar med sina bryggkit? Det verkar vara rengöring och desinfektion i samma vätska vilket känns lite konstigt för en som alltid kör PBW och Starsan..

Mina flaskor skumma över och smakar lite illa om jag häller upp hela flaskan. Märkt att om jag häller upp flaskan direkt efter öppning så skummar det inte över och den sista centimetern av ölen låter jag ligga kvar så smakar den inte så illa. på mina flaskor har jag märkt att när slammet börjar bubbla upp och blandas med ölen vid öppning så skummar det över.

skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Elofson skrev: Mina flaskor skumma över och smakar lite illa om jag häller upp hela flaskan. Märkt att om jag häller upp flaskan direkt efter öppning så skummar det inte över och den sista centimetern av ölen låter jag ligga kvar så smakar den inte så illa. på mina flaskor har jag märkt att när slammet börjar bubbla upp och blandas med ölen vid öppning så skummar det över.
Det låter som något är fel där, det skall helt enkelt inte skumma över när du öppnar flaskan. Jag har inte varit med om det själv, men det kan säkert bero på flera olika orsaker. Det kan bero på att man av en eller annan anledning fått för hög kolsyrning på ölet (antingen beroende på att det inte varit utjäst när du tappat upp den, eller att du tillsatt för mycket priming). En annan tänkbar orsak kan vara att du fått skräp (t.ex. humlerester) i bottensatsen som agerar nukleationställe för bubblorna.

Att det smakar illa ifall man får med sig bottensatsen däremot är väl lite beroende på preferenser, öltyp och jäststam kan jag tänka mig (tycker man bottensatsen ger dålig smak så undviker man att få med den helt enkelt).
Elofson
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Elofson »

skyking skrev:
Elofson skrev: Mina flaskor skumma över och smakar lite illa om jag häller upp hela flaskan. Märkt att om jag häller upp flaskan direkt efter öppning så skummar det inte över och den sista centimetern av ölen låter jag ligga kvar så smakar den inte så illa. på mina flaskor har jag märkt att när slammet börjar bubbla upp och blandas med ölen vid öppning så skummar det över.
Det låter som något är fel där, det skall helt enkelt inte skumma över när du öppnar flaskan. Jag har inte varit med om det själv, men det kan säkert bero på flera olika orsaker. Det kan bero på att man av en eller annan anledning fått för hög kolsyrning på ölet (antingen beroende på att det inte varit utjäst när du tappat upp den, eller att du tillsatt för mycket priming). En annan tänkbar orsak kan vara att du fått skräp (t.ex. humlerester) i bottensatsen som agerar nukleationställe för bubblorna.

Att det smakar illa ifall man får med sig bottensatsen däremot är väl lite beroende på preferenser, öltyp och jäststam kan jag tänka mig (tycker man bottensatsen ger dålig smak så undviker man att få med den helt enkelt).
Den är torrhumlad och min överföring från hink till hink var inte den bästa. Så där har vi nog min orsak iallafall.

Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Elofson skrev:Det är Chemipro-Oxi dom skickar med. Miljövänligt och behöver inte eftersköljas. Nu har jag visserligen bara använt den en gång men jag fick inga problem, andra batchen står och jäser nu.
Tack! Precis svaret vad jag letade efter. Men det blir ju fortfarande en rengöringsfas som måste sköljas ur antar jag (bort med synlig lös smuts)? Sen påfyllning igen i samma kärl, med samma medel för desinfektion?
Elofson
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Elofson »

ecmik skrev:
Elofson skrev:Det är Chemipro-Oxi dom skickar med. Miljövänligt och behöver inte eftersköljas. Nu har jag visserligen bara använt den en gång men jag fick inga problem, andra batchen står och jäser nu.
Tack! Precis svaret vad jag letade efter. Men det blir ju fortfarande en rengöringsfas som måste sköljas ur antar jag (bort med synlig lös smuts)? Sen påfyllning igen i samma kärl, med samma medel för desinfektion?
Jag diskar allt för hand med vanlig diskmedel och sen sköljer jag allt riktigt ordentligt och sen använder jag medlet. Kändes rätt första gången så jag fortsätter så :)

Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Elofson skrev:Jag diskar allt för hand med vanlig diskmedel och sen sköljer jag allt riktigt ordentligt och sen använder jag medlet. Kändes rätt första gången så jag fortsätter så :)
Ah, så kan man göra kanske! Men det är inte tanken egentligen? Får nog googla lite på det här medlet.. [emoji4]
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

ecmik skrev: Ah, så kan man göra kanske! Men det är inte tanken egentligen? Får nog googla lite på det här medlet.. [emoji4]
Jag har lite svårt att se tanken, men det kan ju givetvis bero på olika processer.

Som jag gör så vill jag rengöra kärlen precis när de har tömts. Jag tänker mig att då får inte skiten stå och torka in och bli svårare att få bort sen. Sen får kärlet stå en tid innan det är dags att fylla igen och precis innan det så desinficerar jag. Funkar säkert bra med ett kombinerat medel, det är ju inte så att man måste ha utrustningen skitig för att det skall gå att desinficera, men ena hälften av egenskaperna blir ganska ointressant då.

Jag skulle nog med mitt sätt att arbeta göra som Elofson och använda chemipro endast som ett desinficeringsmedel när jag brygger. Eller möjligen använda det som vanligt rengöringsmedel när det är dags att diska.

Det enda sättet jag kan se det är ifall man t.ex. jäser back-to-back, dvs att man brygger direkt efter man har tappat upp ölet från jäskärlet. Alternativt att man förlitar sig på att desinficeringen håller sig tills man brygger.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

skyking skrev:Jag skulle nog med mitt sätt att arbeta göra som Elofson och använda chemipro endast som ett desinficeringsmedel när jag brygger.
+1 på den!
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Egentligen off topic, men jag provsmakade hans öl idag, och just den flaskan var inte infekterad alls faktiskt! Smakade kanske svagt och något platt. Men receptet var på en Czech Pilsner jäst i rumstemp, så jag vet inte vad man ska förvänta sig för någon smakexplosion heller.. Inga tydliga felsmaker i alla fall! Väntar på mer kolsyra bara.

Dock beskrev han att det hade skummat från botten av två flaskor. Alla flaskor va nya och fyllda med desinficeringsmedel innan tappning. I övrigt hade han gjort efter konstens alla regler. Men nåt mysko är det nog ändå. Mitt provexemplar va kylt, inte flaskorna han testade.

Dock fick jag reda på att han hade egen brunn, och i receptet skulle han späda den 35-gradiga vörten med kallvatten i jäshinken. Så, innehåller hans brunnsvatten lite godsaker så har han nog fyllt på ett par liter av det.. Och om hans öl verkligen är infekterad så sätter jag mina aktier i den påsen.
Skriv svar