ekstedt skrev:
Sidan 51 handlar om "multiple strains". Avsnittet om "Stationary phase" är på sidan 69 och handlar inte alls om syre.
Edit: Varför tror du att det är just White som (inte) har skrivit just det (icke-)avsnittet? Framgår det någonstans vem av författarna som har skrivit vad?
Phew...
Yeast, Sidan 51, kapitel 4 Fermentation (i alla fall i min e-book) men skall förstås vara "Lag Phase" - my bad. Det är enklare att trunkera bägge författarna till White och jag har hela tiden refererat till "Yeast".
Det är ingen tvekan om att författarna till "Yeast" (Chris White och Jamil Zainasheff...) framhåller vikten av att jäst får tillgång till syre, det återkommer ofta (Sierra Nevada Exempel, rekommendation på syrenivåer 10ppm m.m.). Jag har bara redovisat en metod som fungerar för mig i min process (där jag nästan alltid använder aktiv jäst som har odlats upp aerobt) och i det ursprungliga svaret till Chabo hur jag uppfattat jästens behov, på ett sätt som jag tycker stämmer väl överrens med hur det uttrycks i "Yeast". 10ppm går inte att nå i vört vid 20C med mindre än att man använder ren syrgas, detta kräver då extra media och metod. Så för mig (och med de öl jag brygger som sällan är över 1.060) är det lättare att tillgodose i alla fall delvisa behov av syre under tillväxt via en svag vört på 1.030 i en e-kolv under omrörning än i slutskedet av bryggning. Speciellt viktigt är detta för underjästa öl där jästen kanske har en större utmaning. Andra gör på annat sätt med fullgott resultat.
- Nej, mängden jäst är inte omvänt proportionell mot lag, så enkelt är det inte, men med mer friska jästceller finns det en större chans att en lämplig miljö sätter igång ett önskat beteende och det borde relatera till lag.
Som med alla metoder är finns det en tågordning för förbättringar, vad är lättast men ger störst resultat? Vad är svårt men ger stort resultat? Vad är svårt och ger ett litet resultat? Vad är lätt och ger litet resultat?. Detta sätts i kontext av vad man har för resurser och tid till förfogande.
Jag har ingen önskan att göra mig till uttolkare av någon husguds oändliga visdom men själva tanken med forumet är väl att vi skall kunna dela med oss av erfarenheter och "best practices" (och inte utkämpa flame wars

) eller hur?
Med vänlig hälsning, /A