Hjälp. Det jäser inte!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
Erik Nordlund
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 10
Blev medlem: måndag 2017-01-30 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hjälp. Det jäser inte!

Inlägg av Erik Nordlund »

Bryggde min första batch igår. Svinkul! Det mesta gick helt enligt plan men idag när jag kollade till carboyen (20l recept) så har jäsningen inte kommit igång än. Jag bryggde en amber ale med flytande jäst från White. (British Ale WLP005) Jag gjorde dock ingen förkultur. Efter lite googlande har jag kommit fram till att mitt OG ev. var lite högt för att ett paket jäst ska räcka till. Fick det till 0,062. Jag kan även ha syresatt vörten för dåligt. Finns det chans att jag kan rädda satsen om jag skakar om carboyen rejält och tillsätter en jästpåse till imorgon? Det kommer då att vara 36-48 timmar efter att jag pitchade den första jästen men hinner inte få tag på mer jäst innan det... Kan jag göra något mer för att få igång jäsningen? Ska jag hälla i två påsar?

Allt gott!
/Erik

Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Erik Nordlund den måndag 2017-01-30 21:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Hjälp. Det jäser inte!

Inlägg av Weinkeller »

Avvakta, det lär komma igång. Kanske får du lite mer jästkaraktär på ölen än vid en idealisk pitch.
Användarens profilbild
Erik Nordlund
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 10
Blev medlem: måndag 2017-01-30 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp. Det jäser inte!

Inlägg av Erik Nordlund »

Weinkeller skrev:Avvakta, det lär komma igång. Kanske får du lite mer jästkaraktär på ölen än vid en idealisk pitch.
Ok. Får man mer jästkaraktär för att gästen "somnar" igen eller? Borde jag inte bättra på det genom att tillsätta fler jästceller?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Hjälp. Det jäser inte!

Inlägg av Weinkeller »

En stressad jäst brukar släppa ifrån sig mer biprodukter. Om det blir bättre, sämre eller lika är svårt att sia om. Givetvis är det inte fel att tillsätta mer jäst men det är inte säkert att ölen blir bättre för det.
Men förkultur på flytande jäst är att rekommendera.
Användarens profilbild
Erik Nordlund
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 10
Blev medlem: måndag 2017-01-30 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp. Det jäser inte!

Inlägg av Erik Nordlund »

Weinkeller skrev:En stressad jäst brukar släppa ifrån sig mer biprodukter. Om det blir bättre, sämre eller lika är svårt att sia om. Givetvis är det inte fel att tillsätta mer jäst men det är inte säkert att ölen blir bättre för det.
Men förkultur på flytande jäst är att rekommendera.
Jepp. Tack för tipset. Beställer delar för att bygga magnetomrörare i detta nu.

Hoppas att det bubblar i röret imorgon. [emoji28]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Hjälp. Det jäser inte!

Inlägg av Jonas Johnsson »

Du kan göra förkultur utan omrörare.
Användarens profilbild
Erik Nordlund
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 10
Blev medlem: måndag 2017-01-30 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp. Det jäser inte!

Inlägg av Erik Nordlund »

Jonas Johnsson skrev:Du kan göra förkultur utan omrörare.
Jo så klart men har förstått att effektiviteten på odlingen går upp med minst det dubbla om man agiterar kontinuerligt? Dessutom kostade delarna inte mer än 170 spänn vilket jag tycker är mycket rimligt. Sen är det ju roligt att få plocka fram lödtången också... =o)
Skriv svar