Förlorar mycket vört

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Jonathan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Förlorar mycket vört

Inlägg av Jonathan »

Har en fråga vilket som är lättaste sättet att överföra vört en från gryta till jäshink. Brygger idag med Biab och upplever att jag förlorar på tok för stor andel vört som är grumlig i botten på grytan då jag inte vill ha med all bös. Hur mycket av böset är ok att ta med. Skulle fått 20l batch senast men fick bara med mig 16.5l då resten kändes för bösig
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Förlorar mycket vört

Inlägg av Chabo »

Använder du hävert eller kran ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kenomann
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Kenomann »

Om du har 2 jäshinkar kan du ju klä den ena med biabpåsen och filtrera genom den. Brukar funka för mig.
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

Ifall du krossar själv, krossa inte så fint.
Du kan ju öka upp din batch size och bara lämna skiten i grytan och ändå få ut 20l.
Om du använder beersmith eller liknande program kan du ställa in dina förluster.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jag skulle nog ha fortsatt att krossa fint, det är ju det enklaste sättet att få vettig effektivitet även vid biab-bryggning. Antingen gör du som nämnts ovan, låter allt sedimentera en stund och sedan "offfrar" en del, det är absolut enklast. Annars kan du ju försöka göra en whirlpool. Jag får bara whirlpoolen att funka i varm vört så det kanske kräver en motströmskylare eller liknande. Ett alternativ är en lauterhelix som många verkar nöjda med. Har inte provat själv dock.
Lite druv i jäshinken gör bara att jästen blir piggare men humlen vill man ju inte ha med. Pellets brukar lägga sig på botten så det är oftast inget problem att bli av med. Kottar är kanske enklast att ha i påsar, annars behöver du nog någon form av filtrering.
Jonathan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Jonathan »

Tack för era svar.

Jo jag kör just nu med hävert. Kan bli så att jag kör dubbla hinkar med Biab påse för att filtrera bort det mesta. Får väldigt liten och fin kaka vid jäsningen och den jäste kraftigt första 4-5 dagarna så det känns bra.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Jonathan skrev:Har en fråga vilket som är lättaste sättet att överföra vört en från gryta till jäshink. Brygger idag med Biab och upplever att jag förlorar på tok för stor andel vört som är grumlig i botten på grytan då jag inte vill ha med all bös. Hur mycket av böset är ok att ta med. Skulle fått 20l batch senast men fick bara med mig 16.5l då resten kändes för bösig
Jag använder fyra lager av Teresiatyg, när jag tappar vörten i jäshinken.

Se: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60260330/
bluesmike
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av bluesmike »

Jag har också stött på problemet... Känns dock som mkt av böset i botten är humlepellets, (vet ej om det är det du kör med dock) men jag tänkte testa att använda en hopspider (cylinderformat nät typ som du helt enkelt lyfter ur efteråt) jag tänkte också testa att installera en 1/2" kulventil på biltema kastrullen jag kör med och göra en whirlpool och sedan tappa ur det.. Lycka till!

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

bluesmike skrev:Jag har också stött på problemet... Känns dock som mkt av böset i botten är humlepellets, (vet ej om det är det du kör med dock) men jag tänkte testa att använda en hopspider (cylinderformat nät typ som du helt enkelt lyfter ur efteråt) jag tänkte också testa att installera en 1/2" kulventil på biltema kastrullen jag kör med och göra en whirlpool och sedan tappa ur det.. Lycka till!

Varför inte använda humlepåsar ? ( tror dom heter så)
Inget humleböös alls...

Anders
bluesmike
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av bluesmike »

Är absolut gångbart, man måste dock ha en påse för varje giva kontra bara slänga i det i silen, dessutom känns det som kontaktytan begränsas av påsarna... Min röst hamnar på hopspider eller liknande men testa dig fram..

Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Kanske jag som är dålig på vad en hopspider är, men är inte det en typ humlepåse som hänger ifrån en ställning i mitten?
Ang kontaktytan borde den väl bli samma eller tom sämre än med lösa påsar?
Påsarna blir ju plattare med kontaktyta runt om.
Hopspidern samlar allt på hög.
( som sagt har jag endast sett bilder)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar