FÖRVARING AV ÖL FRÅGA
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
FÖRVARING AV ÖL FRÅGA
Har för mig att öl mår bättre av att efter ett par veckor efter primning låta flaskorna ligga svalt innan de skall användas.
Har en 7.5 porter som smakat helt ok, och efter 4-5 veckor åkte ner i källaren där temp ligger rätt kallt ( 0 till 5 grader just nu)
Dock missade jag 6 flaskor som fortfarande ligger varmt.
Både jag o min fru tycker helt klart den som ej varit kallt smakar bättre..
Nån förklaring ?
Anders
Har en 7.5 porter som smakat helt ok, och efter 4-5 veckor åkte ner i källaren där temp ligger rätt kallt ( 0 till 5 grader just nu)
Dock missade jag 6 flaskor som fortfarande ligger varmt.
Både jag o min fru tycker helt klart den som ej varit kallt smakar bättre..
Nån förklaring ?
Anders
Re: FÖRVARING AV ÖL FRÅGA
Hade dom samma temperatur när ni drack dom?
För mig är det STOR skillnad i upplevelsen beroende på vilken serveringstemperaur
ölen har. Samma sak med vin.
Ju kallare det serveras desto mindre smakupplevelse lite generaliserat, men ändå
För mig är det STOR skillnad i upplevelsen beroende på vilken serveringstemperaur
Ju kallare det serveras desto mindre smakupplevelse lite generaliserat, men ändå
Vid varmare lagring är jästen mer aktiv med viss nedbrytning av jäsbiprodukter.
Kallagring har fördelen att vissa ämnen snabbare sedimenterar till botten (jäst, polyfenoler, proteiner). Samt att oxidering bromsas.
Så beroende på vad som finns i ölet kan kall eller varm lagring vara att föredra.
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2016 ... gring.html
Kallagring har fördelen att vissa ämnen snabbare sedimenterar till botten (jäst, polyfenoler, proteiner). Samt att oxidering bromsas.
Så beroende på vad som finns i ölet kan kall eller varm lagring vara att föredra.
Senast redigerad av ekstedt den söndag 2017-01-22 12:10, redigerad totalt 1 gång.
Dom hade nog rätt lika temp.Snow skrev:Hade dom samma temperatur när ni drack dom?
Brukar köra någon/några grader under rumstemperatur... Typ 16-17
Skickat från min iPhone med Tapatalk
ekstedt skrev:Vid varmare lagring är jästen mer aktiv med viss nedbrytning av jäsbiprodukter.
Kallagring har fördelen att vissa ämnen snabbare sedimenterar till botten (jäst, polyfenoler, proteiner).
Så det bästa borde väl vara att förlänga varmperioden tex till 5-6 veckor o sen kallt.
Att tillägga på just denna öl va att den troligen jäst ( på jäskärlet) lite för varmt vilket bidraget till skumbanansmak.
Anders
Det bästa är väl varm förvaring tills man är nöjd med nivåerna av estrar m.m., sedan kallt. Med brasklappen att man kanske inte kan räkna med att allt försvinner om man har haft för höga nivåer från början.Chabo skrev: Så det bästa borde väl vara att förlänga varmperioden tex till 5-6 veckor o sen kallt.
Att tillägga på just denna öl va att den troligen jäst ( på jäskärlet) lite för varmt vilket bidraget till skumbanansmak.
Anders
I ditt fall med skumbananestrar så är det helt klart varm lagring som gäller. Samma sak med diacetyl. Jag har några gånger sett folk rekommendera kallagring för att åtgärda diacetyl, då har man inte riktigt fattat grejen med diacetylrasten.
-
pettersson80
- Torrhumlare

Är det inte så att 16-18'c räknas som rumstemperatur för dryck?
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
Det stämmer nog när det gäller klassiska rekommendationer för serveringstemperatur. Det är därför det blir lite tokigt när somliga hävdar att stout m.m. ska serveras vid dagens rumstemperatur på >20 C.pettersson80 skrev:Är det inte så att 16-18'c räknas som rumstemperatur för dryck?
Min personliga upplevelse av skumbananestrar är att dessa inte lagras bort. Det blir lägre nivå men inte så att det försvinner.
Rumstemperatur? Engelska stilar ska väl serveras källarsvala, dvs 10-15°C. (snarare 15°C)
Vad säger du @grindcrusher? Du har ju stenkoll på engelska stilar.
Rumstemperatur? Engelska stilar ska väl serveras källarsvala, dvs 10-15°C. (snarare 15°C)
Jag har varit med om rätt så dramatiska bananesterreduceringar på flaska, och hoppas det händer igen med min senaste mörka starka belgare som hade jättemycket bananarom vid flasktappning. Vilket är väldigt märkligt då det var Achouffejästen som inte är särskilt fruktig och som jag jäste vid 17-18 C. Uppriktigt sagt har jag ingen vidare koll på reducering av estrar går till, det är kanske dags att läsa på.Bee skrev:Min personliga upplevelse av skumbananestrar är att dessa inte lagras bort. Det blir lägre nivå men inte så att det försvinner.
Angående serveringstemperatur för engelsk ale så har CAMRA sänkt sin rekommendation för cask ale från 15 C till 13 C. Däremot har jag sett andra rekommendationer för stout, exempelvis från Systembolaget, på rumstemperatur, d.v.s 16-18 C.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag har aldrig hört något annat än 12-13c. I "Cellarmanship" (CAMRA utgiven 2010) står det mycket riktigt 13c.
Står det 12-13 grader även Stout o Porter?Grindcrusher skrev:Jag har aldrig hört något annat än 12-13c. I "Cellarmanship" (CAMRA utgiven 2010) står det mycket riktigt 13c.
Låter för kallt enligt mig.
(Vet inte vad camra är )
- Weinkeller
- Maltrostare

Drick ölen vid den temperatur den smakar bäst! #lifehack
Ja, även stout och porter. Jag har själv aldrig förstått varför just stout och porter skulle serveras varmare än exempelvis bitter. Kollar man med Guinness så verkar de tycka att deras öl ska drickas kylskåpskall.Chabo skrev: Står det 12-13 grader även Stout o Porter?
Låter för kallt enligt mig.
(Vet inte vad camra är )
Men man väljer givetvis vad man själv gillar bäst.
PS. CAMRA är nog något man bör känna till om man är intresserad av engelsk ölkultur. Dags att plocka fram google-fu i så fall!
Kör på det[emoji2]Weinkeller skrev:Drick ölen vid den temperatur den smakar bäst! #lifehack