Torrhumla kolsyrad öl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Torrhumla kolsyrad öl
Hej.
Jag har en öl jag hat låtit sekundär jäsa under tryck och tänkte nu Torrhumla, har läst att det kan bli en liten mindre explosion liknande mentos någon som har erfarenhet av detta isf hur motverkar man att det händer?
Jag har en öl jag hat låtit sekundär jäsa under tryck och tänkte nu Torrhumla, har läst att det kan bli en liten mindre explosion liknande mentos någon som har erfarenhet av detta isf hur motverkar man att det händer?
Re: Torrhumla kolsyrad öl
Om du nu absolut måste torrhumla.
Antingen så kyl ölet till 0°C för att sänka jämviktstrycket, (minska koldioxid utlösningen), och torrhumla efter det.
Eller så gör du ett starkt humle-te i en pressobryggare med vatten på 50°C och tillsätter det kylda teet, (samma temp som ölet), i kärlet. Det blir inte riktigt samma sak, men du får kanske göra avsteg från normal torrhumlingen denna gång.
Torrhumla gör man annars med fördel innan kolsyrning, innan jäsningen upphör. Alltså i slutet när det bubblar någon gång i minuten. (Men det har du kanske redan koll på.)
Antingen så kyl ölet till 0°C för att sänka jämviktstrycket, (minska koldioxid utlösningen), och torrhumla efter det.
Eller så gör du ett starkt humle-te i en pressobryggare med vatten på 50°C och tillsätter det kylda teet, (samma temp som ölet), i kärlet. Det blir inte riktigt samma sak, men du får kanske göra avsteg från normal torrhumlingen denna gång.
Torrhumla gör man annars med fördel innan kolsyrning, innan jäsningen upphör. Alltså i slutet när det bubblar någon gång i minuten. (Men det har du kanske redan koll på.)
Jag har gjort flera öl på det sättet har aldrig varit med om 'mentos' effekt men jag har sällan jätte fulla fat då.
Vad har du för tryck nu i sekundären?
Jag brukar kyla fatet till typ 1c över något dygn. Väger ut min humle, tömmer fatet på tryck via ventilen, öppnar locket slänger snabbt i humlen och igen med locket på fatet. Trycksätter och väntar.
Är du rimligt snabb så har du inget att oroa dig över.
Jag brukar kyla fatet till typ 1c över något dygn. Väger ut min humle, tömmer fatet på tryck via ventilen, öppnar locket slänger snabbt i humlen och igen med locket på fatet. Trycksätter och väntar.
Trycket ligger på 1bar och den står i 20 grader jag har ett humle filter som passar till fatet som jag tänkte använda själva nivån är ganska välfyllt är ca 1,5-2cm under gas ingången . Men om jag släpper ut trycket och håller samma temp som ölen så borde det inte vara några problem? Eller ska jag skippa filtret och köra löst i fatet?skogass skrev:Jag har gjort flera öl på det sättet har aldrig varit med om 'mentos' effekt men jag har sällan jätte fulla fat då.
Torrhumla vill jag göra då ölen saknar den sista kicken i aromen:) jag jäste ölen i 5dagar i Hink när jag var ca 2-3 ponits från FG flyttade jag ölen till fatet för att använda mig av spunding metoden men nu vill jag torr humla för ölen som sagt saknar den sista kikcken och som jag svarade till skogass så har jag ett humle filter som passar fatet som jag tänkte använda.Bee skrev:Om du nu absolut måste torrhumla.
Var lite het på gröten när jag väl började hade kanske varit bättre att slänga i mer arom humle från början för att slippa torr humla men vill ändå testa skillnaden från vanlig torrhumlingen till att torr humla under tryck:)
Kör på, det värsta som kan hända är att du får torka upp öl istället för att dricka det.
Kyl bara ordentligt innan.
Kyl bara ordentligt innan.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Om du har ett tomt fat över skulle du kunna lägga humlen i det, trycksätta det och sen föra över till det ölanslutning till ölanslutning. Då skummar det inte. Jag skulle inte slänga i humlen löst, då skulle jag tro att stigarröret sätter igen.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Jag har fått mentoseffekten en gång, sedan dess torrhumlar jag aldrig kolsyrad öl längre.. [emoji57] Jag använde i för sig stålfilter i fatet vilket säkert skummade upp det, men det blev en skumfontän som inte gick att hejda kan jag säga.. [emoji4]
När det hände mig första gången hade jag inte ens en tanke på att kolsyrad öl skulle reagera på det viset. Det var inte roligt med öl över hela köksgolvet. Men jag blev inte klokare för det utan testade en gång till med samma resultat, fast i duschen den gången. Det är möjligt att det funkar att föra över till ett nytt trycksatt fat som redan är preppad med humle, men det finns väl en liten risk att det sprutar ur gasventilen om man släpper på trycket för fort. Jag har dessvärre inga bra tips att ge förutom att om du vill torrhumla under tryck nästa gång, strunta i att spunda upp trycket. Jäs klart utan tryck, torrhumla och sätt sedan ett tryck i fatet. Du åstadkommer ungefär samma sak men slipper risken med ölfontäner.
Jag blir dock nyfiken. Hur ska man göra när man ska torrhumla ett öl som jäst under tryck.
Hur gör tex. stigberget när de gör sin "Stigbergets gbg beer week - 2016"
// Jonas
Hur har det gått?
Morgans ide är ju ganska bra med ett extra fat.
Morgans ide är ju ganska bra med ett extra fat.
Jag har sett bryggarna på Dugges torrhumla i trycksatt jästank. Öppna luckan -> snabbt i med humlen -> snabbt stänga luckan.Falkens skrev:Jag blir dock nyfiken. Hur ska man göra när man ska torrhumla ett öl som jäst under tryck.
tack för svaren! Det blev att flytta ölen till ett nytt med humle i. Det gick väldigt smärtfritt fick hålla koll på trycket i båda faten så det kunde rinna över. Men nästa gång blir det att göra som @eric skrev att inte inte spunda upp trycket utan låta den jäsa klart