Sanitera (och rengöra) i förväg (snik)

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Sanitera (och rengöra) i förväg (snik)

Inlägg av fredrik.stahl »

Hemma har man ju möjlighet till manuell mekanisk rengöring. Dvs man behöver bara en mindre mängd rengöringslösning som man sprider med svamp eller borste. Upprepa för att låta det verka beroende på hur mycket man vill skrubba. Undantaget är jäskärl i plast som man inte vill repa, de kan behöva fyllas helt och stå länge för att lösa upp t.ex. envisa krausenränder.

I ett större bryggeri kan man förstås inte heller ha stora mängder rengöring utan kör CIP med pump och sprejboll.

Omskakning och/eller skrubbning = fattig mans CIP. [emoji846]
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Well, jag brukar fylla en liter i fatet ungefär och skaka om några gånger under 15-20 minuter ungefär. Hinkarna rengör jag genom att hälla lite i botten på hinken där jag även lagt tappkran, tappslang och jäsrör och sedan tar jag bara en diskborste och diskar av hinkens väggar och lock 2-3 gånger med 5 minuters mellanrum ungefär.
Har gjort så en bra bit över 100 gånger nu (kanske 150) och bara haft en enda infektion, men den berodde med all sannolikhet på att jag experimenterade med att koka helt utan humle just den gången och dessutom låta den stå i jäshinken utan humle i flera veckor. (jag vet, det var fullständigt idiotiskt men ibland blir det bara så att man måste testa :oops: )
Starsan häller jag lite i fatet och skakar om och hinkarna sprejar jag bara med blomsprutan. Visst kan man fylla fat och hinkar om man är orolig men jag anser det vara fullständigt onödigt, lägger hellre pengarna på humle och roliga gadgets till bryggeriet.

Någon gång har jag fyllt fatet med starsan och tryckt ut det med kolsyra för att kunna göra en 100% syrefri sluten omtappning men tycker inte det är värt det. Kanske om man ska långlagra men annars märker jag ingen större skillnad.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

fredrik.stahl skrev:Hemma har man ju möjlighet till manuell mekanisk rengöring. Dvs man behöver bara en mindre mängd rengöringslösning som man sprider med svamp eller borste. Upprepa för att låta det verka beroende på hur mycket man vill skrubba. Undantaget är jäskärl i plast som man inte vill repa, de kan behöva fyllas helt och stå länge för att lösa upp t.ex. envisa krausenränder.

I ett större bryggeri kan man förstås inte heller ha stora mängder rengöring utan kör CIP med pump och sprejboll.

Omskakning och/eller skrubbning = fattig mans CIP. [emoji846]
+1 på den, men repas verkligen hinkarna av en diskborste? Mina hinkar har redan miljoner små längsgående ränder på insidan (från tillverkningen alltså) och jag tror det kan samlas mer skit där än i de eventuella repor en diskborste kan göra. Oavsett så har jag i alla fall inte haft några problem med mina hinkar.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Jo jag tycker det går att se att det blir repor. Fast det är förstås värre om man t.ex. staplar hinkar i varandra. Nu är det ganska billigt att köpa nya hinkar efter ett tag så det är väl inte hela världen. Det jag är mest rädd om är PET-damejeannerna, de är dyrare så de tänkte jag ha kvar några år.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Oopps, jag som staplar alla mina hinkar, dessutom brukar jag trycka ner locken på tvären i den översta hinken. Men som sagt, det funkar ännu. Men om det nu är så noga att det inte finns några repor i dom kan man ju undra varför dom tillverkar dom så att dom känns som en vinylskiva på insidan?
Ärligt talat så tror jag detta med infektionsrisken är lite överdriven för det mesta. Men jag inser också att vissa infektioner kan vara ett helvete att bli av med om man har otur, men som tur är verkar det inte vara så vanligt.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Har man orken att bygga en egen tvätt av en fontänpump så kan jag helt klart rekommendera det. Det går åt mindre PBW och man behöver inte anstränga sig alls.
Min tvättar både fat och jäshinkar. Finns en tråd med en bild på den nånstans här på forumet...
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Bee skrev:Har man orken att bygga en egen tvätt av en fontänpump så kan jag helt klart rekommendera det. Det går åt mindre PBW och man behöver inte anstränga sig alls.
Min tvättar både fat och jäshinkar. Finns en tråd med en bild på den nånstans här på forumet...
Menar du https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=13269?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Japp! Tack.
hembryggt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av hembryggt »

Jag gör av med ca 4 tsk pbw till en sats på 20 liter. Använder inget desinfektionsmedel, förutom saniclean i jäsröret.
Diskar hink och fat med 1.5 tsk pbw och 1 liter varmt kranvatten som skakas runt lite då och då. Ibland blir hinken eller fatet stående till nästa dag. Jag drar sedan av ytorna på hinken med en kökssvamp och sköljer. På faten nöjer jag mig med att skaka runt lösningen, de blir skinande rena invändigt ändå. Innan jag ska använda hinken så häller jag på 2 liter kokande vatten och ser till att hälla över insidan på locket och längs kanterna. Hinken får sedan stå tills vattenkokaren kokat upp ytterligare två liter vatten, vattnet hälls ut från hinken och proceduren upprepas. Jag brukar göra detta totalt tre gånger. Samma för faten, men då sätter jag på locket och skakar runt. De två sista hetvattensköljningarna låter jag fatet så uppochner så att lock, koppligar, säkerhetsventil och packningar blir ordentligt heta.
Hävert, durkslag (för att sila av humlen), syresättningssten och slang sköljer jag av efter varje användning. Innan jag ska använda dom sköljer jag igen och kör i varmluftsugn i 100 grader i en halvtimme. Jäsrör och proppar till e-kolv slänger jag ner i kokande vatten och låter stå några minuter.
Den sista teskeden pbw går åt till att rengöra e-kolven som förkulturen varit i.
Ska jag tappa öl på flaska så brukar jag använda flasksköljen med saniclean. Kapsylerna häller jag kokande vatten över och låter stå några minuter.
Mäsk- och kokkärl diskas med några droppar yes handdiskmedel och kökssvamp.
Minimalt med kemikalier, och troligen betydligt färre bakterier och vildjäst i utrustningen jämfört med om man kör starsan eller saniclean. Speciellt faten är knepiga om man inte desinficerar med värme. Det är svårt att få ett desinfektionsmedel att komma åt i alla kopplingar, skrymslen och vrår. Värmen lär dock sprida sig tillräckligt bra för att ta död på det mesta.

/Erik
Skriv svar