Vörtvolym, målvolym m.m.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

josef
Nybryggare
Nybryggare

Vörtvolym, målvolym m.m.

Inlägg av josef »

Hej,

Jag håller på att att snickra ett exceldokument som innehåller det som behövs för enkel hembryggning så som %halt, ECB, OG, UG m.m. (vill göra ett eget istället för brewsmith, dels för att lära mig mer och dels för att bara behöva ha framme den informationen som jag är intresserad av)

Jag blir lite förvirrad över hur det funkar med vörtvolymen. Ex när jag läser ett recept vilken volym är det då som anges? Är det volymen som används i koket efter lakning eller är det den volym som blir kvar efter koket, eller är det volymen färdigtappat öl? Hur man ser på detta påverkar ju även ex OG. Och kokar ni med eller utan lock. Har sett att folk räknar av en hel del vätska pga av svinn under koket.. är det inte lättare att bara sätta på ett lock??

/josef
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Re: Vörtvolym, målvolym m.m.

Inlägg av skyking »

josef skrev: Jag håller på att att snickra ett exceldokument som innehåller det som behövs för enkel hembryggning så som %halt, ECB, OG, UG m.m. (vill göra ett eget istället för brewsmith, dels för att lära mig mer och dels för att bara behöva ha framme den informationen som jag är intresserad av)

Jag blir lite förvirrad över hur det funkar med vörtvolymen. Ex när jag läser ett recept vilken volym är det då som anges? Är det volymen som används i koket efter lakning eller är det den volym som blir kvar efter koket, eller är det volymen färdigtappat öl? Hur man ser på detta påverkar ju även ex OG. Och kokar ni med eller utan lock. Har sett att folk räknar av en hel del vätska pga av svinn under koket.. är det inte lättare att bara sätta på ett lock??
Det kan nog vara lite si och så med volymen som anges i ett recept. Jag tror det är ganska ovanligt att man anger preboil-volymen, men ett recept som säger 25L kan nog avse 25L färdigt öl till 25L efter kok (som blir lite mindre i jäskärlet och ytterligare lite mindre färdig öl). Skillnaden bör dock rymmas inom ramen för skillnader i effektivitet - en bryggare får kanske 24L i bryggkärlet efter kok medan en annan får 25L färdig öl med samma mängd malt. Det man däremot kan utgå från är att OG är OG (dvs specifik vikt före jäsning).

Jag kokar med lock, eller rättare sagt bakplåt (jag lämnar dock en lucka på några centimeter). Att lägga på ett lock gör dock inte att man inte får ett svinn under koket. Jag skulle tro att svinnet blir ungefär detsamma med eller utan lock.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag har aldrig hört talas om begreppet vörtvolym. Normalt är det satsvolym eller liknande som anges. Och med detta avses volym efter kok (och kanske också minus humlens volym). Men BeerSmith (inte BrewSmith) krånglar väl som vanligt till det och hittar på en massa andra definitioner.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Hej,

Jag gillar att du vill lära dig från grunden, en bra bok om grunderna som finns online gratis är http://howtobrew.com/book/introduction

Jag har själv bryggt ett antal år och kan räkna ut det mesta själv (med hjälp av t.ex. Excel :) ) men jag använder Beersmith, då jag inte tycker den innehåller onödig data :)

Varför man kokar med locket av (eller har någon annan typ av sätt att säkra att man kokar bort en del) beror på flera saker, den vanligaste är dock DMS, läs mer här http://shbf.se/wiki/index.php/Dimetylsulfid

Skickat från min iPhone med Tapatalk
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Ceder skrev: Varför man kokar med locket av (eller har någon annan typ av sätt att säkra att man kokar bort en del) beror på flera saker, den vanligaste är dock DMS, läs mer här http://shbf.se/wiki/index.php/Dimetylsulfid
Det råder kanske delade meningar om huruvida kokning under lock gör att man blir av med DMS eller inte.

I vilket fall så innebär lock inte att ångor förhindras att lämna kokkärlet. De som tror det kanske tänker på tryckkokare vilket är en helt annan historia...
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Vörtvolym, målvolym m.m.

Inlägg av Ceder »

Vet det, och det var därför jag formulerade mig som jag gjorde ;)

josef
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av josef »

tack för bra svar.
Fast det måste ju vara lite skillnad på slutvolym med eller utan lock ändå. En hyfsat stor del av ångan kondenserar väl mot locket och droppar ner i vörten igen? I alla fall om man har plåtlock som jag. Sen kanske de inte gör som så stor skillnad som man tror :)
josef
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av josef »

Men i exemplet nedan, är slutvolym lika med volym efter lakning eller volym efter kok? Slutvolymen känns ju spontant som volymen efter kok, men den kan ju kanske vara svår att förutse?
https://www.shbf.se/wiki/index.php/OG
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

josef skrev:Men i exemplet nedan, är slutvolym lika med volym efter lakning eller volym efter kok? Slutvolymen känns ju spontant som volymen efter kok, men den kan ju kanske vara svår att förutse?
https://www.shbf.se/wiki/index.php/OG
Både och. För att utveckla så innebär koket ju inte att något socker kokar bort, det är de mer flyktiga ämnena (mest vatten) som kokar bort. Tar du t.ex. det exemplet och har 25L före kok så kommer alltså SG före kok vara 1063ÖL/25L=43Ö. Vörtkoket gör alltså att volymen minskar medan vörtstyrkan ökar - man kan alltså använda detta fenomen för att boosta vörtstyrkan (ie koka längre).

Däremot det man förlorar i nästa steg, när man överför ölen till jäskärlet, är ju bara att man lämnar kvar endel vört (av olika anledningar). Där påverkas alltså inte vörtstyrkan då det ju är sak som om du helt enkelt bara häller ut endel av vörten.

Sen är det klart att utbytet blir olika om du mäter längre fram i processen. Du får ju ett lägre utbyte ifall du mäter volymen efter du har överfört till jäskärl. Det kan förvisso vara mer praktiskt så, men det finns ett litet problem där då den omfattar två faktorer där kanske ena inte är konstant. Normalt skulle jag vilja säga att man har ett visst (konstant) utbyte när det gäller mäskning och lakning dvs förhållandet mellan extraktmängd i grytan och den mängd malt man haft. Sen har man förluster när man överför vörten till jäskärlet. Skall man modellera dessa så är det rimligt att den första kan bero på hur starkt man brygger, medan den andra beror på hur mycket humle man använt och i vilken form (eftersom de förlusterna bland annat består av vört som sugits upp av humlet).
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Ceder skrev: Jag gillar att du vill lära dig från grunden, en bra bok om grunderna som finns online gratis är http://howtobrew.com/book/introduction
Omfattar inte dagens böcker dessa grunder längre?

Vi lever förvisso i datoråldern nu och man kan lätt googla fram diverse kalkylatorer för att räkna ut det mesta (online eller som programmvara man istallerar). Jag antar att man förr inte hade så mycket alternativ till att lära sig hur man räknar om man vill förutse saker.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Vörtvolym, målvolym m.m.

Inlägg av ecmik »

josef skrev:Jag blir lite förvirrad över hur det funkar med vörtvolymen. Ex när jag läser ett recept vilken volym är det då som anges? Är det volymen som används i koket efter lakning eller är det den volym som blir kvar efter koket, eller är det volymen färdigtappat öl?
Jag har känslan av att slutvolym (eller "Batch size") i recept ofta menas som volymen du har jäshinken innnan pitch.

Kokvolym (pre boil vol) är volymen som du har när du startar själva koket efter lakningen.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

ecmik skrev: Jag har känslan av att slutvolym (eller "Batch size") i recept ofta menas som volymen du har jäshinken innnan pitch.
Jag tror tyvärr att du har ganska rätt i det. Traditionellt avsågs dock volym efter kok, och utbyte definierades efter detta. Detta enkla och rättframa system har använts i klassiska böcker som "How to brew" m.fl, och även i BYO för att ta ett annat exempel. Det används även i bryggprogrammet av och för proffs; ProMash. Skälet till detta är förstås att det är just denna volym som styr de olika skattningarna av OG, IBU och SRM/EBC. Överhuvudtaget tror jag man kan utgå från att det är detta som har använts om ett recept är mer än säg 5 år gammalt.

För allt var frid och fröjd tills BS slog igenom på bred front och rörde till det. Med den brasklappen att det är möjligt att hembryggare har använt olika definitioner innan dess.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

skyking skrev:
Ceder skrev: Jag gillar att du vill lära dig från grunden, en bra bok om grunderna som finns online gratis är http://howtobrew.com/book/introduction
Omfattar inte dagens böcker dessa grunder längre?
.
<IRONI> nej, enbart den boken jag tipsade om är läsvärd... </IRONI>

Skämt å sido, den poäng jag försökte göra (utan framgång vad det verkar :) ) var att jag anser att det är en god idé att förstå hela processen och att jag anser att man bäst gör det med hjälp av böcker i kombination med praktik (brygga själv, mycket)

Internetforum har en viktigt funktion men personligen anser jag att det är bra att ha en egen grund att stå på (då det annars kan vara svårt att skilja på "fakta" och "tyckande")

Skriv svar