Öchsle - SG

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Öchsle - SG

Inlägg av Grindcrusher »

Saxat från Bryggarwiki:
Om vi för enkelhetens skull kallar den specifika vikten (densiteten) för SG som är den engelska förkortningen för Specific Gravity, så får vi ett enkelt förhållade mellan Öchsle grader och SG.
Öchsle = SG - 1000 (om SG är gram/liter)
Förutsättningen för att ovanstående ska stämma är att vatten väger 1000 gram/liter, vilket det gör vid 4ºC. Så förutsatt att en hydrometer är kalibrerad vid 4 ºC skulle det stämma. De flesta hydrometrarna är dock kalibrerade vid 20 ºC, vilket gör en viss skillnad då vattnets densitet då är 998 gram/liter.

Är kalibrerings-diffen helt försumbar eller behöver man konvertera på något vis om man vill vara relativt noggrann?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Öchsle - SG

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Om hydrometern är kalibrerad vid 20° bör den väl visa rätt värde som då är beräknat på 998gr/l som noll. rätt kass kalibrering annars.

En ska som ställer till det är också närvaron av alkohol vid mätning av FG, alkohol har lägre densitet än vatten vilket förvränger värdet lite. Ju mer alkohol desto mer förvrängning.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Som bekant(?) mäter en hydrometer (egentligen) en vätskas densitet, det är alltså inte så att den förvränger värdet pga alkohol - den mäter fortfarande densiteten. Densitet är dock inte samma sak som extrakthalt utan det får uppskattas utifrån densiteten.

Angående kalibrerirng så beror det egentligen också på vad för enhet som används på hydrometern. Är det SG eller Öchsle så är densiteten i förhållande till vatten och skall då mätas vid rätt temperatur för att det skall bli rätt, annars kan man räkna om det utifrån tabeller om temperaturen skulle vara någon annan (själv bortser jag från diffen om temperaturen ligger inom lämplig pitchtemperatur för ale). Är den däremot graderad i g/L (vilket jag inte tror är så vanligt bland hembryggare) så skall det inte behövas mycket till korrigering för temperatur, den skall då visa 998 på vatten vid rumstemperatur, använder man en sådan bör (om man tycker 2Ö är för stort fel) man nog korrigera för detta.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

skyking skrev:Som bekant(?) mäter en hydrometer (egentligen) en vätskas densitet, det är alltså inte så att den förvränger värdet pga alkohol - den mäter fortfarande densiteten. Densitet är dock inte samma sak som extrakthalt utan det får uppskattas utifrån densiteten.
This. Bara för att många felaktigt tror att FG är ekvivalent med restsötma betyder det ju inte att FG är förvrängd eller missvisande.

Ska man vara riktigt petig så är SG en relativ densitet till något referensvärde. Det är alltså en dimensionslös storhet. Fast eftersom referensvärdet i sammanhanget är vattnets densitet som är (nästan) 1 så spelar det ingen roll.

https://en.wikipedia.org/wiki/Specific_gravity
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Allt ovan mycket intressant men jag är möjligtvis lite trög och vill förstå hur jag kompenserar för diffen när jag mäter med t.ex. hydrometer som mäter Öchsle.
2 Ö låter som något jag vill kompensera för, om det är ungefär lika mycket som 2 SG.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Håller med ekstedt angående SG.
SG är ett värde från mätningen, inte en unik skala.
Kan det vara så att utdraget från wiki vill täcka för att SG också kan vara på Plato eller Brixskalan?

Hoppas ändå att en hydrometer som är kalibrerad vid 20° visar 1.000 i rent vatten vid just 20° och inte 0.998
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag blir bara mer förvirrad.

Om vi tänker SG som mått på vätskans densitet i g/L, och jag mäter vätskan som 0 Ögrader i vatten vid 20 celsius, med en Öchsle-hydrometer kalibrerad för 20c, hur många SG är det? Wikitexten får det att låta som att det inte är 1.000, eftersom vattnets densitet är olika vid 4c och 20c.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Det blir ju 0.

Hydrometern med Öchsleskala som är kalibrerad vid 20° visar ju förhoppningsvis 1.000 dvs SG 0 i vatten som håller 20°
Hydrometern kommer förmodligen visa 1.002 om vattentemperaturen är 4°
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Haha, jag måste vara tröttare än vanligt. Tack.
Skriv svar