mottrycksfyllare DIY

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

mottrycksfyllare DIY

Inlägg av thelostbongo »

hade tänkt att göra en stationär mottrycksfyllare av en sån här ---------> http://www.ebay.com/itm/Stainless-Steel ... SwzaJX3lHX
tanken är att 3d-printa alla delar förutom det rostfria samt gängstaven som jag använt i detta koncept.
kommer även dela med mig av CAD-ritningarna om det är fler som vill bygga.
kom gärna med tips och ideer.
håller i nuläget att fundera ut hur själv mekanismen till "flaskåtdragningen" skall se.
förmodligen kommer materialkostnaden för denna manick hamna på runt 500kr

tanken är att det ska sitta en platta under flaskan som går att spänna åt på något sätt samt gå vika undan/neråt eller vrida åt sidan
Bilagor
counterpressure filler.jpg
Senast redigerad av thelostbongo den onsdag 2017-01-04 23:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av assistredo »

För mig ser det det ut som silikonproppen sitter uppochner eller är det någon annan tanke etc. bakom?
Björn Petersson
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01
Kontakt:

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av Ceder »

thelostbongo skrev:hade tänkt att göra en stationär mottrycksfyllare ...
kom gärna med tips och ideer.
håller i nuläget att fundera ut hur själv mekanismen till "flaskåtdragningen"
Spännande! Har själv klurat lite på en sån (med betoning på lite :) ) gällande "flaskåtdragaren" så tänker jag mig att själva mottrycksfyllaren är monterad på en vertikal stång som är fäst i en platta nedtill (tänk litet borrstativ / bänkvariant på kapsylpåsättare) och att själv fyllaren är monterad på gångjärn (som gör att röret från fyllaren kan vinklas ut)

Höjden på fyllaren är justerbar (så den passar för olika typer av flaskor) "åtdragningen" uppnås alltså med lagom tryck mellan mottrycksfyllaren och plattan nedtill. Otydligt? Troligen :) kan försöka förklara bättre om du är intresserad :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 138
Blev medlem: tisdag 2015-12-08 18:31
Ort: Tullus, Östersund

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av Charlemagne »

Tänk på att du måste ha lite tryck nedåt eftersom det blir rätt bra tryck från flaskan!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av thelostbongo »

angående silikonproppen så är den för stor vilket håll den än sitter , alltså blev det bäst på detta viset.
men antingen tilverkar jag en egen ny propp(eller köper) eller så printar jag en styrning vid flaskhalsen
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av thelostbongo »

ceder , låter intressant men lite otydligt. ja självklart är alla ideer intressant då det säkert går att spinna vidare på denna
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01
Kontakt:

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av Ceder »

thelostbongo skrev:ceder , låter intressant men lite otydligt. ja självklart är alla ideer intressant då det säkert går att spinna vidare på denna
:) har du sett den som humle säljer? Kolla videon om du inte sett den (den är för 4 st, men det går ju att göra med en också) http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... apphuvuden

Tydligare?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01
Kontakt:

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av Ceder »

Alltså en typ denna http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverk ... 000033748/ men med en mottrycksfyllare med ett gångjärn (eller liknande) istället för en borrmaskin, så att fyllningsröret går att vinkla ut när flaskan skall på eller av


Skickat från min iPhone med Tapatalk
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av thelostbongo »

både humles version och biltemastädet gillas , men den nuvarande ritningen blir svår att modda så att det skall gå att anpassas på det viset , tror denna versionen får bli med fast tryckardel och lös bottenplatta till flaskorna .
men blir galet sugen på att göra båda dom andra versionerna när jag är klar med denna och tiden finns.
kommer nog göra denna versionen endast för 90öres 50cl flaskor då det blir bäst och enklast , samt att det är det jag primärt använder
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01
Kontakt:

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av Ceder »

Greppar det, men lös bottenplatta _tror_ jag innebär att fyllaren tar längre tid att hantera. Att har en rörlig fyllare (istället för bottenplatta) känns enklare om man skall fylla många flaskor (som jag behöver göra)

Är inge vidare på CAD men är väldigt händig i övrigt och då jag tror det går att bygga ett utbyggbart system för 1-4 fyllare baserad på 1-2 borrmaskinstativ lägger jag gärna ett gäng timmar på att hjälpa till om du är intresserad av en utbyggbar variant.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av thelostbongo »

ja ska nog absolut inte vara några problem att rita/bygga en med borrmaskinsvarianten som dessutom är utbyggbar.
dock så är denna ritningen snart klar, och ja denna kommer ta längre tid att hantera . så kan lika gärna göra flera varianter då.
får göra klart denna prototypen så fort som möjligt och börja skissa lite på din variant , blev riktigt taggad på den iden, man hade ju i princip kunnat bygga ihop en 4 kranare med kinaprylar för ca 2500sek
Senast redigerad av thelostbongo den onsdag 2017-01-04 23:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01
Kontakt:

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av Ceder »

thelostbongo skrev:ja ska nog absolut inte vara några problem att rita/bygga en med borrmaskinsvarianten som dessutom är utbyggbar. enklast vore det nog att använda sig utan det på biltema och bygga utifrån den antar jag.
dock så är denna ritningen snart klar, och ja denna kommer ta längre tid att hantera . så kan lika gärna göra flera varianter då.
Ok, men den du har nästan klar, är det bilden högst upp? Om så, vad är måtten på monteringsplattan på den? (tänker att det är väl bara att ta fram rondellen och kapa bort själva "borrmaskin fästet" på biltema varianten, borra ett par hål som matchar din bottenplatta och sedan hitta ett bättre gångjärn som passar båda)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av thelostbongo »

jävligt sant , hade nog blivit riktigt fint . får nog bli att åka förbi biltema imorgon, din ide var jävligt smart
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av thelostbongo »

monteringsplattan är 70mm bred och 123mm lång , men jag kan ändra denna ganska enkelt och justera själv fästplattan.
det är jobbiga är att måtta och få rätt diff på "formgjutningen" för att fästa själva tryckaren, så det är det enda jag inte kommer ändra på .
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av thelostbongo »

hade igenteligen kunnat använda det runda hållet för skruvdragaren för att fästa fästet till tryckaren . blir nog ganska fult , men hade varit häftigt, tänker mest i open source tanke .
då hade man enkelt kunnat tillverka en sådanhär om man har tillgång eller känner någon som har tillgång till 3d printer.

fortsättning får följa imorgon , för nu måste jag rita klart innan läggdags , men får bli ett sådant stativ på biltema imorgon för att ytterliggare kunna brainstorma ,inte minst på en x4
cheers
Skriv svar