Rengöring

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Salin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Rengöring

Inlägg av Salin »

Har en fundering angående min jäshink. jäste en glögg i hinken tidigare.
Men nu när jag tänkt göra en ölbryggning igen så luktar den väldigt mycket glögg fast jag rengjort den noga.
Ska jag låta hela hinken ligga i vwp rengöring i nån timme? Eller tar plasten skada av så stark rengöring?
Vill få bort lukten ifall det kan påverka ölen sen.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Rengöring

Inlägg av Bee »

Du får inte bort lukten. Möjligen med en ättikslösning i hinken, men det vill du inte heller ha i ölet.
Prova och jäs i den tar det smak så köp en ny hink.
Salin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Salin »

Okej, tack för svaret. Var nog inte så bra ide att brygga annat än öl i hinken...
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Om du inte kan få väck lukten så innebär det kanske att det inte avger så mycket smak heller?

När det gäller glöggkryddorna så är de kanske inte helt galna att få i vissa öl, kan till och med vara mysigt i en julöl. Om det blir så att det avger smak så är kanske det bästa att köpa ny/extra hink, den du har kan du ju använda nästa gång du gör glögg (eller julöl eller något annat liknande). En sak jag gjorde när jag körde med (flera) hinkar var att numrera dem och tillhörande lock. Man kan då hålla reda på hinkarnas historik och eventuellt använda rätt hink till rätt brygd (å andra sidan känner man ju som du säger lukten, men å andra sidan kanske du glömmer att det finns en som redan luktar glögg nästa gång du skall göra glögg). Alternativ till numrering är att du märker upp dem för vad de bör/kan/skall användas till.
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

Jag körde glögg i en gammal jäshink för några år sen. Det som funka var pbw och lång luftnings tid (månader). Sen var lukten borta. Så har du bråttom, köp ny hink.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Salin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Salin »

Tänkte brygga nu, så då får det bli en ny hink. Kan ju vara lämpligt att en är för glögg när den tiden kommer.
Tack för svaren!
Skriv svar