Jäsning av lager

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Pistol_76
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Jäsning av lager

Inlägg av Pistol_76 »

Hej, har gjort min första lager. Jag använde saflager 34/70 som jäst. Den har stått i jästhink i i 6 dagar nu i 12-13 grader. Hur skall jag jäsa den, i vilka temperaturer och hur länge i de olika temperaturerna? Hur länge skall de stå i flaskan sedan? Tacksam för svar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Re: Jäsning av lager

Inlägg av ecmik »

Pistol_76 skrev:Hej, har gjort min första lager. Jag använde saflager 34/70 som jäst. Den har stått i jästhink i i 6 dagar nu i 12-13 grader. Hur skall jag jäsa den, i vilka temperaturer och hur länge i de olika temperaturerna?
Jag brukar jäsa kallt tills aktiviteten börjar sakta ner, då låter jag den stiga till rumstemperatur. Där får den stå tills den är helt utjäst. Brukar ta totalt 12-15 dagar, men den är oftast utjäst tidigare än så.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Humlegatan »

Pistol_76 skrev:Hej, har gjort min första lager. Jag använde saflager 34/70 som jäst. Den har stått i jästhink i i 6 dagar nu i 12-13 grader. Hur skall jag jäsa den, i vilka temperaturer och hur länge i de olika temperaturerna? Hur länge skall de stå i flaskan sedan? Tacksam för svar.

Minst 4 veckor i 10 grader är rekommenderat i Brewing Classic styles för de flesta sorters lager och pilsner, om jag inte minns helt fel. Den ska ju trots allt "lagras". 12-13 grader går säkert utmärkt.

Har även läst om en "quick lagering-method" i Home Brew All-Stars. Tror det var Mike McDole som hade en metod för att nå samma resultat på kortare tid. Man borde hitta något på google.

Emil_thn
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Emil_thn »

Vi har kört enligt denna metod med samma jäst och det har fungerat bra!
http://brulosophy.com/methods/lager-method/

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Emil_thn skrev:Vi har kört enligt denna metod med samma jäst och det har fungerat bra!
http://brulosophy.com/methods/lager-method/
I princip den jag också kör, men jag följer den inte slaviskt. Men principen är densamma! Och jag har hittills inte haft några problem med bismaker från jäsningen.
Pistol_76
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Pistol_76 »

Tack för svar. Ringde en "expert". Han sa ca 12 dagar i 11-12 grader, sedan 1 dygn i rumstemp och sist 7-14 dagar i 0 grader. Sedan 2 veckor på flaska i rumstemperatur.

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Håller med ecmik.

Mät SG innan D-rast och låt ölen jäsa klart under D-rasten. Sen kan du lagra den vid 0-2° Ställer du bara ut jäskärlet i rumstemp i ett dygn lär det inte hinna hända så mycket, det tar ju lite tid att bli tempererat.
Och om du inte låter den jäsa klart kommer det förmodligen finnas jäsbart socker kvar som kanske ställer till det för dig med kolsyrejäsning.

Det finns teorier om att man kan börja D-rasten redan efter några dagars primärjäsning. Tanken är att det är bara de första dagarna som behöver vara vid 10-12°, när väl jästen kommit igång ska faran vara över för biprodukter och felsmaker. Men detta har jag inte provat själv, har bara låtit D-rasten vara längre än planerat av olika anledningar, utan att det har påverkat slutresultatet negativt.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Pistol_76 skrev:Tack för svar. Ringde en "expert". Han sa ca 12 dagar i 11-12 grader, sedan 1 dygn i rumstemp och sist 7-14 dagar i 0 grader. Sedan 2 veckor på flaska i rumstemperatur.
Vet inte om jag håller helt med denna expert. Till att börja med så tycker jag att man ibland kan höja temperaturen till rumstemperatur tidigare beroende på hur snabb jäsningen är. Framförallt är W-34/70 (och eventuellt annan torrjäst) ganska snabb, och då kan man höja efter en vecka eller ännu tidigare. Jag skulle även köra på 3-4 dagar i rumstemperatur för att få ordentlig reducering av jäsbiprodukter innan kallagring.
Pistol_76
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Pistol_76 »

Jäser i rumstemp nu och det har börjat bubbla lite mer så väntar några dagar innan jag sänker till 0 grader

Skriv svar