Humleboosta med pressobryggare?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Humleboosta med pressobryggare?
Funderade kring att slänga i humlepellets i en pressobryggare ( Frenchpress, eller va di kallart) på med kokande vatten, låta det dra ett tag sen tillsätta i slutet av koket, som torrhumling eller precis innan förpackning. Nån som testat? Min undran är om vattnet blir humlemättat & utbytet blir dåligt, annars låter det väl som en kanonidé!?
Re: Humleboosta med pressobryggare?
Jag har själv gjort det ett par gånger med underhumlade öl för att "boosta upp" och det fungerar OK. Det man möjligtvis missar jämfört med att torrhumla är att flyktigare aromer (både för att temperatur > 63 C och bildning av glykosider med aktiv jäst) minskar. Både beska och smakbidrag blir det. Ett annat sätt är att använda sprit, den kan man också värma till 60 och göra en tinktur av, detta drar ut maximalt (med denna metod inte jämfört med t.ex. CO2 extrahering).
Lycka till, det blir säkert bra
/A
Lycka till, det blir säkert bra
@assistredo gjorde en smaskig öl på detta vis till SM för ett par år sedan. Han har kanske lite input.
Jag har funderat i liknande banor.
Om man jämför med humlekok i stället för att jämföra med torrhumling så kanske man får en mer rättvisande jämförelse. Jag tänker mig att om man istället tar och kokar humlen i vatten så borde det ju bli approximativt samma som man kokade humlen i vörten (bortsett från att man ju måste ha större relativa humlegivor för att inte göra lättöl av det). Då borde man kunna korrigera beskan som smak och arom. Eller tänker jag galet nu?
Om man jämför med humlekok i stället för att jämföra med torrhumling så kanske man får en mer rättvisande jämförelse. Jag tänker mig att om man istället tar och kokar humlen i vatten så borde det ju bli approximativt samma som man kokade humlen i vörten (bortsett från att man ju måste ha större relativa humlegivor för att inte göra lättöl av det). Då borde man kunna korrigera beskan som smak och arom. Eller tänker jag galet nu?