Dålig effektivitet, vad göra?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Jag har problem med effektiviteten. Jag kommer sällan över 55% oavsett stil. Jag kör med såväl recirkulering som omrörare.
Vad har ni för tips för att jag ska få bättre utbyte?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad har ni för tips för att jag ska få bättre utbyte?
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Re: Dålig effektivitet, vad göra?
Börja med att se över krossning av malten samt lakningstemperaturer. Hur ser det ut där?
Malten köps krossad från maltmagnus eller humle.martinb skrev:Börja med att se över krossning av malten samt lakningstemperaturer. Hur ser det ut där?
Laktemp kör vi schema. Oftast 50 i 15, 64 i 45 och utmäskning 74 i 10.
Har du koll på mäsk-ph? Det brukar göra rätt stor skillnad.
Nej, men det är en tanke.Drake skrev:Har du koll på mäsk-ph? Det brukar göra rätt stor skillnad.
Hur bör jag gå tillväga där?
Också intressant om siffran 55% är din mäskeffektivitet eller din totala brygghuseffektivitet (eller vad det nu kan kallas..).
Skaffa ph-remsor eller en digital mätare och justera med mjölksyra. Eller vattenbehandla.
http://nomograph.babbrewers.com/
http://nomograph.babbrewers.com/
Även om du inte vattenbehandlar öht så borde du utan problem komma över 55%, oavsett om det är mäsk- eller brygghuseffektivitet.
Jag säger inte emot dig, för skillnad gör det ju. Men det är kanske inte där man bör rekommendera att börja sin felsökning? Så himla många % gör det ju inte.Drake skrev:Har du koll på mäsk-ph? Det brukar göra rätt stor skillnad.
Tänker att krossning, temperaturer, lakningsmetod, förluster i mäsk- och lakkärl samt faktiskt också hur man räknar ut sin effektivitet borde va ställen att se över innan pH?
Min erfarenhet är att ph kan påverka betydligt mer än några procent, men som du säger så är kanske förluster och och på vilket sätt man räknar viktigare och ph-värdet är nog inte hela orsaken. Jag har rätt låg bh-effektivitet men det är för att jag har så stora förluster, men 55% borde man i vilket fall som helst uppnå med den malten och de temperaturer som angivits. Vad menar du med 55%, är det mäskeffektivitet eller brygghuseffektivitet.
Ja.Rocksolid skrev:Lakar du?
Snabb fråga här vad är mäsk/brygghuseffektivitet? När jag tänker på effektivitet tar jag utvunnet socker/ totalt socker i malten efter lakning
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Det finns olika typer av effektivitet och det kan bli problem när folk jämför olika saker:

Vet inte vad det svenska ordet egentligen är, men "Brewhouse efficiency" är hur mycket socker i en viss volym vört du får ut i slutändan efter alla förluster på vägen, som tex förluster efter kok, kylning, humle, ev avsilning osv.pizzabud1 skrev:Snabb fråga här vad är mäsk/brygghuseffektivitet? När jag tänker på effektivitet tar jag utvunnet socker/ totalt socker i malten efter lakning
Mäskeffektivitet skulle jag kalla mängden socker i en viss volym vört som du lyckats få ut efter att du mäskat och lakat klart. Alltså en tydligare siffra på hur bra du lyckas konvertera stärkelse till socker under mäskningen och hur bra det går att få ur det ur malten.
Som personen innan skrev, siffran blir olika stor beroende på vilken av effektiviteterna man pratar om. 55% är i och för sig ganska lågt oavsett. Men man kan göra utmärkt öl ändå! Det är ju mest en kostnadsfråga, och på en 10 liters batch är det kanske inte så noga.