En gusher innebär just det som beskrivs, att ölen sticker ur flaskan vid öppning. Kan bero på överskott av kolsyra (av olika orsaker) och/eller för mycket små partiklar i flaskan (av olika orsaker) som agerar nukleationspunkter åt bubblorna.Pilsnerkokaren skrev:Det kan också vara så att det bara finns för mycket kolsyra i ölen, det behöver inte tvunget vara gusher.
Vår första lager - tips/feeback
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Vår första lager - tips/feeback
Re: Vår första lager - tips/feeback
Jag brukar prima med 6-7 gram socker per liter öl när jag jäst i rumstemp.ekstedt skrev:En gusher innebär just det som beskrivs, att ölen sticker ur flaskan vid öppning. Kan bero på överskott av kolsyra (av olika orsaker) och/eller för mycket små partiklar i flaskan (av olika orsaker) som agerar nukleationspunkter åt bubblorna.
Just denna öl primade jag med 5 gram socker per liter enligt en priming calculator. På detta har jag faktiskt en följdfråga, när kalkylatorn ber en ange temperatur, anger man temperaturen på ölen precis när den flaskas? Jag har läst lite olika om vilken temperatur som menas?
Re: Vår första lager - tips/feeback
Något förenklat är det högsta temperatur efter fullbordad jäsning.bogani skrev:
Jag brukar prima med 6-7 gram socker per liter öl när jag jäst i rumstemp.
Just denna öl primade jag med 5 gram socker per liter enligt en priming calculator. På detta har jag faktiskt en följdfråga, när kalkylatorn ber en ange temperatur, anger man temperaturen på ölen precis när den flaskas? Jag har läst lite olika om vilken temperatur som menas?
Re: Vår första lager - tips/feeback
Ok, just denna lager fick ju jäsa klart i rumstemp innan jag kallkraschade så då bör jag alltså ha räknat med rumstemp? Om så är fallet borde jag enligt kalkylatorn ha primat med mer socker än jag gjorde.ekstedt skrev:Något förenklat är det högsta temperatur efter fullbordad jäsning.
Re: Vår första lager - tips/feeback
Jag får också vita "flingor" om jag häller med bottensatsen. Flaskorna var dock helt nya så det bör inte ha varit några avlagringar i dem. Kan det vara gelatinrester?Pilsnerkokaren skrev:Det kan också vara så att det bara finns för mycket kolsyra i ölen, det behöver inte tvunget vara gusher.
Har för egen del tydligen bryggt en julöl. Det måste det vara för det finns vita flingor i flaskorna![]()
Men mest troligt beror det på dålig diskning
Gusher-beteendet verkar vara från flaska till flaska. Antar att det antingen rör sig om infektion alternativt att primningen blivit ojämnt fördelad.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

- Inlägg: 1481
- Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59
Re: Vår första lager - tips/feeback
Har ingen aning om vart flingorna kommer ifrån, men dom är så tunga att dom sjunker till botten mer eller mindre direkt.
Så det verkar inte påverka smaken något, hoppas att det är samma för dig.
Det låter som mycket kolsyra bara, lätt hänt om man inte får primningen jämn.
"Gusher"infektion kommer först efter ett tag och blir sen bara värre och värre. Hade 1 på 10 flaskor som var överkolsyrad när fenomenet började, vilket var mest irriterande. Men när förhållandet blev omvänt vaskade jag vad som fanns kvar.
Så det verkar inte påverka smaken något, hoppas att det är samma för dig.
Det låter som mycket kolsyra bara, lätt hänt om man inte får primningen jämn.
"Gusher"infektion kommer först efter ett tag och blir sen bara värre och värre. Hade 1 på 10 flaskor som var överkolsyrad när fenomenet började, vilket var mest irriterande. Men när förhållandet blev omvänt vaskade jag vad som fanns kvar.