Kylning av större jäskärl.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Kylning av större jäskärl.

Inlägg av Ceder »

ickmund skrev: Ganska säker att det är den här jag kör på. Finns säkert billigare att få tag på, jag prioriterade komma igång när den inhandlades. :)
https://www.reptillagret.se/sv/reptilti ... 16m-p-5576

Jag jäste en minde sats (~70L i en 100L plasttunna), där termometern ramlade av. Efter utjäsning (tog inte länge, smakade såklart därefter) mätte jag till 36C... det här i ett 16C rum.
Perfekt, tack!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Håller med om syftet är att brygga för eget bruk (vilket det är för 99% av oss) om man dock har ambitioner att brygga kommersiellt så skulle jag säga att möjlighet att styra jästempen är en av de viktigaste aspekterna för att få en konstant produkt.

Har själv byggt ett vätskebaserat kylsystem även fast jag bara brygger överjästa öl, behöver bara hitta bästa lösningen att höja tempen en grad eller två också :)
Brygger man samma öl, samma mängd och tempen i rummet är konstant så borde också resultatet bli likadant mellan batcharna?
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Rocksolid skrev:

Brygger man samma öl, samma mängd och tempen i rummet är konstant så borde också resultatet bli likadant mellan batcharna?
Absolut, men i mitt fall (som jag tror rätt många känner igen sig i) är bryggeriet svalare på vintern mot mitt i sommaren. Att ligga på typ 20 grader eller lite mer i lokalen under sommaren gör det svårt att brygga då jäsningen ökar tempen med typ 3 grader, och det är få jässyammar som inte levererar en del bismaker (önskade eller oönskade) vid 23 grader... :)

Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Jag förstår! Hos mig är det iofs 18 på vintern och 20 på sommaren. Ska dock införskaffa en AC eller kylaggregat för att kunna göra lager. Kom fram till att det är bäst/billigast i nuläget.
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Ett 100L jäskärl borde ha goda förutsättningar att rymmas i ett vanligt kylskåp kan man tycka? Lite beroende på kärlets utformning naturligtvis men en vanlig fullhöjdskyl brukar ligga på 300-400L kylutrymme ungefär.

MVH
//NJN
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Hjulbult skrev:Ett 100L jäskärl borde ha goda förutsättningar att rymmas i ett vanligt kylskåp kan man tycka? Lite beroende på kärlets utformning naturligtvis men en vanlig fullhöjdskyl brukar ligga på 300-400L kylutrymme ungefär.

MVH
//NJN
Dom med platt botten brukar ligga på typ 46 cm i diameter (om det nu är en sån :) ) så det är en kantboll, beror på djupet på kylen.

tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av tomasharrysson »

Lyfter tråden igen då jag väntar på två stycken 70 L jäskärl som jag tänkt styra med en glykol kylare.
Min tanke är att använda mig av en 200L frysbox, kommer ha en tank på 25-30 liter glykolblandning, två pumpar.
Jäskärlen kommer isoleras med 19mm armaflex.

Kommer man kunna kallcrasha med denna utrustning eller kommer de vara ett problem?
Någon som har erfarenhet av detta?
Hjälper de att ha e större volym glykolblandning eller måste man komma upp i snabbare sätt att kyla?
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Ingen?
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Jag tror inte frysboxen orkar. Den är dimensionerad för att kunna hålla temperaturen i sig själv, men när du lägger till slangar och tankar i systemet blir det större förluster även om du isolerar. Om du har tankarna i ett svalt utrymme kanske det kan funka, men jag är skeptisk. Titta efter vilken effekt frysen har, det brukar stå på en etikett. Både förbrukning och kyleffekt. Kyleffekten är större än förbrukningen.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Asmodeus
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Asmodeus »

Själv jäser jag allt i kylskåp med antingen STC-1000 eller Fermentrack (BrewPi klon) kontroll, och det fungerar utmärkt, men här är i alla fall mina 2c:

Kyleffekten från en frysbox räcker mer än väl om man bara får ut den till tankarna. Som jag förstår det tänker du sätta en box med glykol i frysen och styra pumpar med en stc-1000 eller motsvarande? En lite mindre skrymmande lösning hade varit kondensatordelen från en a/c enhet eller kylelementet från en mindre väggkyl direkt nedsänkt i glykolen, dessutom så får man då en större termisk yta, men har du redan en frysbox så. Pröva krascha med vatten när tankarna kommer, även om det inte är exakt samma dynamik som den exoterma effekt jästens ämnesomsättning ger så är det gott nog. Tänk också på att värmekonduktiviteten hos glykol är sämre än hos vatten, så blanda till den temperatur du maximalt vill nå (antar -1C) med lite marginal, man tjänar inget på att ha högre inblandning om du inte skall ha korrosionsskydd & smörjning. Det finns även propylenglykol att använda då den är mindre giftig än etandiol/etylenglykol a.k.a "fordons kylar glykol".

-Lycka till, det blir säkert bra!/A
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Är själv lite skeptisk med tanke på att dom som använder detta system ofta använder sig av AC aggregat, men har en frys så får testa och utgå därifrån.

Tack för era tankar!
Skriv svar