Rost i ny kastrull runt kulventil

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Joöl
Delmäskare
Delmäskare

Rost i ny kastrull runt kulventil

Inlägg av Joöl »

Hejsan! Jag har köpt en ny 35l kastrull med fastsvetsad kulventil. Jag har inte hunnit använda denna för ölbryggning än utan endast diskat den en gång och sedan låtit den torka. Nu har den börjat rosta på insidan där fästet för kulventilen är fastsvetsat. Jag har försökt tvätta bort det men det verkar sitta fast ordentligt. Än så länge är det inte så mycket, men när jag pillade lite försiktigt var det som om det yttersta lagret på kastrullen lossnade och blottade mer av den till synes rostiga ytan. Är detta normalt eller något jag borde försöka reklamera?

Mvh, Joel.
Bilagor
Rost.jpg
Rost.jpg (33.93 KiB) Visad 6333 gånger
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Re: Rost i ny kastrull runt kulventil

Inlägg av skyking »

Med tanke på att den är ny så tycker jag nog att du skall reklamera. Oavsett material skall en ny kastrull inte rosta så snabbt. Är det dessutom rostfritt eller aluminium så skulle jag bli mer än måttligt besviken.
Pelle P
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Pelle P »

Med största sannolikhet är den dåligt betad efter svetsningen. Vid kraftig uppvärmning av rostfritt kan det börja rosta. Man måste pensla på betpasta på svets och motsatta sida. Kan också hjälpa med att bosta ytan med en rostfri stålborste.
Joöl
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Joöl »

Jag kände likadant, skyking. Det är en kastrull i rostfritt stål och känns sådär att den redan börjat rosta innan jag använt den. Har själv ingen koll på svetsning, men det kanske är så det kan vara pelle. Jag har mailat butiken nu och hoppas på en lösning :)
Tack för svaren!
Användarens profilbild
BaraHk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av BaraHk »

Håller med Pelle tror med att det är så.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Svetsexperterna må ha rätt om orsaken, men värt att notera är att orsaken till rosten nog mer är säljarens bekymmer. Kunden skall inte behöva vara metallurg utan det räcker med att konstatera att kastrullen inte har de egenskaper hos kastrullen man förväntar sig som kund.
Skriv svar