Kan ölet börja jäsa igen vid torrhumling?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Kan ölet börja jäsa igen vid torrhumling?

Inlägg av Christian C »

Jag vet att syret som kan frigöras från humlen gör att det börjar bubbla igen i jäsröret. Efter 10 dagars jäsning så hade jag FG 1020 och det verkade ha avstannat. När jag la i torrhumlingens påse med tyngd så åkte den ned i botten. Efter det har det bubblat varannan minut i 6 dagar... FG har sjunkit 3 pinnar. Blir lite moment 22 då jag inte vill ha i torrhumlingen för många dagar med risk för felsmaker pga detta. Nu tror jag inte den kommer jäsa ut så mycket lägre då alla beräkningar visar att 1017 ska vara slutvärdet - och det brukar stämma. Men man blir ju lite nojjig...

Någon som vet?
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Re: Kan ölet börja jäsa igen vid torrhumling?

Inlägg av Grindcrusher »

Det tilltagande bubblandet brukar vara kolsyran i ölet som med torrhumlingen får en massa nucleationspunkter för att frigöras.

Jag har i över ett halvår varit inne på att jag haft en kontamination jag inte lyckats bli av med, eftersom alla mina öl jäst ut extremt lågt. När jag gick tillbaka och tittade på statistiken lade jag märke till att alla öl som jäst ut extremt lågt är de öl jag torrhumlat. De som inte torrhumlats har stannat vid ungefär beräknat FG.

I somras bryggde jag en amerikansk IPA där jäsningen stannade högt på 1,017 (beräknat 1,012). Jag lät den stå varmt, snurrade jäshinken för att få igång jästen igen men gav upp efter 10 dagar oförändrat FG och noll aktivitet. Så torrhumlade jag och vips jäste ölet ner till 1,011.

Kan relatera till dilemmat, man vill inte kallkrasha något som inte jäst klart av rädsla för diacetyl och acetaldehyd, men man vill inte heller låta torrhumlen ligga i 10 dagar. I mitt fall vill man heller inte att FG ska bli alldeles för lågt.

Jag har börjat torrhumla i fatet i stället. Då kan jag kallkrascha ölet och sedan torrhumla kallt. Det ger också lite mer kontroll över processen, jag kan prova ölet innan jag bestämmer mig för hur mycket jag vill torrhumla, eller om alls.
Användarens profilbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Christian C »

Tack för svar!

Kan man då säga att ölet egentligen har jäst ut om man inte skulle torrhumlat det? Med andra ord, kan man anse det färdigt för flaskning även att det är aktivitet i jäshinken pga torrhumlingen? Har klarat mig från flaskbomber hittills på mina 15 bryggningar och vill inte bryta den trenden... :)
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag hade nog kallkrashat för att avbryta jäsningen och fälla ur torrhumlen, sedan flaskat som vanligt. Åtminstone om jag låg vid det tilltänkta FG:t eller lägre.

Skulle gissa att det inte är något större problem även om du inte kallkrashar, så länge du jäst ner till ett teoretiskt FG eller lägre, men man vet aldrig.
Skriv svar