Hej,
Har aldrig haft en infektion förut, så jag var väldigt förvånad när jag lyfte på locket.
Nu undrar jag vad det är och om ölet är förstört.
http://imgur.com/GSJ9qDu
Denna öl var första gången jag testat att återanvända jäst.
Om det skulle kunna orsaka detta.
Är ölet infekterat?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Är ölet infekterat?
Ser ut som att det skulle kunna vara brett. Om man vill se det som förstört är väl en smaksak..
- Weinkeller
- Maltrostare

+1Alfen skrev:Ser ut som att det skulle kunna vara brett. Om man vill se det som förstört är väl en smaksak..
The Brettigt utseende.
Min erfarenhet av ett antal Brettinfektioner är att det kan bli bra, men oftast inte.
Min erfarenhet av ett antal Brettinfektioner är att det kan bli bra, men oftast inte.
Alfen skrev:Ser ut som att det skulle kunna vara brett. Om man vill se det som förstört är väl en smaksak..
Tackar! Enklare att söka om man har något namn på det.ekstedt skrev:The Brettigt utseende.
Vad kan man göra?
Hjälper det att kallkrascha i minusgrader?
Eller ska man buteljera som vanligt?
-
KonnichwaToYous
- Helmaltsbryggare

Brett har ju förmåga att jäsa ut ölet väldigt väl men det kan ofta ta längre tid. Om du flaskar nu finns det alltså risk att bretten långsamt fortsätter jäsa i flaskorna och då ökar ju risken för flaskexplosioner. Du skulle kunna vänta några månader, smaka av och ev. falska om du tycker det smakar bra.
Betvivlar att kallkrasch skulle förändra läget. Brett är väldigt svår att ta kål på. Du bör nog inte använda den utrustning som kommit i kontakt med det infekterade ölet till ny öl i framtiden.
Betvivlar att kallkrasch skulle förändra läget. Brett är väldigt svår att ta kål på. Du bör nog inte använda den utrustning som kommit i kontakt med det infekterade ölet till ny öl i framtiden.