Värme för fermenteringskammare
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Värme för fermenteringskammare
Hej!
Har ett kylskåp som jag brukar jäsa i som tidigare har stått i ett uppvärmt utrymme men i framtiden kommer att stå i ett garage som är ca 5 grader varmt nu på vintern. Kommer att styra värmen i kylskåpet med en stc1000 men behöver nu då ett värmeelement som gör att jag får önskad temperatur. Någon som har något bra tips på vad jag bör använda för värmeelement?
Mvh Martin
Har ett kylskåp som jag brukar jäsa i som tidigare har stått i ett uppvärmt utrymme men i framtiden kommer att stå i ett garage som är ca 5 grader varmt nu på vintern. Kommer att styra värmen i kylskåpet med en stc1000 men behöver nu då ett värmeelement som gör att jag får önskad temperatur. Någon som har något bra tips på vad jag bör använda för värmeelement?
Mvh Martin
Re: Värme för fermenteringskammare
En sk. "tube heater" på 40-60 watt tror jag funkar bra. Finns billiga på ebay. Har du för kraftigt element så blir det stora svängningar i temperaturen. Ett alternativ kan vara en vanlig frostvakt på 200 watt som du stryper med en dimmer tills du hittat rätt uteffekt.
En kupevärmare funkar också. Då den blåser varmluft så sprider sig värmen snabbt och den går inte många sekunder i taget.
Jag använder en sån här och är väldigt nöjd.
http://www.ebay.com/itm/220v-Frost-prot ... e4uGlPnAOg
Min är 5 meter
Min är 5 meter
-
Stenstugan
- Torrhumlare

simse skrev:Jag använder en sån här och är väldigt nöjd.
Min är 5 meter
Jag har sån slinga nu också, hade tidigare en frosvakt, men slingan funkar mycket bra, tar inte upp någon plats heller då jag har den upplindad på ett kylskåpsgaller stående bakom jäskärlet.
Med vänlig hälsning, Kent
-
Järnhatten
- Nybryggare

Jag kör med en 28w värmematta för terrarium som jag hängt upp på insidan av kylskåpsdörren. Funkar väldigt bra som "långsam" värmekälla i min kyl som står i ett förråd där temperaturen inte går under 10 grader.
http://m.ebay.co.uk/itm/331765492455
http://m.ebay.co.uk/itm/331765492455
I mitt andra jäskylskåp har jag en sån 40 watts tubeheater. Nu då tempen i garaget krypit ner till 4-5 grader, klarar det inte att komma upp i mer än 17 grader.
. Det får bli en kupevärmare även i detta skåp nu i vinter.
Får du inte väldigt stora temperatursvängningar med en så kraftig värmare? Jag har ca. 15 grader i verkstan på vintern och kommer lätt upp över 30 grader med en 40w tube heater. Men det kan såklart bero på hur bra skåpet är isolerat också. Finns en del skräckhistorier om skåp som fattat eld när man monterat in värmare men jag gissar att en kupevärmare har någon form av överhettningsskydd eftersom den är avsedd att sitta i en bil typ. Anyway, mina problem med temperatursvängningar försvann när jag gick ner från 200 till 40 watt.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Det går bra med hög effekt om man lägger tempgivaren i ett vattenglas. Då får man en noggrann och bra tempstyrning som inte slår på och av vela tiden. Det blir dock rejält varmt i kylen när en stor värmare är igång, men det påverkar inte ölet för det kan inte ändra temp så snabbt.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Problemet då är ju att de allra flesta proberna brukar visa felaktiga värden efter ett tag, även de vattentäta har jag märkt. Har provat ett otal gånger att ha olika givare i vatten i en annan tillämpning. En gång gjöt jag in den i en slang fylld med silikon men den började också visa fel efter ett halvår typ. 
Morgan skrev:Det går bra med hög effekt om man lägger tempgivaren i ett vattenglas. Då får man en noggrann och bra tempstyrning som inte slår på och av vela tiden. Det blir dock rejält varmt i kylen när en stor värmare är igång, men det påverkar inte ölet för det kan inte ändra temp så snabbt.
Är det inte betydligt lättare att bara tejpa fast problen på utsidan av jäskärlet och tejpa dit lite isolering över, typ armaflex?
Jo, men då kommer också svängningarna om man har för hög effekt.
Ett glas med sand har jag sett att en del använder.
Drake skrev:Jo, men då kommer också svängningarna om man har för hög effekt.
Då borde det väl svänga ännu fortare om man har ett litet glas? Isoleringen gör ju att det bara (i princip) är ölens temp som mäts.
Det trodde jag också men värmen verkar tränga igenom isoleringen rätt fort.