Vad hände, syrligt som attan ...

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Vad hände, syrligt som attan ...

Inlägg av FredrikA »

Jag bryggde då alltså en öl som skulle bli en Stark Belgisk Ale, kom ut på 1.074. Allt gick bra och jag var säker att de skulle bli en god öl. Ännu vid 1.025 tyckte jag de verkade helt ok och kände inte någon syrlighet i ölen.
Jäsningen har nu gått ut till 1.013 och nu är den väldigt syrlig, ser inte någo infektions spindelnät på ytan eller något annat som skulle vara boven. Står nu andra veckan på jäsfatet...

Vad nu då...skulle bli jul presenter..
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Vad hände, syrligt som attan ...

Inlägg av FredrikA »

Ok förstår att de svårt att analysera om man inte smakat, läst mycket om detta nu och hoppas de är acetaldehyd...endel skriver att de kan försvinna om de står på jästen...podcasten jag lyssnade på gällande resepter jag gjorde nämnde han att den måste stå minst ett par veckor på jästen. De nämnde dock inte varför...har någon erfarenhet om de ?
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Om du haft mycket vanligt socker i mäsken så kan resultatet bli en vinös syrlighet.
Lite för hög jästemperatur, även om det ofta rekommenderas till starka belgare, kan också ge en syrlighet enligt min erfarenhet.
Syrligheten brukar dämpas med tiden så en längre lagring kommer att ge ett trevligare öl, för övrigt skadar det inte med lagring av starka belgare.
Ge bort ölet i julklapp med en rekommendation att låta ölet lagras ett antal månader :)
Härliga tider, strålande tider :)
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

Intressant, använde 20 % socker så de var en del.
Tiden visar då vad de blir, gällande lagring på flaska har jag själv kommit till att kolsyrans ska jäsa på flaska för att de ska bli bra. Vad tycker ni om de ?

Poden var annars "Belgian Strong Ale Recipes with Michael Mraz from Mraz Brewing" on någon undrar..
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

Nojaa, nu har ölen vilat på jästen i snart två veckor och den otroliga syrligheten har försvunnit, kan säga att när jag förstagången smakade på den grön ölen var de som ettika. Den syrliga smaken kom dock fram först när jäs processen hade stannat. Nu kan man säga att den är borta.

Jag tog ut en flaska föra veckan och lät den jäsa kolsyran, stark är den men inte syrlig..kanske lite för stark i min smak...ska bli en intressant lagrings öl, men som julklappa ska den nog duga...

Jag kastade ut en liknande öl förra året och nu stör de att jag inte gav den mera tid...trodde de var någon bakterie...

Återkommer när vi närmar oss jul...
Användarens profilbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av ängesbryggarna »

Ahh :) Detta stärker min övertygelse om att ALLTID! (nåja) flaska och lagra en öl man bryggt, även om man starkt misstänker att det är något lurt med den! Nu ångrar jag att jag slog ut min andra lättölsats...
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

De blev en bra öl till Jul. Syrligheten är helt borta, kan säkert bli bättre med lagring men men... :D
Lärde mig något nytt iallafall
Skriv svar