Skillnad i smakutbyte, i kok eller i sprit

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Skillnad i smakutbyte, i kok eller i sprit

Inlägg av MikaelCarlsson »

Hej!

I många recept stor det att man skall tillsätta kryddor vid kokslut, typiskt 10 minuter innan kokslut. I vissa fall vill jag istället tillsätta dem under jäsning eller rentav vid fattappningen av olika anledningar. Jag har då blötlagt dem i sprit (typ några dagar) och sedan silat av det ner i jästanken.

Gör något på detta sätt? I så fall, justerar ni mängden kryddor för att få en smak och doft som liknar om man skulle tillsatt kryddorna vid kokslut. Alltså, hur mycket mer eller mindre krydda använder ni om ni tillsätter kryddor i ”sprit -> jästank” mot direkt i sötvörten vid kokslut?

Just nu gäller det färsk ingefära, hela nejlikor, kanelstång och krossade korianderfrön.

/ Mikael
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Skillnad i smakutbyte, i kok eller i sprit

Inlägg av Hugo »

Jag gjorde en tinktur med pepparkakskryddor för en belgare och tillsatte vid flaskning av 20 liter. Fick rejält smakbidrag.

15 ml vid flaskning
2 tsk malen kanel; 1 tsk malen Ingefära, 0,5 tsk malen
nejlika; 1 tsk malen kardemumma per 1 dl sprit

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Skillnad i smakutbyte, i kok eller i sprit

Inlägg av Ölamatören »

Saffran lyfter som tusan med alkohol exempelvis....

Gjorde misstaget för något år sedan att koka en saffran och vattenblandning (typ 3 dl) som skulle tillsättas i en porter. Smakade av saffransvattnet under kok och tillsatte mer och mer saffran, för smaken tog liksom inte.....4 påsar saffran senare var det mild saffranssmak på vattnet (men jag hade inte mer safran hemma). Men så fort jag hällde ner det i fatet med färdigjäst porter fullkomligt exploderade saffranssmaken...... Så brutalt mycket saffranssmak......
Skriv svar