Cider - buteljeringsfrågor

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Cider - buteljeringsfrågor

Inlägg av Airboden »

Hej!

Har läst en del gamla trådar här på forumet kring cider, men inte riktigt hittat svar på min fundering. Gör mitt första försök på en cider.

Enligt musteriet ska det vara kanonfina äppelsorter att göra både must och cider på, har bara inte namnet på dem just nu. Innan jästnäring och jästen tillsattes (wlp775) strödde jag rekommenderad mängd campdenpulver (24h innan jäst) samt pektoglas (12h innan jäst) över musten. Musten bubblar på fint och enligt vad jag läst kan jag räkna med en FG på under 1.000. OG var 1.058. Fatet är upptaget så cidern kommer att buteljeras, vilket väcker en del frågor:

1. Jag förstår att cidern kommer att bli torr, men hur torr är osötad cider om jag inte gör något med den? Jag föredrar torr engelsk eller fransk cider rent generellt, men bör jag trots detta söta den innan buteljering? I så fall, vad rekommenderas och hur? Självklart kommer jag smaka på den innan buteljering för att få en egen uppfattning, men även detta kan ju vara lite klurigt första gången.

2. Jag primar vanligtvis min öl med carbonation drops och tänkte mig göra samma sak med cidern. Med ett förväntat FG på under 1.000. Kommer jästen komma igång igen i flaskorna med hjälp av tabletterna, eller finns det inget kvar? Behöver jag tillsätta något annat?

3. Sekunderjäsning har jag förstått är rekommenderat. Dock verkar det vara lite olika. Vad anser ni? Förstår även där att jag bör smaka av efter som och avgöra själv, men finns det någon generell riktlinje? Har läst allt från några veckor till månader...

4. Klar cider tänker jag mig är trevlig att titta på. Jag har flytande gelatin hemma. Gelatin och kallkraschning fungerar ju bra när saker ska hamna på fat, men jag misstänker att det kan bli svårt att buteljera och få kolsyra med hjälp av carb drops. Eller? Anar att sekundärjäsningen kan klarna till cidern något.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Cider - buteljeringsfrågor

Inlägg av ekstedt »

1. Snustorr. Fransk cider är normalt sett inte så torr då man ofta tillämpar s.k. keeving vilket ger en mycket långsam och ofullständig jäsning. Kolsyrejäsning och sötning låter sig dock inte enkelt kombineras.

2. Förstår inte vad du menar? Finns inget kvar av vad? Jäst?

3. Det beror på jäsningen. Kör man utan jästnäring eller t.om. spontanjäsning och/eller keeving tar det lång tid, och då kan omtappning vara på sin plats. Har du tillsatt jäst och jästnäring och får en bra jäsning räcker ett par veckor och då finns det ingen anledning att tappa om.

4. Låt bli tycker jag. Cider lider ju inte av proteingrumling heller så du bör få en klar cider i och med att du tillsatte pektinas.
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Airboden »

ekstedt skrev:1. Snustorr. Fransk cider är normalt sett inte så torr då man ofta tillämpar s.k. keeving vilket ger en mycket långsam och ofullständig jäsning. Kolsyrejäsning och sötning låter sig dock inte enkelt kombineras.

2. Förstår inte vad du menar? Finns inget kvar av vad? Jäst?

3. Det beror på jäsningen. Kör man utan jästnäring eller t.om. spontanjäsning och/eller keeving tar det lång tid, och då kan omtappning vara på sin plats. Har du tillsatt jäst och jästnäring och får en bra jäsning räcker ett par veckor och då finns det ingen anledning att tappa om.

4. Låt bli tycker jag. Cider lider ju inte av proteingrumling heller så du bör få en klar cider i och med att du tillsatte pektinas.

2. Ja, typ? Kanske var en dum fråga inser jag i efterhand. Antar att jag undrar ifall det kommer syresättas om jag gör som jag brukar. Har aldrig buteljerat något som jäst ut så hårt.

Okej. Tacksam för svaren. Jag bör alltså räkna med något snustorrt. Återstår helt enkelt att se ifall jag tycker om det eller inte. Borde dock föredra torrt före sött. Sådant sötningsmedel som används vid fatserverad cider, eller vid vinjäsning, förstår jag inte ska kombineras med buteljering för då dödar man jästen. Ingen sötning alls då? Läste något om att man eventuellt kunde tillsätta lite must vid buteljering för att få lite sötma.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag vet inte vad det är för sötningsmedel du talar om, men att de skulle döda jäst har jag aldrig hört talas om. Problemet är snarare att det mesta som är sött kommer konsumeras av jästen, och i synnerhet must. Däremot finns det olika sätt att döda jästen för att därefter eftersöta, men då får du ju ingen kolsyrejäsning heller.

Kombinationen kolsyrejäsning & sötma bör du alltså släppa tanken på. Det är inte omöjligt, men det är i högsta grad överkurs. Eftersötning vid servering är det väl snarare du ska försöka i så fall.
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Airboden »

ekstedt skrev:Jag vet inte vad det är för sötningsmedel du talar om, men att de skulle döda jäst har jag aldrig hört talas om. Problemet är snarare att det mesta som är sött kommer konsumeras av jästen, och i synnerhet must. Däremot finns det olika sätt att döda jästen för att därefter eftersöta, men då får du ju ingen kolsyrejäsning heller.

Kombinationen kolsyrejäsning & sötma bör du alltså släppa tanken på. Det är inte omöjligt, men det är i högsta grad överkurs. Eftersötning vid servering är det väl snarare du ska försöka i så fall.

Tittade igenom den delen av brewing tv igen. Han tillsatte kaliumsorbat 12 timmar innan sötningen, för att undvika att det skulle påbörjas en ny jäsning. Efter det tillsatte han, efter avsmakning, "wine conditioner", vilket är inverterat socker. Så det var jag som hade blandat ihop begreppen. Kaliumsorbatet tillför nog ingen vidare sötma... :)
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Perwaste »

Jag brukar nog helt enkelt leva med att min cider blir knastertorr.
Lyckligtvis gillar jag just rejält utjästa cider.

Vad man kan göra är att vid servering droppa i någon tablett med stevia eller liknande. Testa med någon sen och se vad du gillar smaken. Jag tycker att det blir aningen plåtigt, men smaken och baken och det där. Sen beror det väl på äppelsorterna vad utfallet av kombinationen blir.

Det var någon jag läste om i ett annat forum som troligen hade tryckmätare på någon flaska, och sedan pastöriserade dem när trycket var det rätta. Då blev det restsötma kvar av primningen som hade tillsatts. Jag har inte testat det, lite för bökigt för mig som ändå gillar kruttorr cider.

Jag har bara buteljerade cider, med rejält mycket kolsyra.
//Perwaste
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Airboden »

Nu har cidern stått i primären i drygt tre veckor. Den är väldigt grumlig. Doftar inte särskilt gott, utan rätt mycket alkohol och jäst. Inte så att man ryggar tillbaka, men det finns där. Smakar desto trevligare.

Brukar den generellt sätta sig och klarna till något, och i så fall efter hur länge? Eller ska jag buteljera den när den nått önskat sub 1.000 FG?
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Perwaste »

Ja, det blir liksom lite grumligt, det blir det. Det kommer att lägga sig på botten efter ett tag. Visst läste jag att du hade pektolas, eller liknande i? Innan jag hade det i tog det månader innan grumlet sjönk ned, men även nu när jag använde det tar det några veckor. Det har att göra med hur mycket fruktkött man får med, skalrester, vilken äppeltyp man har och hur mycket vax som sitter på skalet.

Jag är inte någon expert, utan självlärd på detta, och har dessutom snappat tips från forum. Det teoretiska får jag skicka vidare till den som har bättre kunskap om. :D

Jag brukar nog låta det jäsa ut helt och hållet innan jag buteljerar. Jag tror inte att jag någon gång fått dålig lukt, men det kan ju vara så att det fortfarande finns jäsprocesser kvar hos dig, och jag skulle vänta en vecka till i alla fall. Men det är väl inte ättika får jag hoppas?

Sen en primning som när man brygger öl. Det är så jag har gjort, och det har blivit bra, men det kan ju vara andra här som har bättre tips. Vad har du för SG nu?
Som lägst tror jag att jag kommit till 02, nu sist mätte jag det till 04. Kan vara lite som det är med sista pinnen.
//Perwaste
Skriv svar