Bryggkärl från Italien, (Ebay fynd?)

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Bryggkärl från Italien, (Ebay fynd?)

Inlägg av Judgecc »

Bee skrev:
Bee skrev:Samma säljer rostfria jäskärl med kran för tusingen också. Fraktfritt. :-) http://m.ebay.com/itm/HOPPY-11-GALLON-S ... 0408.m2460
Köpte dessa. Kan ge recension sen.
Glöm ej av oss Bee.
Har du fått hem dom?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

STMF skrev:Jag beställde ett 30 liters jäskärl samt kylaren. Skall bli intressant att testa.
Recensioner på dig med tack. ;)

Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

ickmund skrev: Den feedback jag kan bidra med är att botten är konisk på insidan, så du tappar lite volym. Är dessutom inte rundad/sanitär svetsning till botten, så är ett h-vete att rengöra.
Den jag beställde http://www.ebay.com/itm/321993668290 ( kolla apan :lol: ) är inte gjord för honung, utan säljs som brew boil kettle..

Tycker nog att skarven i botten är ok och rundad, även cylindern är hyfsat ok i stommen, men botten känns onödigt rank, dock gillar jag formen att den är lite smalare och högre än patina rullarna.

Har en idé om hur denna skall användas, kommer starta en byggtråd om den separat
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Judgecc skrev:
Bee skrev:
Bee skrev:Samma säljer rostfria jäskärl med kran för tusingen också. Fraktfritt. :-) http://m.ebay.com/itm/HOPPY-11-GALLON-S ... 0408.m2460
Köpte dessa. Kan ge recension sen.
Glöm ej av oss Bee.
Har du fått hem dom?

Japp,
Har gjort en snabb inspektion men inte använt dom än.
Blanka och fina, kvaliteten är ok men det är inte tysk kvalitet. Punktsvetsarna på handtagen på utsidan verkar inte vara passiverade. Såg en liten oxidfläck där. Har inte kollat kärlet med magnet.
Tappkranen går att vrida 360° och verkar ha ett koniskt säte för att kunna kontrollera flödet maximalt. Locket passar bra och det kom med två olika packningar. Det sitter en lcd termometer påklistrad och dom ha klistrat påsen fula dekal "Hoppy"
Leveransen var snabb. En vecka. Tyvärr skickade dom bara en när jag beställde två så jag fick vänta på den andra.
Bild
BildBild
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Låter lovande ändå.
Tråkigt med leverans missen och såklart oxidpå handtaget där.
Jag har vart inne jäkligt länge på olivtrummor ifrån nån tysk sida. Får se vart det bär hän.
Tusen tack för infon.

Bonobo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Bonobo »

Jag köpte två st 15 Liters från Polsinelli. Frakten för båda gick på ca 500 kr om jag inte minns fel.

https://www.polsinelli.it/en/olive-oil- ... -A1C81.htm

Köpte med deras tappkran och borrade bara ett 14 mm hål i locket för jäsrör.
Tappkranen har en kulventil och verkar väldigt robust. Dock är fatets hål för tappkranen gängat och man skruvar fast tappkranen direkt i fatet.
Vilket gör att om man vill skruva åt tappkranen ordentligt hamnar den lite på sniskan.

Själva fatet är helt slät invändigt med en rundad botten så inga skrymslen där smuts kan gömma sig.
Fatet känns också robust förutom botten som är lite tunn.
Öppningen är för lite för att få på saftsilen, så då rekommenderar jag en tratt med insatssil från Humlegården.

15 liters fatet får plats i en 30 liters hink med PBW om man diskar på det sättet.
Sen så får det inte riktigt plats 15 liter öl utan närmare 14,5 L.

Som helhet är jag mycket nöjd med fatena och tycker de håller väldigt bra kvalite för det priset.
Jag har använt de flera gånger nu och kommer inte gå tillbaka till plasthinkarna.
Det kanske är inbillning men jag upplever det som en stabilare jäsning och en renare jästsmak i ölet.
Det kanske beror på den rundade botten så cirkulation underlättas i vörten under jäsning.
Det kan också bero på att det är i stål så det håller nere temperaturen lättare under jäsning.

Jag hittade ingen rost på fatena men däremot var det rätt smutsiga så fick diska de två gånger med PBW och använde tops till gängnade hålet och tappkranen.

Sen är de väldigt snygga också ;)
Boppe85
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Boppe85 »

Är det möjligt att koka vatten i plastmugg över öppen eld så spelar det nog ingen roll om de är av tunnväggigt rostfritt stål bara uppvärmningen sker genom värmepatron så tror jag inte att kärlet kan deformeras
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av STMF »

Nu har jag använt kylspiralen ett par gånger samt 30-liters jäskärlet en gång.

Spiralen tycker jag är mycket trevlig. Jag använder den in en BK35 och recirkulerar vörten under kylningen. Det är ett mycket bra flöde på vattnet i de medföljande slangarna och jag får ner temperaturen på 22 liter vört från 100 till 40 på ett par minuter, till 30 på runt 5 minuter, till 20 på en 10-15 minuter och till 15 på kanske 25 minuter. 12-13 grader ur kranen. Siffrorna är ungefärliga och vad jag kommer ihåg men jag ska mäta nästa gång för att få mer exakta.

Jäskärlet tycker jag är smidigt. Stor öppning och smidiga handtag vilket gör det lätt att bära och flytta om man behöver det. Den jag fick har fått en liten smäll på kanten i botten men den verkar fungera utmärkt trots det. Ölen är inte riktigt färdigjäst så jag har inte tappat det på fat än men på testerna på kranen som jag gjorde innan hittade jag inget som gjorde mig orolig. Konstruktionen på kranen är lite annorlunda mot andra jag har sett och man liksom skruvar ut/in från sidan istället för uppifrån.

Dock vill jag rekommendera att man torkar av det ordentligt inuti efter rengöringen innan man använder den. Det är en svart/grå hinna som metallföremål ibland har och jag körde het PBW lösning->torkade med handduk (den blev riktigt grå/svart i början) ->het PBW lösning ->torkade -> Star San och det blev lite svart/grå fällning även efter andra gången. Dock väldigt lite och jag kanske missade ett par punkter vid första torkningen.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Uppdatering:
Har nu använt mina "Hoppy Fermenters" ett antal gånger och är mycket nöjd.

På en 45 l sats blir det endast 0.5l öl + 2l jästslurry kvar i kärlet efter tappning, om man höjer upp bakkanten 4-5 cm.

Det är lätt att backspola kranen och jag har tillverkat en hygienhätta till kranen när den inte används. Borde gå att köpa och använda samma som till ölkranar om inte annat.

Lätta att rengöra och hantera. Dom tar ganska mycket plats när dom inte används och är lite jobbiga att själv lyfta upp på bänken när dom har 45l öl i sig... Annars har jag inget negativt att säga.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Boppe85 skrev:Är det möjligt att koka vatten i plastmugg över öppen eld så spelar det nog ingen roll om de är av tunnväggigt rostfritt stål bara uppvärmningen sker genom värmepatron så tror jag inte att kärlet kan deformeras
Jag har nu bryggt,kokat och mäskat minst tio batcher i 50 liters kärlet, med ett trefas 9kw element infällt i botten.
Funkar hur bra som helst!

Klickade hem ett jäskärl nu oxå, lessnat på att hålla på med två hinkar i varje batch.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Fick mitt jäskärl igår, lagom till att fylla det med en IPA.
Rejäl sak i ett behändigt format!

Det jag reagerade direkt på är att kanterna i botten kommer bli smutsfångare, det är en vikt skarv med "vecket " inåt, definitivt inte bästa lösningen i ett jäskärl. Så ser det inte ut i bryggrytan, vi får se hur det går att få rent efter att denna har jäst klart.

BEE, hur upplever du rengöringen efter jäsning?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Snow skrev: BEE, hur upplever du rengöringen efter jäsning?
Ser inte något problem med valsningen just nu iallafall.
Efter diskning fyller jag upp med 52°C varmvatten direkt från kran så det går över tapphålet och låter det stå i 10 minuter. Skulle jag någonsin uppleva infektion kommer jag fylla lika mycket med nästan kokande vatten från bryggverket och sedan syratvätta kärlet.

Kranen ställer jag uppåt och fyller med isopropanol samt monterar en hygienhätta på till nästa användning.
Skriv svar