vattenprofil egen brunn
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
vattenprofil egen brunn
Hej!
Tycker att vi fått en konstig bismak på de öl vi gjort så tänkte att jag beställer en vattenprofil för att se om felet var där.
Fick nedan information med hittar ingenstans på webben där det står vad jag ska ha för hårdhet och pH värde, någon som har några tips? Vi brygger Ale vanligtvis ljusa men kan även hända att vi kör någon mörkare variant. Tack på förhand.
pH 7,4
Järn 0,44 mg/l
Mangan 0,03 mg/l
Lukt ingen
Färg 20 mg/l
Grumlighet ingen
Hårdhet 4,8dh
Ledningsförmåga 30 mS/m
Radon 332 Bq/1
COD(Humus) 2mg/l
Tycker att vi fått en konstig bismak på de öl vi gjort så tänkte att jag beställer en vattenprofil för att se om felet var där.
Fick nedan information med hittar ingenstans på webben där det står vad jag ska ha för hårdhet och pH värde, någon som har några tips? Vi brygger Ale vanligtvis ljusa men kan även hända att vi kör någon mörkare variant. Tack på förhand.
pH 7,4
Järn 0,44 mg/l
Mangan 0,03 mg/l
Lukt ingen
Färg 20 mg/l
Grumlighet ingen
Hårdhet 4,8dh
Ledningsförmåga 30 mS/m
Radon 332 Bq/1
COD(Humus) 2mg/l
Re: vattenprofil egen brunn
Av ren nyfikenhet så undrar jag hur man går till väga för att få fram en analys på eget vatten? Hur mycket kostar det?
pH i vattnet är inte så intressant om det inte skulle avvika väldigt mycket vilket skulle skapa misstanke om någon annan obalans. Vattnets pH är inte någon indikation på mäskens pH.
Hårdhet i vattnet har du under dH 4,8 där dH står för tyska hårdhetsgrader. 0-5 är mjukt eller hyffsat mjukt. 5-10 medelhårt, uppåt är hårt. Läs om just dH på https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenhårdhet
Hur man konverterar dH till CaCO3 (KalciumKarbonat som är ett värde av intresse) är "A German dH is 17.8 ppm CaCO3" enligt http://aquaticconcepts.thekrib.com/Arti ... mistry.htm. Vet inte hur väl det stämmer men då har du 85,44 CaCO3 vilket du kan räkna om till HCO3 (alkalinitet) med kalylatorer på nätet vid behov. När jag räknar på mitt vatten stämmer det dock inte med dH 4.0 och CaCO3 96,4
Av de värden du visar här så har du ingen glädje av något annat egentligen.
Du behöver:
Ca
Mg
Na
So4
Cl
Hco3 eller CaCO3 (olika i olika program).
Jag antar att du gjort något av de gratis vattenprov man kan göra från tillverkare av diverse vattenfilter de alltid bifogar någon broschyr om. Tyvärr ger dom sällan tillräckligt info och de större vattentesterna är ganska dyra (några tusen).
Hårdhet i vattnet har du under dH 4,8 där dH står för tyska hårdhetsgrader. 0-5 är mjukt eller hyffsat mjukt. 5-10 medelhårt, uppåt är hårt. Läs om just dH på https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenhårdhet
Hur man konverterar dH till CaCO3 (KalciumKarbonat som är ett värde av intresse) är "A German dH is 17.8 ppm CaCO3" enligt http://aquaticconcepts.thekrib.com/Arti ... mistry.htm. Vet inte hur väl det stämmer men då har du 85,44 CaCO3 vilket du kan räkna om till HCO3 (alkalinitet) med kalylatorer på nätet vid behov. När jag räknar på mitt vatten stämmer det dock inte med dH 4.0 och CaCO3 96,4
Av de värden du visar här så har du ingen glädje av något annat egentligen.
Du behöver:
Ca
Mg
Na
So4
Cl
Hco3 eller CaCO3 (olika i olika program).
Jag antar att du gjort något av de gratis vattenprov man kan göra från tillverkare av diverse vattenfilter de alltid bifogar någon broschyr om. Tyvärr ger dom sällan tillräckligt info och de större vattentesterna är ganska dyra (några tusen).
Ska ha? För bryggning menar du? Finns inget "ska", man kan brygga med ett stort spann här, framförallt är pH tämligen ointressant så länge det inte är jättekonstigt.golvo skrev: Fick nedan information med hittar ingenstans på webben där det står vad jag ska ha för hårdhet och pH värde, någon som har några tips?
Ur bryggperspektiv saknas det rätt mycket information i den där rapporten (halter av Ca, Mg, Cl, SO4, karbonater etc), men på hårdetsvärdet så verkar du ha ett normalt svenskt ganska mjukt vatten. Borde inte vara några problem att brygga med som det är så länge det luktar och smakar bra.
pH mellan 5,2-5,6 beroende på vilket källa man läser.golvo skrev:ingenstans på webben där det står vad jag ska ha för hårdhet och pH värde,
Hårdhet beror på ölstil, mjukt till ljusa pilsner från tjeckien. Hårdare för Tyska pils. Hårt till vissa mörka öl osv.
Jag har skrivit ner lite riktlinjer du kan läsa om här: http://www.lindhcraftbeer.com/2014/03/vattenbehandling/
Tack för alla bra svar.
Borde vara något annat som gör bismaken, eller om det är klor osv som du nämner ovan.
/Lukas
Borde vara något annat som gör bismaken, eller om det är klor osv som du nämner ovan.
/Lukas
Såvida du inte renar ditt vatten med klor så är det inte problemet. Däremot finns det naturligt klorid (eller kloridjoner, Cl- som man ofta slarvigt skriver som Cl) i olika mängd i vatten. Detta ger inga bismaker vid de koncentrationer det handlar om.golvo skrev:Tack för alla bra svar.
/Lukas
Vad är det för bismak du får? Det är nog lättare att felsöka ifall man vet på vilket sätt det smakar konstigt, vissa bismaker indikerar ju vissa brister i processen.
Varför tror du att det beror på vattnet? En sak du skulle kunna göra för att bekräfta eller utesluta det är att testa att brygga med annat vatten om du har möjlighet (antingen genom att du flyttar din bryggutrustning till någon som har kommunalt eller åka och hämta kommunalt vatten).
Varför tror du att det beror på vattnet? En sak du skulle kunna göra för att bekräfta eller utesluta det är att testa att brygga med annat vatten om du har möjlighet (antingen genom att du flyttar din bryggutrustning till någon som har kommunalt eller åka och hämta kommunalt vatten).
- assistredo
- Maltrostare

Jag fick ett sånt här gratisprov gjort av ett filterföretag och som visade ph (6,5) , lite för lågt för att vara bra enligt företaget och lite för hög järnhalt enligt deras uppfattning. De sålde filter som kunde rätta till detta för drygt 20.000
. Det är en grävd brunn på vårt sommarställe och med pump och hydropress tillkopplad.
Jag gjorde själv ett ett filter av en 30-liters jäshink och diverse komponenter från Biltema, Jula m.fl. Filtret är nedsänkt på botten i brunnen och fylld med s.k. brunnskalk (krossad kalksten, som grus) från Granngården. Jag fyllde även ett lager brunnskalk på botten i brunnen. Kostnaden under tusenlappen totalt.
Jag lämnade sedan ett vattenprov till ALcontrol AB i Linköping. Det var en i huvudsak kemisk analys (utan bakterieodling och sånt) Det kostade c:a 1 500 kronor om jag minns rätt. Resultatet upptog 27 punkter, i princip allt man bör veta för bryggningen. Ex. alkalinitet HCO3 (nu 110mg/liter), pH (nu 7,5), kalcium (nu 33 mg/liter), hårdhet tyska grader (nu 5,3dH) samt sulfat, magnesium mm.
http://se.alcontrol.com/sv/brunnsvatten ... atpersoner
här snodde jag idén
http://www.winnerhaga.se/brunnsfilter/
Jag gjorde själv ett ett filter av en 30-liters jäshink och diverse komponenter från Biltema, Jula m.fl. Filtret är nedsänkt på botten i brunnen och fylld med s.k. brunnskalk (krossad kalksten, som grus) från Granngården. Jag fyllde även ett lager brunnskalk på botten i brunnen. Kostnaden under tusenlappen totalt.
Jag lämnade sedan ett vattenprov till ALcontrol AB i Linköping. Det var en i huvudsak kemisk analys (utan bakterieodling och sånt) Det kostade c:a 1 500 kronor om jag minns rätt. Resultatet upptog 27 punkter, i princip allt man bör veta för bryggningen. Ex. alkalinitet HCO3 (nu 110mg/liter), pH (nu 7,5), kalcium (nu 33 mg/liter), hårdhet tyska grader (nu 5,3dH) samt sulfat, magnesium mm.
http://se.alcontrol.com/sv/brunnsvatten ... atpersoner
här snodde jag idén
http://www.winnerhaga.se/brunnsfilter/
Björn Petersson
Vad jag har förstått så är järn något som inte bör finnas i bryggvatten. Jag vet inte exakt vilka gränser men har läst att det kan skapa alla möjliga typer av problem i ölet.assistredo skrev:Jag fick ett sånt här gratisprov gjort av ett filterföretag och som visade ph (6,5) , lite för lågt för att vara bra enligt företaget och lite för hög järnhalt enligt deras uppfattning. D
Hej!
Bismaken som vi får i vår öl är en blandning av målarfärg och lite unket.
Svårt att beskriva då jag aldrig känt den smaken tidigare, vi har bryggt på olika uppsättningar men ändå fått samma smak.
Nu senast testade vi att byta priming socker till bryggsocker istället för vanligt strösocker. Då blev vi av med smaken nästan helt men det finns ändå lite kvar.
Pratade med ett lokalt bryggeri och han trodde att det kunde vara bakterie men jag tror inte detta då vi desinficerar enligt konstens alla regler och har fått samma bismak i 7 bryggningar.
Vissa öl har fått mer bismak andra mindre men den finns där ändå, somsagt så har vi inte använt samma utrustning utan köpte ny efter 3 bryggningar. Vi har även kört på helt olika recept med olika jästsorter.
Vi har jäst i garage ca15grader och rumstemp ca 22 grader.
Nästa bryggning kanske vi ska testa att ta vatten från Borås kommun för att se om det är vattnet.
Hälsningar
Lukas
Bismaken som vi får i vår öl är en blandning av målarfärg och lite unket.
Svårt att beskriva då jag aldrig känt den smaken tidigare, vi har bryggt på olika uppsättningar men ändå fått samma smak.
Nu senast testade vi att byta priming socker till bryggsocker istället för vanligt strösocker. Då blev vi av med smaken nästan helt men det finns ändå lite kvar.
Pratade med ett lokalt bryggeri och han trodde att det kunde vara bakterie men jag tror inte detta då vi desinficerar enligt konstens alla regler och har fått samma bismak i 7 bryggningar.
Vissa öl har fått mer bismak andra mindre men den finns där ändå, somsagt så har vi inte använt samma utrustning utan köpte ny efter 3 bryggningar. Vi har även kört på helt olika recept med olika jästsorter.
Vi har jäst i garage ca15grader och rumstemp ca 22 grader.
Nästa bryggning kanske vi ska testa att ta vatten från Borås kommun för att se om det är vattnet.
Hälsningar
Lukas