Mäsk omrörare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Mäsk omrörare

Inlägg av FredrikA »

Hei,

jag funderar på att installera en mäsk omrörare på min mäsk tunna, kanske en hand väv eller elektrisk. De finns tydligen många olika åsikter om detta ... igen...

Min tanke var att försöka få ut lite bättre effekt ur mäsken. Åsikter skulle jag gärna ta emot

Fredrik Å
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Re: Mäsk omrörare

Inlägg av eric »

Verkar vara väldigt vanligt i tyska hembryggarkretsar med omrörare. Har sett en del sidor som säljer färdiga paket. Om man vill bygga själv verkar en torkarmotor vara det vanligaste. Problemet som jag ser det är att inte tappa för mycket temperatur i mäsken över en timme, men det kan man säkert lösa. Om du inte redan gjort det så bildgoogla rührwerk bier så finns det mycket inspiration.

Min sida: http://alnemar.com
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Har du koll på vatten och pH i mäsken? Det är ett enklare och mer logiskt ställe stt blrja på. Jag har en mäskeffektovotet runt 90-95% utan omrörning.
Jag tror inte omrörningen ger dig lika stor förbättring som rätt mängd Kalcium och rätt pH.
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

Just de, Lindh kom in med sina vatten analys just när jag försökt glömma den... [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Du har säker rätt men när vi har egen brunn och senaste vatten analysen gav inte de värden jag önskat. Var ganska dyr också...PH mäter jag men kalsium mängden vet jag inte. Finns de någo bra paket för tester, lysande på podcast för länge sedan där de nämnde att man kan köpa något test set som berättar dessa värden.

Jag brukar brygga 60 liter åt gången

Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Du kan ju alltid köpa ett Ca-test för akvarier. JBL:s tester har fått höga betyg och finns att köpa bl. a. på Hornbach. Men kolla så att det funkar till sötvatten också, Ca-testet brukar mest användas till saltvattensakvarier så jag är osäker om det funkar.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Det är ju en rad värden du vill veta. Men kanske fick du ut mer än du tror fast omskrivet i andra veräkningar. Till exempel tyska hårdhetsgrader (dH) går att omvandla och bikarbonate till alkalinitet osv.
Men gällande din okända mängd kan du alltid testa med 10 gram CaCl eller CaSO4. Nästa bryggning, se till att din temometer stämmer och att pHt är runt 5.4-5.5 i rumstemperatur samt att den färska malten är mald runt 1.0-1.1mm. Har du fortfarande dålig effektivitet efter det så letar vi vidare efter tänkbara orsaker. Låter det bra? Omrörare kan du skaffa ändå men jag tror vi hamnar i denna diskussion tillslut oavsett. Innan du köper kan du manuellt röra om en gång i kvarten och senom det blir stor skillnad, jag gissar på 1-2 pinnar max vilket du även kan uppnå genom att mäska 30 min extra.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Lindh skrev:Det är ju en rad värden du vill veta. Men kanske fick du ut mer än du tror fast omskrivet i andra veräkningar. Till exempel tyska hårdhetsgrader (dH) går att omvandla och bikarbonate till alkalinitet osv.
Men gällande din okända mängd kan du alltid testa med 10 gram CaCl eller CaSO4. Nästa bryggning, se till att din temometer stämmer och att pHt är runt 5.4-5.5 i rumstemperatur samt att den färska malten är mald runt 1.0-1.1mm. Har du fortfarande dålig effektivitet efter det så letar vi vidare efter tänkbara orsaker. Låter det bra? Omrörare kan du skaffa ändå men jag tror vi hamnar i denna diskussion tillslut oavsett. Innan du köper kan du manuellt röra om en gång i kvarten och senom det blir stor skillnad, jag gissar på 1-2 pinnar max vilket du även kan uppnå genom att mäska 30 min extra.
Har du gått igenom det här på bloggen Lindh? Om inte... please (kanske VBLOG)
Jag känner att jag verkligen måste kolla in PH mer samt lära mig och behandla PH både upp och ner :wink:
// Jonas
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

FredrikA skrev:Just de, Lindh kom in med sina vatten analys just när jag försökt glömma den... [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Du har säker rätt men när vi har egen brunn och senaste vatten analysen gav inte de värden jag önskat. Var ganska dyr också...PH mäter jag men kalsium mängden vet jag inte. Finns de någo bra paket för tester, lysande på podcast för länge sedan där de nämnde att man kan köpa något test set som berättar dessa värden.

Jag brukar brygga 60 liter åt gången

Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
Lägg upp vattenanalysen här vettja så kan vi hjälpa dig att tolka den. Som Gustav säger så finns förmodligen det mesta med även om du bara gjort en grundanalys.
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

Hej,

Bra svar, jag ska försöka gräva fram resultatet och skicka de till denna diskussion så ser vi om ni hittar något.
Återkommer !..

Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Falkens skrev:Har du gått igenom det här på bloggen Lindh? Om inte... please (kanske VBLOG)
Jag känner att jag verkligen måste kolla in PH mer samt lära mig och behandla PH både upp och ner :wink:
Ja allt står i vattenbehandlingsavsnittet men kolla bloggen snart så kommer ett pH-experiment jag gjort nyligen som litet tillägg.
PH ner får man med mjölksyra eller fosforysyra eller med salter och då Kalcium främst men även Magnesium (mindre effektivt).
PH upp får man med Karbonat (bikarbonat) eller NaOH (lut/kaustiksoda) som är farligt att hantera.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Ja allt står i vattenbehandlingsavsnittet men kolla bloggen snart så kommer ett pH-experiment jag gjort nyligen som litet tillägg.
PH ner får man med mjölksyra eller fosforysyra eller med salter och då Kalcium främst men även Magnesium (mindre effektivt).
PH upp får man med Karbonat (bikarbonat) eller NaOH (lut/kaustiksoda) som är farligt att hantera.
Vad anser du om att använda produkten "pH-stabilisator 5.2" om man inte känner sitt vatten?
Eller att köpa en mycket bra våg, kolla i tabeller, och tillsätta mineraler?

Kan det vara åtminstone vara ett vettigt första steg för att senare kolla om det blir någon skillnad med diverse salttillsatse eller mjölksyra?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

PH 5.2-stabilisatorn ger jag inte så mycket för. Gör en googling så får ni se vad den gör...
En bra våg för salter kan du få för under femtiolappen på ebay (länk på bloggen) så det rekommenderas. Salterna sen är riktigt billiga. Jag köpte ett kilo av varje vilket kommer räcker mellan 50-200 bryggningar beroende på batchsize och vatten.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

(snabela) Rotsac
En våg är väl helt meningslös om man inte vet vad man har för vatten?
Ph-stickor och mjölksyra är väl enklast i så fall. Och kanske en påse bikarbonat om man brygger en stout eller liknande.
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

De jag hittade i vatten analysen är Ca 15 mg/l, Mg 3,9 mg/l och pH 7,5.
För Na, Cl, SO4 behöver jag göra en ny test skriver dem...

Vad vet jag nu då och vad ska jag göra till nästa ?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

pH i vattnet är hyffsat ointressant för det är vattnets bufferförmåga du vill veta.
Ca är bra att ha minst 50 mg/l men gärna uppåt 100 beroende på ölstil.
Mg får gärna vara uppåt 15 mg/l (ppm) för jästens skull men det brukar följa med en del Magnesium från malten.
Tillsätt Kalciumklorid till 100 mg/l för maltig öl eller Kalciumsulfat till humlebesk öl.
Kalciumet kommer sänka pH:t åt rätt håll (för ljusa öl, mörka är en annan sak).
Skriv svar