En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Guselrey
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 18
Blev medlem: torsdag 2016-06-02 22:53

En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?

Inlägg av Guselrey »

Har aldrig tidigare bryggt en dunkelweizen men tänkte att det passar fint till jul med en kanel- och saffransdoftande mörk weissbier. Har tänkt att brygga enligt recept nedan med min BIAB-utrustning. Tar gärna emot alla typer av kommentarer och tips!

Dunkelweizen med saffran
Ber. IBU 12,9
Ber. EBC 44,8
Ber. ABV 5,1%
Ber. OG 1056

Batchstorlek: 12 L

Malt:
1,70 kg Vetemalt
1,40 kg Pilsnermalt
0,20 kg Carared
0,15 kg Carafa special II
0,10 kg Carahell
0,05 kg Rostat korn

Humlegivor:
8,00 g Hallertauer [4,50 %] - Kok 60,0 min
10,00 g Tettnanger [4,10 %] - Kok 30,0 min

Kryddor:
1 st Kanelstång - Kok 15,0 min
0,20 g Saffran - Kok 15,0 min

Jäst
1 pkt Fermentis Safbrew Wheat WB-06
Bastuöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 29
Blev medlem: onsdag 2015-12-16 22:24

Re: En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?

Inlägg av Bastuöl »

Blev det nåt av din julöl?

Jag siktar också på en julvariant av en dunkelweizen. Grundreceptet är följande:
38,3 % Pilsner
50 % Wheat
5,0 % Crystal
4,0 % Chocolate
2,7 % Dark caramel

Humlad med Saaz + nåt jag hittade i svärföräldrarnas trädgård.

OG landade på 1,056. Jäser nu tredje veckan med M20.

Tänkte krydda först efter jäsning men är osäker på vilka kryddor och mängder jag ska satsa på. Funderar på att välja 2-3 st av följande:
- Kanelstång
- Pomerans
- Torkad ingefära
- Nejlika
- Stjärnanis

Några tips på kombinationer och mängder?
Guselrey
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 18
Blev medlem: torsdag 2016-06-02 22:53

Re: En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?

Inlägg av Guselrey »

Tyvärr gick receptet inte igenom hos min medbryggare (sambo) som höll på att kräkas i munnen av blotta tanken på saffran i öl... Självklart kommer jag ändå testa receptet någon dag jag brygger själv. Bryggde istället en mörkare pale ale utan kryddor.

Tänker du krydda direkt i flaskor eller tillsätta kryddkok i jästunnan innan flaskning? Spontant låter ju ingefära och kanelstång som en fin kombination. Lycka till!
Bastuöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 29
Blev medlem: onsdag 2015-12-16 22:24

Re: En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?

Inlägg av Bastuöl »

Jag körde till slut torkad ingefära, pomerans och stjärnanis i lite whisky ett dygn och sen i jäshinken två dygn innan tappning. Flasktappade ca halva satsen innan kryddning också så nu hur har jag både kryddad och okryddad variant av min dunkelweizen. Om kryddningen blev för kraftig kan jag späda ut direkt i glaset.
Användarens profilbild
Danne-man
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 30
Blev medlem: torsdag 2017-05-04 21:17

Re: En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?

Inlägg av Danne-man »

Hur gick det?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skriv svar