IPA Azacca/Mosaic

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Guselrey
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 18
Blev medlem: torsdag 2016-06-02 22:53

IPA Azacca/Mosaic

Inlägg av Guselrey »

Har tidigare bryggt ett gäng APA-varianter och är nu sugen på att testa att komma upp något i OG och brygga en American IPA med min BIAB-utrustning. Önskar en rejält humlad tropisk IPA.

Har kört igenom ett recept i beersmith och är glad för alla typer av kommentarer/förslag! Är framför allt intresserad om ni tror mängden humle räcker för att få en arom- och smaktung brygd samt om karamellmalt-mängderna känns ok? Vetemalten är tänkt för att få en något disigare ton och bättre skumkrona på ölet.

IPA
Ber. IBU 66,3
Ber. EBC 21,7
Ber. ABV 6,9%
Ber. OG 1067

Batchstorlek: 14 L

Malt:
3,50 kg Pale Malt (Weyermann) (6,5 EBC)
0,50 kg Carahell (Weyermann) (25,6 EBC)
0,30 kg Carawheat (Weyermann) (98,5 EBC)

Humlegivor:
8,00 g Azacca [14,00 %] - Boil 70,0 min
8,00 g Azacca [14,00 %] - Boil 15,0 min
8,00 g Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Boil 15,0 min
10,00 g Azacca [14,00 %] - Boil 10,0 min
10,00 g Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Boil 10,0 min
15,00 g Azacca [14,00 %] - Boil 5,0 min
15,00 g Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Boil 5,0 min
30,00 g Azacca [14,00 %] - Boil 0,0 min
30,00 g Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Boil 0,0 min
50,00 g Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Dry Hop 4,0 Days
50,00 g Azacca [14,00 %] - Dry Hop 4,0 Days

Jäst
1 pkt Fermentis US-05
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: IPA Azacca/Mosaic

Inlägg av Drake »

Det är såklart en smaksak men jag hade nog minskat carahellen. Verkar ju vara rejält med sena givor och om du inte kan kyla blixtsnabbt så kommer du att få betydligt högre ibu än du uppgivit. Beersmith räknar ju inte in nollgivorna eller tiden det tar att kyla. Ett alternativ är ju att hälla i de sena givorna när tempen sjunkit till ca 75 grader.
Guselrey
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 18
Blev medlem: torsdag 2016-06-02 22:53

Re: IPA Azacca/Mosaic

Inlägg av Guselrey »

Drake skrev:Det är såklart en smaksak men jag hade nog minskat carahellen. Verkar ju vara rejält med sena givor och om du inte kan kyla blixtsnabbt så kommer du att få betydligt högre ibu än du uppgivit. Beersmith räknar ju inte in nollgivorna eller tiden det tar att kyla. Ett alternativ är ju att hälla i de sena givorna när tempen sjunkit till ca 75 grader.
Tack för tipsen! Att ibun ökar efter 0-givan hade jag inte tänkt på alls men är ju klart. Får fundera på om jag ska minska de givorna alternativt göra som du säger och slänga i humlen under kylningen. Om jag minskar på carahellen för smakens skull, kan jag kompensera det jag tappar i EBC på något annat vis?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: IPA Azacca/Mosaic

Inlägg av Drake »

Även 5 och 10-minutersgivorna kommer att ge ett betydande påslag också. Om du vet hur lång tid det tar för dig att kyla till 75-80 grader så kan du ju testa att lägga på den tiden på dom givorna så får du se hur mycket extra dom bidrar till beskan. Kanske att nya BS är smartare och kan räkna ut det automatiskt men jag har inte laddat ner den ännu så jag vet inte.
70-minutersgivan hade jag skippat helt.
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: IPA Azacca/Mosaic

Inlägg av ekstedt »

Guselrey skrev: Tack för tipsen! Att ibun ökar efter 0-givan hade jag inte tänkt på alls men är ju klart. Får fundera på om jag ska minska de givorna alternativt göra som du säger och slänga i humlen under kylningen. Om jag minskar på carahellen för smakens skull, kan jag kompensera det jag tappar i EBC på något annat vis?
IBU-formler har en tendens till kraftig överskattning för höga IBU-världen, så jag tror inte du behöver bekymra dig så mycket om detta om du siktar på 66 IBU.

Varför vill du kompensera för tappad färg?
Guselrey
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 18
Blev medlem: torsdag 2016-06-02 22:53

Re: IPA Azacca/Mosaic

Inlägg av Guselrey »

Tack för förslagen. Har justerat receptet genom att byta ut del av carahell till pale ale-malt, ta bort 0-givan och ersätta med lite större 15-, 10- och 5-givor. Har även dragit ner något på torrhumlingen så jag totalt landar på 100 gr humle av varje. Receptet ser nu ut såhär:

IPA 2.0
Ber. IBU 63,5
Ber. EBC 20,8
Ber. ABV 7,0%
Ber. OG 1067

Batchstorlek: 14 L

Malt:
3,70 kg Pale Malt (Weyermann) (6,5 EBC)
0,30 kg Carahell (Weyermann) (25,6 EBC)
0,30 kg Carawheat (Weyermann) (98,5 EBC)

Humlegivor:
10,00 g Azacca [14,00 %] - Boil 15,0 min
10,00 g Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Boil 15,0 min
15,00 g Azacca [14,00 %] - Boil 10,0 min
15,00 g Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Boil 10,0 min
20,00 g Azacca [14,00 %] - Boil 5,0 min
20,00 g Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Boil 5,0 min
20,00 g Azacca [14,00 %] - Boil 0,0 min
20,00 g Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Boil 0,0 min
35,00 g Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Dry Hop 4,0 Days
35,00 g Azacca [14,00 %] - Dry Hop 4,0 Days

Jäst
1 pkt Fermentis US-05

Hoppas jag kan hinna brygga detta recept i veckan, är ordentligt taggad :D
Exile82
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2016-05-18 22:14

Re: IPA Azacca/Mosaic

Inlägg av Exile82 »

Jag använde Azzaca till en IPA i våras, rekommenderas starkt! Härliga toner av mango!
Lycka till!
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 40
Blev medlem: fredag 2014-05-02 14:51

Re: IPA Azacca/Mosaic

Inlägg av Airboden »

Guselrey skrev:Tack för förslagen. Har justerat receptet genom att byta ut del av carahell till pale ale-malt, ta bort 0-givan och ersätta med lite större 15-, 10- och 5-givor. Har även dragit ner något på torrhumlingen så jag totalt landar på 100 gr humle av varje. Receptet ser nu ut såhär:

IPA 2.0
Ber. IBU 63,5
Ber. EBC 20,8
Ber. ABV 7,0%
Ber. OG 1067

Batchstorlek: 14 L

Malt:
3,70 kg Pale Malt (Weyermann) (6,5 EBC)
0,30 kg Carahell (Weyermann) (25,6 EBC)
0,30 kg Carawheat (Weyermann) (98,5 EBC)

Humlegivor:
10,00 g Azacca [14,00 %] - Boil 15,0 min
10,00 g Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Boil 15,0 min
15,00 g Azacca [14,00 %] - Boil 10,0 min
15,00 g Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Boil 10,0 min
20,00 g Azacca [14,00 %] - Boil 5,0 min
20,00 g Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Boil 5,0 min
20,00 g Azacca [14,00 %] - Boil 0,0 min
20,00 g Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Boil 0,0 min
35,00 g Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Dry Hop 4,0 Days
35,00 g Azacca [14,00 %] - Dry Hop 4,0 Days

Jäst
1 pkt Fermentis US-05

Hoppas jag kan hinna brygga detta recept i veckan, är ordentligt taggad :D

Prova någon gång att köra med en jäst som inte jäser ut med lika ren profil. US-05, WLP001 och Wy1056 har alla en ren utjäsning som lämpar sig för västkust-IPA. Jag har lyckats bäst med att uppnå en mjukare fruktighet med WY London Ale III. Har en IPA med Citra och Mosaic på gång tillsammans med Yeast bays Vermont-jäst. Den ska enligt Alchemist-bryggeriet, som använder jästen till sin IPA, ge persikosmak. Just i kombination med citra och mosaic ska det hända intressanta saker.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: IPA Azacca/Mosaic

Inlägg av Drake »

Den jästen använde jag i en batch som kokades och jästes helt utan humle och det var som rena fruktcocktailen! Så ja, jag kan bekräfta att den verkligen ger en massa fruktsmak. Tyvärr så hällde jag i sk. humleshots som ett experiment men det förstörde alltihopa. Det blev nog den äckligaste ölen jag någonsin gjort.
Men jästen! Den tror jag verkligen på!
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 341
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: IPA Azacca/Mosaic

Inlägg av Perwaste »

Hej Guselrey!
Hur blev det nu då, ett första utlåtande?

Jag blev lite inspirerad av ditt projekt , och tänkte testa något liknande. Har du hunnit köra ditt än?

Jag tänker testa Mosaic och Galaxy, samt jästen Wye 3942, Belgien Wheat. Men de tankarna tar jag i en egen tråd. Däremot ligger mina tankar i linje med dina idéer, å därför är jag intresserad av dina resultat.
//Perwaste
Guselrey
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 18
Blev medlem: torsdag 2016-06-02 22:53

Re: IPA Azacca/Mosaic

Inlägg av Guselrey »

Perwaste skrev:Hej Guselrey!
Hur blev det nu då, ett första utlåtande?

Jag blev lite inspirerad av ditt projekt , och tänkte testa något liknande. Har du hunnit köra ditt än?

Jag tänker testa Mosaic och Galaxy, samt jästen Wye 3942, Belgien Wheat. Men de tankarna tar jag i en egen tråd. Däremot ligger mina tankar i linje med dina idéer, å därför är jag intresserad av dina resultat.
Hej!

Tyvärr har jag på grund av tidsbrist inte hunnit testa receptet än. Både min lokala bryggbutik och Humlegården har dessutom haft slut på Azacca så har kunnat skylla lite på det också... :) Nu är planen att genomföra brygget i veckan. Har dock gjort förändringar efter råd i bland annat den här tråden: ska köra med London Ale III-jäst. Pale Ale-malten har jag bytt ut mot Pilsnermalt, caramellmalten har skrotats och vetemaltsandelen ökat. Gör detta för att få en ljusare och mer disig ipa. Kan återkomma med recept när det är bryggt!
Guselrey
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 18
Blev medlem: torsdag 2016-06-02 22:53

Re: IPA Azacca/Mosaic

Inlägg av Guselrey »

Nu har ölen fått stå och jäsa fyra dygn sedan bryggningen, primärjäsningen har precis lugnat sig och SG är nere på 1016 (beräknad FG är 1017 men eftersom jag bara fick upp OG till 1055 för beräknade 1066 så hoppas jag den jäser ut så mycket som möjligt). Mosaichumlen var slut i butiken så fick bli Azacca/Citra i lika delar. Det doftar starkt av söta frukter; mango, aprikos och välmogna nektariner från hydrometerprovet trots att jag ännu inte torrhumlat. Ölet verkar även få en vacker ljusgul färg med någorlunda dimmighet. Verkar lovande!
Skriv svar