Ny induktionsplatta från Ikea
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Ny induktionsplatta från Ikea
Såg nu att det kommit en ny induktionsplatta från Ikea, kanske ett alternativ till Rubicson?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00331627/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00331627/
Re: Ny induktionsplatta från Ikea
Jag var inne på ikea idag för att köpa Teresiatyg och såg då att de fått in denna. Tyvärr var den slut så kunde inte köpa 
Någon som testat? Man tycker ju att den borde vara lika bra som den på kjell o co
Någon som testat? Man tycker ju att den borde vara lika bra som den på kjell o co
-
LasseKongo
- Torrhumlare

En fördel med IKEA plattan är iallafall att den har 100W som lägsta effekt, istället för 500W som på Kjelles modell. 500W är alldeles för mycket om man bara skall varmhålla något.
Brygger med Braumeister 20l
Väcker liv i den här tråden igen, är på jakt efter en duglig induktionsplatta till en 35l kastrull och snubblade över IKEA's variant. Är det någon som testat den ännu och kan lämna ett utlåtande? Är det annars någon som kan rekommendera någon annan under 1000-lappen? Tacksam för svar!
Hej, jag har en 36L Patina och köpte Ikeas platta. Gjorde test med 26 liter vatten där det tog 2 timmar att få kok och koket var inget vidare.
Installerade då peco element i grytan och gjorde en bryggning där jag kokade 20l. Upplevde att enbart ikea inte riktigt fick till det kok jag ville utan körde istället bara med elementet.
Vet om jag fått ett måndagsex av plattan eller inte för jag tycker att den borde ge lite bättre resultat än jag fick.
Installerade då peco element i grytan och gjorde en bryggning där jag kokade 20l. Upplevde att enbart ikea inte riktigt fick till det kok jag ville utan körde istället bara med elementet.
Vet om jag fått ett måndagsex av plattan eller inte för jag tycker att den borde ge lite bättre resultat än jag fick.
Tack för infon! Då låter det som att jag kanske ska satsa på någon annan platta antar jag, om inte andra har någon annan erfarenhet. Å andra sidan kanske en 2000w ensam platta kanske helt enkelt är lite för klent för ett kok på den volymen, oavsett fabrikat, vet inte. Kanske blir till att installera element i min gryta också i värsta fall! (även om jag gärna skulle slippa
)
Efter att ha läste igenom alla trådar på internet om bryggning med runt 35l gryta kom jag fram till 3 alternativ:
1. Om man har 16A och lite större budget så köp en Hendi häll! (ca 1800kr inkl frakt)
2. Köpa 2kw peco element för ca 450kr inkl håltagning (bor man i gbg så gör bryggeributiken det)
3. köpa en doppvärmare på 2kw från tyskland (500kr inkl frakt)
Jag satsade alltså på nr 2. Enda nackdelen som jag ser det är att kylspiralen blir lite svårare att få plats med. Har dock bara gjort en bryggning sen installationen
1. Om man har 16A och lite större budget så köp en Hendi häll! (ca 1800kr inkl frakt)
2. Köpa 2kw peco element för ca 450kr inkl håltagning (bor man i gbg så gör bryggeributiken det)
3. köpa en doppvärmare på 2kw från tyskland (500kr inkl frakt)
Jag satsade alltså på nr 2. Enda nackdelen som jag ser det är att kylspiralen blir lite svårare att få plats med. Har dock bara gjort en bryggning sen installationen
Allright, tack för de slutsatserna! 16A har jag inte, så det landar väl på de andra alternativen då. Var är det för doppvärmare du har hittat i Tyskland för 500:-? Låter intressant!
Det bästa alternativet är troligtvis nr 2. Det är bara det att jag då skulle behöva skaffa borr och all utrustning som krävs för att göra den installationen, vilket troligtvis skulle dra iväg i kostnad. Min borr är rätt kass och skulle nog inte klara att borra i rostfritt. Sedan känner jag mig inte helt trygg med mina elkunskaper och ström precis invid grytan.
Det bästa alternativet är troligtvis nr 2. Det är bara det att jag då skulle behöva skaffa borr och all utrustning som krävs för att göra den installationen, vilket troligtvis skulle dra iväg i kostnad. Min borr är rätt kass och skulle nog inte klara att borra i rostfritt. Sedan känner jag mig inte helt trygg med mina elkunskaper och ström precis invid grytan.
Det är denna som jag hört flera använda:
http://www.ebay.com/itm/351553531298
Den är lite längre än övriga på ebay så den borde funka bättre i grytan.
Det borde ju finnas någon ölbutik eller plåtslagare nära dig som kan göra det för en billig peng.
Det borde ju finnas någon ölbutik eller plåtslagare nära dig som kan göra det för en billig peng.
En Hendi behöver inte vara helt fel även om man inte kan utnyttja den fullt ut men 2500w kan man lätt ta ut ur en vanlig säkring utan att sladdarna i väggen börjar brinna eller att säkringen går, och har man dessutom porslinssäkringar kan man kanske pressa den lite till. Då går det dessutom går det att sätta i 13A säkringar istället för 10A utan att byta bottenplatta. En installation som är godkänd i de flesta fall men undantag finns om man exempelvis har väldigt långa kablar eller så. Ofta går det att ta ut 16A ur spisuttaget också med en enkel adapter.
500 watt extra betyder rätt mycket när man ska koka upp men i normalfallet så borde 26 liter gå att koka med 2000W också. Jag använder inte så mycket för att få ett rullande 30-liters kok i min 50-liters isolerade Patina.
500 watt extra betyder rätt mycket när man ska koka upp men i normalfallet så borde 26 liter gå att koka med 2000W också. Jag använder inte så mycket för att få ett rullande 30-liters kok i min 50-liters isolerade Patina.
nebmo skrev:Det är denna som jag hört flera använda:
Tack! den ser riktigt lovande ut. Jo det kan ju faktiskt vara så.. Hmm, det tåls att fundera på!
Drake skrev:En Hendi behöver inte vara helt fel även om man inte kan utnyttja den fullt ut men 2500w kan man lätt ta ut ur en vanlig säkring utan att sladdarna i väggen börjar brinna eller att säkringen går, och har man dessutom porslinssäkringar kan man kanske pressa den lite till. Då går det dessutom går det att sätta i 13A säkringar istället för 10A utan att byta bottenplatta. En installation som är godkänd i de flesta fall men undantag finns om man exempelvis har väldigt långa kablar eller så. Ofta går det att ta ut 16A ur spisuttaget också med en enkel adapter.
Kollat upp Hendi och det verkar onekligen som ett bra alternativ. Det enda som talar emot är priset för min del, hade hoppats komma undan för under 1000-lappen. Det kanske kan vara värt att lägga lite extra dock, har inte riktigt bestämt mig än.
Stort tack ska ni ha för hjälpen!
Jag har ikeas induktionplatta. Premiärkokade i lördags, funkade hyfsat med 25 liters panna (20 liter vört). Som komplement har jag en 3,2 kW doppvärmare. Jag tror att det blir svårt med en större gryta än 25 liter.
Jag ska prova IKEAs häll för värming av lakvatten i en 16l patina.
Det tror jag väl den borde klara av fint, särkilt med lite liggunderlag runt patinan.
Kan återkomma med värmingstider och feedback om nån vill veta hur den klarar en mindre gryta.
Det tror jag väl den borde klara av fint, särkilt med lite liggunderlag runt patinan.
Kan återkomma med värmingstider och feedback om nån vill veta hur den klarar en mindre gryta.
-
tomasharrysson
- RIMS-byggare

Joöl skrev:Allright, tack för de slutsatserna! 16A har jag inte, så det landar väl på de andra alternativen då. Var är det för doppvärmare du har hittat i Tyskland för 500:-? Låter intressant!
Stirra dig inte blind på kw. Isolera bra, där försvinner många kw. Själv så kokar jag 55 liter med 2kw "normalstark vört". Men jag har 50mm isolering runt om, bara ett 100mm hål i locket.
Hej
Testat IKEA-hällen nu, den fungerar alldeles utmärkt till att värma lakvatten iaf. Som är mitt ändamål med den.
Jag värmde 14 liter lakvatten i min Patina 16l när jag bryggde igår.
Körde plattan på 8/9 i effekt eftersom jag skulle äta frukost innan mash-in.
Gick ut i bryggeriet efter 40 minuter och då var vattnet 93 grader.
Attans, för varmt.. tänkte jag, men det visade sig att det landade på helt perfekt laktemp efter mash-out
Så nu har jag en perfekt morgonrutin till nästa bryggdag.
För ynka 399 kr har man en bra häll, med väggupphängning, som funkar bra på en patina 16liter iaf.
BIld på den:
Testat IKEA-hällen nu, den fungerar alldeles utmärkt till att värma lakvatten iaf. Som är mitt ändamål med den.
Jag värmde 14 liter lakvatten i min Patina 16l när jag bryggde igår.
Körde plattan på 8/9 i effekt eftersom jag skulle äta frukost innan mash-in.
Gick ut i bryggeriet efter 40 minuter och då var vattnet 93 grader.
Attans, för varmt.. tänkte jag, men det visade sig att det landade på helt perfekt laktemp efter mash-out
Så nu har jag en perfekt morgonrutin till nästa bryggdag.
För ynka 399 kr har man en bra häll, med väggupphängning, som funkar bra på en patina 16liter iaf.
BIld på den: