Marshmallwos i bryggningen eller i jäshink?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Marshmallwos i bryggningen eller i jäshink?
100 kg var något jag hörde på Omnipollo's hatt när jag provade deras "Hypnopompa" men vet inte hur stor batch de bryggt?
För övrigt tyckte jag inte att jag hittade något alls från marsmallowsen i den ölen...mest smak av kaffe o lite vanilj...hade varit intressant att prova utan bidraget av marsmallows för att känna skillnaden.
Splitt batchen o köra en del vid kokslut/sekundär för jämförelse?
För övrigt tyckte jag inte att jag hittade något alls från marsmallowsen i den ölen...mest smak av kaffe o lite vanilj...hade varit intressant att prova utan bidraget av marsmallows för att känna skillnaden.
Splitt batchen o köra en del vid kokslut/sekundär för jämförelse?
Varför inte tillsätta gelatin och jordgubbsessens istället för att gå vägen via att köpa kokta hästhovar, etc. i form av skumtomtar med smaktillsats.....?
Det lär ju bli billigare.
Frågan är bara vad man tror att gelatinet ska utgöra i form av önskat smakbidrag.
Det lär ju bli billigare.
Frågan är bara vad man tror att gelatinet ska utgöra i form av önskat smakbidrag.
Omnipollo lade ut en bild häromdagen bär dom gjorde sin Hypnopompa (https://www.facebook.com/Omnipolloshatt ... =3&theater)
Ser ut som dom tillsätter marshmallows vid jäsningen(?)
Annars är det väl bara att slänga iväg ett mail till Henok
Ser ut som dom tillsätter marshmallows vid jäsningen(?)
Annars är det väl bara att slänga iväg ett mail till Henok
Ska man verkligen ha i dom i primär eller sekundär?
Kanske om man Starzanat dom innan
, annars skulle jag inte ha i dom iallfall.
Jag skulle nog testa att koka några först och utgår ifrån det och välja tidpunkt i koket, troligen sent för att inte
kleta ihop med tidiga humlegivor.
Alternativt koka soppa på det och slå i det i sekundär, kanske tillsammans med en liten kanelstång .....
Kanske om man Starzanat dom innan
Jag skulle nog testa att koka några först och utgår ifrån det och välja tidpunkt i koket, troligen sent för att inte
Alternativt koka soppa på det och slå i det i sekundär, kanske tillsammans med en liten kanelstång .....
Förstår hur du tänker med att du vill "desinficera" dom innan dom åker ner i jäshinken.Snow skrev:Ska man verkligen ha i dom i primär eller sekundär?
Kanske om man Starzanat dom innan, annars skulle jag inte ha i dom iallfall.
Men samtidigt så kastar man ju ner humle som inte är desinficerad vid torrhumling, så det kan väl funka typ liknande med marshmallowsen?
Men humle är väl antiseptisk eller vad det nu heter? Enda infektionen jag åkt på var när jag jäste en laddning som var kokad utan humle så jag tror nog att den håller emot en del skit.
Alkoholhalten är ju ganska hög samtidigt som pH är lågt i ölet, det är inte en gynnsam miljö för mikrober som vill etablera sig. Jag skulle säga att det är lugnt att bara slänga i det i sekundär, men det är jag det..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
jag är med dig i den frågan... bara hiva i skiteneric skrev:Alkoholhalten är ju ganska hög samtidigt som pH är lågt i ölet, det är inte en gynnsam miljö för mikrober som vill etablera sig. Jag skulle säga att det är lugnt att bara slänga i det i sekundär, men det är jag det..
// Jonas
Det finns dock gott om "beer spoilers" som klarar denna miljö, så det beror på vad man slänger i.eric skrev:Alkoholhalten är ju ganska hög samtidigt som pH är lågt i ölet, det är inte en gynnsam miljö för mikrober som vill etablera sig. Jag skulle säga att det är lugnt att bara slänga i det i sekundär, men det är jag det..
Humle och olika mån andra örter har antiseptiska egenskaper och är mer eller mindre säkert.
Bär och frukt är en större riskfaktor exempelvis via Brettanomyces, finns gott om fall av sådana infektioner. Brett låter sig inte nedslås av hög alkoholhalt eller lågt pH i första taget.
Industriprocessat godis är säkert relativt säkert, men vill man ha hängslen och livrem så kan man pastörisera i ugn vid 80 C i en timma eller så.