Du kan behålla dina humlegivor om du vill, det kan ge mer komplexitet, och istället bara lägga till mer på slutet. T.ex 30 g Citra och 15 g Cascade vid 0 minuter d.v.s. när du stänger av värmen så slänger du i humlen, rör om, och börjar sedan kyla ner. Tänk på att om kylningen tar lång tid så kan det ge en del extra beska. Själv gör jag ofta en hop stand där jag låter kastrullen stå upp mot 30 min innan jag börjar nedkylningen för att få ut så mycket humlesmak som möjligt från sista givan.
Men skulle verkligen rekommendera dig att testa dig fram och dokumentera hela processen, det som fungerar bäst för dig beror mycket på din utrustning. Lukta också på humlen när du öppnar påsen, den som luktar mest färsk lämpar sig bäst för sena givor och torrhumling. Sen beror lämplig mängd humle i recept så klart på hur humletokig du är. Men eftersom du ska brygga en IPA utgår jag från att du gillar humle[/quote]
Perfekt!! då testar jag nog mig fram och lägger i lite vid 0min. När det gäller öl vill jag helst testa mig fram i olika ölstilar så jag lär mig lite om varje. Humle är kul, jag får väl ta och testa att torrhumla som start och sen kanske gå in djupare på något annat
Tack för tipsen ännu en gång!