Bygga styrlåda (materialfundering)

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

El_barto
Torrhumlare
Torrhumlare

Bygga styrlåda (materialfundering)

Inlägg av El_barto »

Jag tänkte jg skulle försöka bygga en en enklare låda där jag ska knö in både STC, transformator till pump allsköns bråte.

Jag tänkte dessutom sätta dit strömbrytare till pump och hlt (och kanske utrymme för ytterligare prylar).

Någon som byggt liknande? Vad har ni använt för prylar? Funderar särskilt kring låda att bygga in det hela i eftersom jag inte hittat någon sådan i lämplig storlek.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Bygga styrlåda (materialfundering)

Inlägg av bryggapa »

Kanske en verktygslåda?
[url]http://m.clasohlson.com/se/Verktygslåda-Stanley/Pr411145000[/url]
Då kan man få plats med sladdar, sensorer, pump och böös inuti lådan också vid förvaring :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Ikeas medicinskåp.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
uruguru
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av uruguru »

Hej
Jag ska snart börja med samma sak.
Ta först reda på alla mått så att du vet minsta storleken på låda.
Behöver den vara ventilerad?
Kjell & Co har några inbyggnadslådor.
Vill man ha riktiga grejor är det ELFA som gäller.
Deras priser är utan moms!
https://www.elfa.se/search?q=Apparatlåda&filter_Category4=Skrivbordslådor&filter_Price=227+-+500&pageSize=10&page=1
Du kan söka bara på låda och sätta filter själv men det var helt kass att göra det på min surfplatta.
Det finns ju elskåp att köpa också.
Jag har inte fler tips än eftersom jag ännu inte vet vad jag ska ha i min låda.
Från mina elektronikbyggen har jag dock lärt mej att inte välja för trång låda.
Jag ska kolla ebay och Aliexpress när jag hittat andra namn för inbuildingbox och devicebox.

Janne
Janne
Biabbryggare med stc1000
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

Jag har använt plast skåp härifrån http://www.powershop.se/products.asp?gid=102
Som sagts ovan, köp inte för litet, det har en tendens att ta upp mer plats än man tror. Tänk också på djupet i skåpet
om du monterar grejor både i dörren och på monteringsplattan.

Här är ett par bilder på minsta skåpet (210x280x130mm) som jag köpte för ett litet projekt, så får du en uppfattning om hur det ser ut..

https://www.dropbox.com/s/c8cwv6oa95tgt19/2016-09-03%2023.53.33.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/3wqcn54wwl1nn5s/2016-09-03%2022.16.02.jpg?dl=0
Brygger med Braumeister 20l
Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Dagge »

Jag snickrade ihop en enkel låda av lite restbitar plyfa jag hade liggande. I den har jag monterst valiga väggkontakter och väggutag samt för svagströmsdelen (pump och tempprob) xlr-konrakter...
Det är fult som stryk. Men funkar och var billigt.
Från lådan styr jag kok-/mäsktunnan som jag kan köra på 1kw, 2kw, 3kw eller 4kw och lakvattentunnan som jsg kan köra på 1kw eller 2kw. Pumpen kan jag köra på 12V eller 6V (finjusterar med reglagventil på utlopprt/tryckdidan).
Kopplar hela konkarången på lägenhetens spiduttag (säkring på 20A).
Har bara kört en bryggning med detta upplägg men det kändes helt ok. Allting funkar rent tekniskt som det var tänkt. Problemen som uppstod var av helt annan art.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Tänkte dra ihop ett styrsystem till mitt nya herms, har redan tagit hem lite pidar och SSR's från Auber. Nu sitter jag o pillar i powershops webbutik. Har aldrig gjort något sånt här så det är lite gissningslek vad man behöver.
Men jag tänkte köpa en låda, ett par lampor och ett vred som huvudströmbrytare. Men vad är det egentligen man behöver? Kablar behövs ju antar jag :)
Du har ju en jäkla massa grejer i din låda LasseKongo. Skulle man kunna få några tips på vad som är "must have" förutom det jag redan har eller redan tänkt på?

LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

Rocksolid skrev:Tänkte dra ihop ett styrsystem till mitt nya herms, har redan tagit hem lite pidar och SSR's från Auber. Nu sitter jag o pillar i powershops webbutik. Har aldrig gjort något sånt här så det är lite gissningslek vad man behöver.
Men jag tänkte köpa en låda, ett par lampor och ett vred som huvudströmbrytare. Men vad är det egentligen man behöver? Kablar behövs ju antar jag :)
Du har ju en jäkla massa grejer i din låda LasseKongo. Skulle man kunna få några tips på vad som är "must have" förutom det jag redan har eller redan tänkt på?

Du kanske redan sett Electric Brewery http://www.theelectricbrewery.com/ dom har ju en komplett lista på komponenter för att bygga en herms kontroller, jag har tittat en del där för att få idéer, och för hjälp att koppla. Är inte direkt någon elektriker...
Vad du behöver för delar beror ju lite på hur. du skall bygga. Jag har ex. en 24V DC pump så jag fick köpa ett nätaggregat för det, sen är ju kopplingslisterna (namn ?) trevliga, har inte hittat sådana i Sverige. En drös med lämpliga kabelskor. XLR kontakter för tempprobarna är inte så dumt.
Jag köpte i princip allt på Ebay, och många av grejorna kostade en spottstyver, men det tog lång tid att få.

Sen är min låda faktiskt inte en bryggkontoller, utan tänkt för styrning av en plattvärme växlare. Helt överdrivet så klart, men det är väl mest för att få leka lite med PIDar o.s.v. och lära sig hur det funkar. Är dock inte klar ännu så jag vet inte ens om det kommer funka.
Hade jag byggt en Herms kontroller tror jag att jag i princip hade plankat Electric Brewery kontrollern, men byggt för 230/400V 3-fas. Men det blir ju inte jättebilligt direkt.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Mycket att ta in med andra ord. Får kolla lite noggrannare på electric brewery!
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LasseKongo »

Rocksolid skrev:Mycket att ta in med andra ord. Får kolla lite noggrannare på electric brewery!

Gör det, verkar vara en bra kontroller som en hel del folk använder. Forumet verkar hjälpsamt också. En tråd som är värt att kolla på om man skall bygga något liknande är tråden om konvertering till 230V http://www.theelectricbrewery.com/forum/viewtopic.php?t=25393
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Jag inspirerades också av the electric brewery till mitt bygge. Nu är det dock 3-fas 16A i mitt kök så enfas 25A-spiskontakt/övergång kan inte användas längre. Lite modifieringar för anslutningen av lådan får göras.

http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=11532
Björn Petersson
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Jag har också 3fas 16a att jobba med. Det är egentligen lite tunt, frågan är om man skulle kunna byta säkringen till en 20 åtminstone. Läste dock att 20a kräver 4kvmm kabel. Jag har bara 2.5mm från säkringen.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Rocksolid skrev:Jag har också 3fas 16a att jobba med. Det är egentligen lite tunt, frågan är om man skulle kunna byta säkringen till en 20 åtminstone. Läste dock att 20a kräver 4kvmm kabel. Jag har bara 2.5mm från säkringen.

3-fas ger ju möjligheten till 400V och då räcker 2,5 mm2 gott (19 200W) förutsatt att man kan komma tillrätta med den ökade yteffekten hos elementen. Men ska man bara värma vatten är detta inte ett problem.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Björn, jag tänkte snarare på om man kunde säkra upp till 20A från 16A och om 2.5mm2 kabeln fortfarande skulle klara detta?
uruguru
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av uruguru »

10A 1,5mm2
16A 2,5mm2
20A 4mm2
25A 6mm2
Janne
Biabbryggare med stc1000
Skriv svar