Färsk humle

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

rili
Torrhumlare
Torrhumlare

Färsk humle

Inlägg av rili »

Äntligen ser min egenodlade humle skördefärdig ut (tack Bee för instruktiv film). För att fira denna tilldragelse tänkte jag göra en öl med färsk humle. Tänker mig en relativt enkel ale (23 liter) - pale ale-malt och 10% Cara Pale Malt. Bitterhumlar med Magnum som jag ändå har i frysen och sedan rejäla sena givor med min färska humle (Target) -- men nu är frågan: Hur mycket och när? 100 g vid 10 min och 100 g vid kokslut? Eller ska man brassa på mer?

/rili
Totte_S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Färsk humle

Inlägg av Totte_S »

Vi resonerade att det kan vara bra att koka den en stund så man inte får med för mycket främmande/oönskade prylar i vörten, samtidigt som vi går på de de flesta menar, att satsa på arom när det gäller svensk humle, så vi tippade i all vår färska humle på 15 min.
Ca 700g färsk till ca 55 l vört. Vi bitterhumlade med högalfahumle, ca 15%, på 60 min. Kommer ha IBU så det räcker och blir över för både IPA och DIPA....
Står på jäsning sedan i lördags, så nu till helgen testar vi FG och ett första smakprov.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Tack för berömmet @rili :-)

Vi, (jag och @tristan) kokade med kommersiell humle och körde whirlpool med färsk humle på Monk's igår. ~2.5kg till 175l, det var nästan lite lite... vi hoppas att aromerna hamnade i vörten och inte i luften. :-)

Återstår att se vad det blev av det hela. Själv har jag tidigare bara använt egen torkad humle, och den funkar bra på samma sätt som kommersiell till aromgiva.
rili
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rili »

Tack @Totte_S och @Bee. När jag räknar på det så gav Bee-förslaget ca 14g per liter, Totte_S ca 13g/l och mitt ursprungliga förslag ca 9g/l. Jag "skruvar upp" mitt recept till 300 g totalt vid slutet av koket. (Kanske ska säga att den magnum jag använder är torkad/kommersiell). Så får vi ser hur det blir! (Säkert helt ok -- och möjligheten att oavbrutet tala om för alla som ska dricka ölen att det är egenodlad humle är ju inte dum :) )
Skriv svar